VBL som alternativ till dunjacka

Hej

Efter många timmars lusläsning på nätet och några felköp har jag kommit fram till en fundering :p

Vill hålla nera vikten men vill heller inte dra ner för mycket på slitstyrkan. Tänkte först att en dunjacka måste vara en bra investering för diverse vandringsturer. Planen va att ha den som mellan eller yttersta lager när man slagit läger och börjar tappa värmen. Problemet jag ser är dock att de dunjackor jag har kollat på oftast verkar vara väldigt ömtåliga, dvs stor risk att man fastnar i en liten gren och river upp jackan.

Så till min tanke. Borde inte ett "VBL-lager" kunna ersätta dunjackan? VBL ska ju uppenbarligen funka bra vid vandring m.m i riktigt kalla förhållanden. Tänker att man har VBL innerst, en fleece utanpå det och om det regnar ett skal ytterst. Både skalet och fleecen torde ju vara mer slittåliga än dunjackan. En fördel blir ju också bättre rörelsefrihet samt mindre känslighet för vatten.

Vad tror ni om denna setup? Tänker att systemet ska funka för låg aktivitet med temp. runt 4 grader och eventuellt regn.
 
Fel användning av VBL.
Du kan likaväl köpa en grodmansdräkt alla våtdräkt och vandra i

Skall du vara fuktsäker strax över nollan så är det syntetunderställ,syntentmellanlager och eventuellt ett tredje lager traditionell flecee,Thinsulate m.m toppat med tunnaste Goretexskalet du kan hitta som gäller.

Lager 1 samt Goretexställ räcker vid vandring med tung packning nedåt -5

Inte vikteffektivast men du kommer klara det mesta.

Dock sniffar syntet en del så man kanske får klora/tvätta ur kläderna efter dag 3 och frammåt
 
Halvdan trådkapning (igen) - sorry!

"VBL"?
Även om Utsidans läsare överlag är kunniga så kan vi inte allt om allting!

Vill dock passa på att fråga: Egenskaperna hos ull, silke, syntet och bomull behandlas i många länkar. Men vad är fördelen med bambukläder. De lär kunna binda mer fukt än bomull (bra eller dåligt?), men hur är det med torktid och framför allt lukten efter några dagar. Någon som vet?
 
"VBL"?
Även om Utsidans läsare överlag är kunniga så kan vi inte allt om allting!

Vill dock passa på att fråga: Egenskaperna hos ull, silke, syntet och bomull behandlas i många länkar. Men vad är fördelen med bambukläder. De lär kunna binda mer fukt än bomull (bra eller dåligt?), men hur är det med torktid och framför allt lukten efter några dagar. Någon som vet?

VBL - vapor barrier liner, tänk plastpåse som stoppar svett från att blöta ner isolerande lager. Kan även kombineras med reflekterande film, som exempelvis i ett patienttäcke.

Det finns flera trådar som tar upp bambu, det känns onödigt att kapa denna VBL-tråd bara för att...
 
Fel användning av VBL.
Du kan likaväl köpa en grodmansdräkt alla våtdräkt och vandra i

Skall du vara fuktsäker strax över nollan så är det syntetunderställ,syntentmellanlager och eventuellt ett tredje lager traditionell flecee,Thinsulate m.m toppat med tunnaste Goretexskalet du kan hitta som gäller.

Lager 1 samt Goretexställ räcker vid vandring med tung packning nedåt -5

Inte vikteffektivast men du kommer klara det mesta.

Dock sniffar syntet en del så man kanske får klora/tvätta ur kläderna efter dag 3 och frammåt

Tanken var att använda VBL istället för en dunjacka när man väl slagit läger och har mycket låg eller ingen fysisk aktivitet dvs inte under själva vandringen. Jag tänker att det skulle fungera som ett effektivt isolerande lager precis som dunjackan fast slittåligare, smidigare och billigare. Att det blir mer vattentåligt är en bonus inte ett krav. Har man dun behöver man ju ta vissa försiktighetsåtgärder och kan jag slippa det är det ju alltid ett plus :)

edit: frågan är väl egentligen hur bra värmeisolering ett VBL ger jämfört med en dunjacka
 
"VBL"?
Även om Utsidans läsare överlag är kunniga så kan vi inte allt om allting!

Vill dock passa på att fråga: Egenskaperna hos ull, silke, syntet och bomull behandlas i många länkar. Men vad är fördelen med bambukläder. De lär kunna binda mer fukt än bomull (bra eller dåligt?), men hur är det med torktid och framför allt lukten efter några dagar. Någon som vet?

