Veckotävlingen

Det skulle inte förvåna meg!! Älven utan vatten. Men då går vi för blekafiske.
Nästan som att få lax.

Då ska jag pröva att lägga upp offshore med deres tur!!
 
Åkte ifrån linkorgen så fick stanna till på biltema. Annars är nog allt klart inför imorgon som här med anmäles.
 

Bilagor

  • IMG_4962.jpeg
    IMG_4962.jpeg
    144.1 KB · Visningar: 7
  • IMG_4964.jpeg
    IMG_4964.jpeg
    125.7 KB · Visningar: 8
Regeln att man har ett dygn extra på sig att rapportera känns just idag väldigt bra, för efter gårdagens fiske har jag sovit som en stock och nyss vaknat, halvt utsövd men öm…

Men till saken. På youtube såg jag en video om en man som tillverkat skeddrag av just gamla skedar och erinrade mig då farfarsfars gamla soppsked som jag fått ärva men aldrig haft någon vettig användning för. Efter en halvtimmes hemslöjd med bågfil och borrmaskin var antikviteten omvandlad till tre drag. Med dessa (och övrig utrustning) begav jag mig till kanalen där jag monterade själva skeddelen av den gamla nysilverskeden (försedd med en rostfri fjäderring och en Mustad 2/0 trekrok) i änden av en 30 lbs wiretafs.

I det första kastet blev det bara en gammal ICA-kasse men sedan tog huggsexan vid och cirka en timme senare hade jag landat (och släppt åter) inte mindre än sex gäddor (och här snackar vi gäddor, inga snipor). Väger och mäter gör jag inte, sådant är för skrytpellar, men jag har ett gott ögonmått och det sade mig att ingen av fiskarna vägde mindre än fyra kilo och de två största inte ett gram under tolv!

Efter detta kraftprov styrkte jag mig med kaffe, macka och ett stopp Cavendish i snuggan varpå jag omgrupperade till ett av mina havsöringställen ut mot Ålands hav. Där bytte jag till ett längre och smäckrare spö och till linan knöt jag det drag jag förfärdigat av den långsmala delen av skedskaftet. Kustfiske efter havsöring är mer krävande och tålamodsprövande än snipjakt (som ju är mer av shooting fish in a barrel) och jag skäms inte att behöva erkänna att jag kammade noll i de första dussinet kast men sedan… kände jag ett typiskt havsöringpet. Efter ytterligare några kast utan känning kom jag på att jag hade några, till havsöring lagom stora, röda trekrokar i ryggan och bytte snabbt den bruna krok jag monterat på mitt nya drag till en sådan och det small direkt. Och igen. Och en gång till! Tre kast, tre trinda blankingar. Inga monster men samtliga lovliga (dvs väl över halvmetern i längd). Eftersom jag redan förberett lammstek till påskmiddagen fick de simma åter.

Hade det här varit en skröna så skulle jag nu fortsätta med att berätta om det dussin feta abborrar jag fångade med den yttersta delen av skaftet till farfarsfars nysilversked men eftersom jag varken är skrytsam eller lögnaktig så gör jag inte det utan erkänner att gubben fått vad han tålde, slog till reträtt och körde hem. Men ändå…


29 poäng förs till protokollet, sug på det ni snipjägare, lillgrabbar, sillstrypare, fjordägare och trasselkluddar! Nu ska jag bara somna om i några timmar, få i mig litet frulle och sedan, vilket härmed anmäles, är det på´t igen!
 
@lausvik vilket fiske!

Idag har det varit havsöringspremiär på västkusten. Annandag påsk och solsken, så det var nästan kö ner i vattnet.

Mitt i kaoset hittade jag en värmlänning som tagit sig ner för att fiska havsöring och lämnat flugasken hemma. Men jag hade med nästan varenda fluga jag bundit i vinter så jag kunde rädda honom.

Två havsöringar blev det också. Mellan allt folk i det kristallklara vattnet, med solsken och nästan ingen vind.
 
Resultat omgång 4

pegason, 12 p
Norgefiskaren, 11 p
Lillgrabben, 11 p
lausvik, 0 p
Ahvenet, 0 p


Totalställning efter omgång 4

Norgefiskaren, 12,5 p
Lillgrabben, 8 p
Ahvenet, 6,5 p
pegason, 5 p
lausvik, 4,5 p

Av ovanstående framgår att den fångstrapport jag lämnade i går var en poisson d´avril. Nu hoppas jag att isen är bruten och att varje vecka blir en tävlingsomgång framöver. I så fall är Offshore-Anders ledning hotad...
 
Det är april vilket märktes tydligt i veckan när det blev backslag i vårmaskineriet och i eftermiddags såg jag en flock grågäss som kurade på en snövit åker och en stackars vilsekommen tofsvipa. Men nu i helgen ska det åter, åtminstone där jag bor, vara temperaturer väl på plussidan (och i morgon, söndag, kanske till och med solen tittar fram en stund på eftermiddagen). Kort sagt så kommer jag att försöka ta mig ut åtminstone en (gissa vilken...) av dagarna. Det tycker jag att ni övriga också ska göra.
 
fjord_NORGE.jpeg


Jag vet inte hur det är med er, men själv får jag ibland galna idéer och vissa av dem lyckas jag, med varierande resultat, genomföra. Nu är det dags igen...

Vad skulle ni - deltagarna i veckotävlingen - säga om att någon gång nästa år - 2025 - göra en gemensam norgeresa? Exakt vart är öppet för diskussion men helst någon fjord där fiske från land är möjligt (och det är det i alla fjordar). Anders fjord - Hardangerfjorden - är ett alternativ men Norge har fjordar ända upp till Ishavet.

Själv kommer jag att, så länge kroppen hänger med eller åtminstone ihop, att göra så många norgeturer som möjligt men skulle gärna göra åtminstone en tillsammans med er.

Ordet är fritt.
 
Ett bompass inrapporteras härmed. Var i kontakt med fiskarlennart som röjde vindfällen och Trassel-Håkan som åkte tåg.
 
Visa bilaga 43967

Jag vet inte hur det är med er, men själv får jag ibland galna idéer och vissa av dem lyckas jag, med varierande resultat, genomföra. Nu är det dags igen...

Vad skulle ni - deltagarna i veckotävlingen - säga om att någon gång nästa år - 2025 - göra en gemensam norgeresa? Exakt vart är öppet för diskussion men helst någon fjord där fiske från land är möjligt (och det är det i alla fjordar). Anders fjord - Hardangerfjorden - är ett alternativ men Norge har fjordar ända upp till Ishavet.

Själv kommer jag att, så länge kroppen hänger med eller åtminstone ihop, att göra så många norgeturer som möjligt men skulle gärna göra åtminstone en tillsammans med er.

Ordet är fritt.
Jag gillar förslaget!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Veckotävlingen - anmälningar Fiske 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.