Veckovandring i södra Norge

Hej!

Tänkte höra ifall någon har något tips på en tur i södra Norge som ligger hyfsat lättillgängligt och där man kan få ihop en något kortare tur (ca 5-6 dagar) - så att det räcker med en vecka för vandring och transport.

Vi som ska vandra är fyra mycket fjällvana tjejer som i år tyvärr måste lägga något mindre tid på den årligt återkommande vandringen. Förra året besökte vi norska fjällen för första gången - då Jotunheimen - i ca en vecka (7,5 vandringsdagar). Vi stormtrivdes!!! (det kan ha varit den strålande solen iofs...)

Det vi är ute efter är en högfjällstur (inte en massa "grönt skröfs" som vi brukar säga), gärna lite blandat med både platåer och höga toppar och glaciärer, kalt och grönt. Vi tältar alltid om det går. Tidpunkten på vandringen blir i början av augusti.

Jag har kollat på norska turistföreningens hemsida, på tilltopps, mm. Det finns gott om allmänna beskrivningar, men få konkreta tips.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Turtagrö

Jotenheimen är suveränt, om man bara håller sig undan de stora folkmassorna.
Vi har utgått från Turtagrö och gett oss ut i Hurrungane, definitivt inte massa grönt.
Här blir det både glaciär å tuff vandring blandat med fina platåvandringar.

Lycka till!!!

sydnorge

En lagom tur vore säkert Tafjordfjella, som erbjuder många varianter.
Kommer du med bil, så ställ den i Bjorli, gå in, runt och ut igen.
Andra ingångar finns i södra änden t ex Grotli . Använder du buss,
så kan du gå in från Trollstigen och någon variant ned mot
Grotli. fem dagar, kanske. Jag behövde sex,
men då tog jag ut svängarna ordentligt.

En annan, ta tåget till Finse, gå norrut mot, ex.vis,Tyinkrysset.
Skarvheimen heter området, ett "lavet navn". Mycket vildren.

Breheimen från Grotli eller Nysaetri till Sognefjellshytta
är en tur i toppklass. Kan dock vara vansklig
i dåligt väder, eftersom de första etapperna är långa
och en övergång mycket hög.

Sen kan man i Dovrefjell göra turer på allt mellan fyra och
sju dagar. Lätt att nå med tåg.

Klicka på mina övriga inlägg så hittar du fler detaljer om Norge.

il C.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips