VBL som alternativ till dunjacka

Är medveten om hur VBL används men det innefattar också att jag funderade över värmeförlust pga avdunstning som VBL minimerar. Beroende på vad man gör så kan ju avdunstning ha en stor effekt på värmeförlusten. Dock verkar ju värmestrålning vara den största?
Om du jobbat på så att du blivit blöt och sedan ska sätta upp läger skulle jag ju påstå att det du vill göra är att ta av det blöta plagget och ta på ett torrt, inte kapsla in fukten med en plastpåse. Så blir man inte varm, större delen av isoleringsförmågan förloras ju i blöta plagg av det enkla skälet att vatten leder värme bra.

Så, i de flesta fall ser man till att inte bli svettig till att börja med, genom att anpassa klädmängd/aktivitetsgrad, och har man ändå blivit det byter man till torra kläder när man stannar.

De lätta dunjackor jag har stött på kan visserligen skadas av en gren, men det är ju isf om man av nåt skäl skulle få för sig att rusa genom en snårskog, inte lugnt och stillsamt göra upp läger. Då är nog glödsprätt ett större hot.

Du kan lugnt använda en dunjacka som förstärkning runt tältet. Visst kan den bli lätt fuktig om du slarvar och tar på den med dyngvåta kläder under, men om det inte är kallare än några minus torkar även den fuktiga dunjackan på kroppen.

...ett slitstarkt och rimligt lätt alternativ är annars den klassiska fiberpälströjan. Varmare än fleece per gram, helt jämförbart med syntetjackor men oändligt tåligare (om du tycker att dun/syntetjackor är för ömtåliga).

...vbl använder jag bara i sovsäcken och förr även i pjäxorna på vinterturer. Slutade med vbl på fötterna och tog med fler par torra sockor istället, att gå i plast är rätt otäckt tycker jag...fötterna mår bättre utan...

//J

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips