UL linor till min hammock!

Hej alla,

jag köpte en ny hammock förra sommaren. En DD Frontline. Jag skulle vilja byta ut de kraftiga original-"repen" som följde med till ett par ultralätta linor, kanske paracord. Men jag vet lite om såna linor så nu frågar jag om tips och idér, från er andra här, på var jag kan få köpt sånt och framförallt vad för typ som passar bäst (och håller bäst)!

Sen har jag sätt på Youtube hur en del har spännband rund trädet och använder en speciell typ av krok för att hänga upp hammocken i spännbandet med - hur får man tag på sådan?

Jag skulle även vilja byta ut de kraftiga gummilinorna som håller myggnätet på plats till ett par lättare varianter!

Trädlinorna väger 100g och är 5m
Gummilinorna väger ca 30g st och är 2m

hmm det kanske inte finns något lättare att få tag på!


/Andreas
 
Senast ändrad:
För att minska både på vikt och på bulk/ packstorlek så har jag bytt ut mitt system på DD Travel.
Till treehugger köpte jag vanliga packremmar á 25mm som säljs på Jula, 2,5 meter långa, där jag klippte bort spännet och sydde en ögla istället. Det går givetvis att använda remmarna från DD men packremmar är lättare. Vill man inte sy så funkar det med att knyta en ögla i ena änden, busenkelt...
På hammocken så trädde jag igenom en woopie sling i den sydda kanalen och drog genom öglan.
Dyneema snöre finns att köpa i de flesta båttillbehörs affärer och är enkelt att göra woopieslings själv av. Jag har alltså inga öglor och karbiner i hängmattan som väger extra eller tar plats.
Gummilinor för att hänga upp myggnätet går att köpa tunnare varianter om man jagar gram eller helt enkelt dela en lina till två.
Sök på Youtuben så finns det massor utav filmer om hur man konverterar till olika system.

/Dennis
 
Till tarptak, sidolinor samt myggnätslina brukar jag persiennlina. Besparingen blev ca 300 g. Köp fallskärmslina och persiennlina på bobin, du kommer att behöva det till så mycket mer i ditt friluftsliv.
go tur
 
Till tarptak, sidolinor samt myggnätslina brukar jag persiennlina. Besparingen blev ca 300 g. Köp fallskärmslina och persiennlina på bobin, du kommer att behöva det till så mycket mer i ditt friluftsliv.
go tur

Persiennlina! Vilket bra tips, att jag inte har tänkt på det tidigare. Ska se efter det i de lokala affärerna häromkring.

Vad är "bobin" för butik. Sökte på nätet men hittar ingen butik!

/Andreas
 
Gummicord

Hej !

Jag har bytt ut tjock gummicord till tunnare med brottgräns 30kg. Är ju bra att ha flexibiliteten kvar i myggnät mm. Finns att köpa på båttillbehörs firmor. Finns mycket bra linor där också som inte töjer sig och tål mycket ! Annars så tycker jag att det ska vara smidigt att hänga upp grejerna när man kommer fram. Har spännband runt träden vilket inte har någon större vikt 80 g totalt ( brottgräns 400 kg) orginal repen kvar i hammocken ( dd travel hammock) . God jakt !! // Andreas
 
För att minska både på vikt och på bulk/ packstorlek så har jag bytt ut mitt system på DD Travel.
Till treehugger köpte jag vanliga packremmar á 25mm som säljs på Jula, 2,5 meter långa, där jag klippte bort spännet och sydde en ögla istället. Det går givetvis att använda remmarna från DD men packremmar är lättare. Vill man inte sy så funkar det med att knyta en ögla i ena änden, busenkelt...
På hammocken så trädde jag igenom en woopie sling i den sydda kanalen och drog genom öglan.
Dyneema snöre finns att köpa i de flesta båttillbehörs affärer och är enkelt att göra woopieslings själv av. Jag har alltså inga öglor och karbiner i hängmattan som väger extra eller tar plats.
Gummilinor för att hänga upp myggnätet går att köpa tunnare varianter om man jagar gram eller helt enkelt dela en lina till två.
Sök på Youtuben så finns det massor utav filmer om hur man konverterar till olika system.

/Dennis

Ska prova lite av dina tips. Tack!!! // Andreas
 
Tycker att det är lite svårt att översätta till svenska alla dessa termer och uttryck såsom:
Hammock
Woopiesling
Shokcord
Guyline
Treehugger
Tarp
Underquilt

Listan kan göras lika lång som det finns olika lösningar hur man "riggar", förlåt, hänger upp sitt sovsystem:)
 
På Hjertmans http://www.hjertmans.se/ kostar persiennlina med diametern 3 mm 4 kronor per meter och en spole (bobin)med 25 meter kostar 53 kronor. med lite huvudräkning blir det 2 kronor + några öron per meter.

Jag har köpt persiennlina med diametern 2,8 mm för ett antal år sedan. Bobinen (spolen) rymmer 65 meter och den kostade då 120 kronor (prislappen sitter kvar).

Jag använder persiennlinan på packpåsarna till kajaken för att enkelt kunna dra från de packpåsar som är längre från packluckan än armarna når. 65 meter lina räcker rätt så länge.

På Hjertmans (dit jag har cykelavstånd) och andra båttillbehörsbutiker har dom säkert linor som är starkare än persiennlinan. Sök på Kevlar eller Dynema .

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
Jones Var kan jag köpa min polska sovsäck? Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Light day - min teknik för en vandringsdag Lättpackning 2
Ulvskog Min packlista - halv-lätt / halv-tung Lättpackning 15
PetNor HJÄLP!! Jag har för lite i min ryggsäck ! Lättpackning 15
brigas hela min långa packlista:75 olika saker,enskilt/par Lättpackning 7
thomalin Min Solo packlista 2007! Lättpackning 73

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.