Här finns lite intressant läsning om VBL
http://andrewskurka.com/2011/vapor-barrier-liners-theory-application/
 
Tanken var att använda VBL istället för en dunjacka när man väl slagit läger och har mycket låg eller ingen fysisk aktivitet dvs inte under själva vandringen. Jag tänker att det skulle fungera som ett effektivt isolerande lager precis som dunjackan fast slittåligare, smidigare och billigare. Att det blir mer vattentåligt är en bonus inte ett krav. Har man dun behöver man ju ta vissa försiktighetsåtgärder och kan jag slippa det är det ju alltid ett plus :)

edit: frågan är väl egentligen hur bra värmeisolering ett VBL ger jämfört med en dunjacka

Ingen isolering alls , den är en plastpåse.

Du har massupfittat hela grejen totalt
 
Om du använder dun i kallt väder över lång tid så riskerar du att bygga upp fukt i dunplagget (svett) och tappa isoleringen. Då kan VBL vara användbart.

Samma sak gäller vid vintertältning med dunsäck över lång tid.

dvs du använder VBL för att inte få fukt(svett) i dina andra isolerande lager framförallt dun som inte klarar fukt specielt bra.


VBL är i sig själv som folk redan tagit upp ingen isolering utan skydd för isolering (mot svett)
 
Jag tycker att ömtålighets problemet inte är så stort normalt sätt. Isolering och vikt är för mig viktigare. Dunjackan används ju bara i lägret. Med en regnjacka utanpå så är problemet i princip löst.

Är man orolig för väta är nog en tunnnare syntetjacka bättre, primaloft eller dylikt. Fleece funkar väl hyfsat det med, men jag tycker det blir för kallt endast med fleece.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
 
Har brukat både dunjackor och primaloftjackor till isoleringslager vid läger, i båda fallen under en ytterplaggsjacka av vind eller regntyp.

Fuktbärriärplagg har som tidigare nämnt ingen isolerfaktor utom att behålla svetten på insidan.

Dunjackor i olika tjocklek har sin plats i friluftsgarderoben. Det har även primaloftplagg till exempel värmebyxor.

go tur
 
Ingen isolering alls , den är en plastpåse.

Du har massupfittat hela grejen totalt

Är medveten om hur VBL används men det innefattar också att jag funderade över värmeförlust pga avdunstning som VBL minimerar. Beroende på vad man gör så kan ju avdunstning ha en stor effekt på värmeförlusten. Dock verkar ju värmestrålning vara den största?
http://www.webmd.com/first-aid/tc/cold-exposure-ways-the-body-loses-heat-topic-overview

Det ultimata vore kanske sådeles vara något likt detta
http://www.seattlepi.com/news/artic...t-puts-a-new-spin-on-1286762.php#photo-693651
 
Jag skulle tippa att det bästa användningsområdet för ett VBL-plagg är just i kombination med dun som mellanlager.

Dun ger avgjort bäst isolering per vikt, men förlorar snabbt sin förmåga vid fuktupptag. Om du "laminerar" dunet mellan ett vattentätt inner- och ytterlager kommer det funka bäst och längst. Sen om du kommer tycka det är bekvämt att ha en diffusionstät pyjamas på sig någon längre stund låter jag vara osagt. Jag vet vad jag hade valt.

Det där med avdunstningen är primärt inte det stora problemet vid värmeförlust. Börjar du bli kall svettas du inte. Simples.
Däremot om du när du blir kall har stora mängder svett bundet i ditt mellanlager kan du få problem. Den avdunstningen som då sker kommer kyla dig under din komfortnivå. Traditionellt löser man detta med att ta av och på sitt (sina) mellanlager vid olika aktivitetsnivå, just för att ventilera bort fukten hela tiden, och hålla isoleringen torr tills den behövs.

EDIT: Och jag skulle vilja bestrida informationen i länken om att strålning skulle vara den större delen av värmeförlusten. I samtliga fall där jag funderat över saken i verkliga livet, både vad gäller kroppens eller andra sakers nedkylning, så har det varit konvektion som varit den stora grejen. Kort sagt, man kan trivas rätt bra med lite för lite kläder på sig i smällkalla vintern om det är vindstilla, men en blåsig höstdag runt nollan kan kyla ner en betydligt snabbare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redbeerd Alternativ Gossamer Gear Mariposa Lättpackning 6
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Ulvskog 1 person tält - lätt alternativ Lättpackning 10
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.