W's Pinnacle pack till män?

För att närma mig "343" så har jag starka funderingar på att skaffa mig en GoLite Jam2.
Det kommer inte vara några problem alls för mig att få ner min sommarutrustning i den. Problemet kommer bara när jag skall packa ner min vinterutrustning.
Då räcker inte en 51 liters ryggsäck.

Alternativet blir då (naturligtvis) att jag skaffar mig en M's Pinnacle pack. Men 76 liter är alldeles för mycket!
Men om man då spanar in W's Pinnacle pack så är den på 61 liter/680 gram, vilket är utmärkt för min vinterutrustning.

Frågan är då bara:
Passar denna även för män? Normalt sett brukar "kvinnosäckar" vara skurna speciellt för kvinnor men jag kan inte hitta någon information om att denna skulle vara det. Någon som vet?

//Peter
 
Jag vet inte, följande är mina gissningar om skillnader:
-Rygglängden; kvinnor är i genomsnitt kortare
-Axelremmar och bröstrem; kvinnor har i genomsnitt större byst än män
-Höfter/bälte; kvinnor har i genomsnitt bredare höfter än män

På den sista punkten är jag tveksam till om man gjort något speciellt för kvinnorna.

Pinnacle som all-roundsäck är klokt tycker jag. Den väger ju bara 100 gram mer än Jam2. Jam 2 bedömer jag som aningen för liten för en vintertur på en vecka för mig. Funkade bra på en 2-3 dagarstur för mig i vintras, med rum över. Se här.

Jörgen
 
Det verkar som om W's Pinnacle bara finns i storlekarna S och M.
M stämmer överens med M för "män och därmed skulle detta inte vara några problem för mig.
Är man bara 173cm så behöver man inte större än M :)

Skall testa en Jam2 i helgen och fattar jag tycke för den så kan det nog komma att bli en W's Pinnacle för mig.
Men jag kommer nog inte kalla den för women's pinnacle i forsättningen. Med risk för att i så fall verka lite "femig" ;)

//Peter
 
*suck*

Jag begriper inte hur ni kan klara er med så små volymer! Själv är jag sur för W's pinnacle bara har 61 liter, vilket jag då INTE får ner min packning i (sommar, tält, ca 10 dgr med mat). Gick över från en Lundshags V8 >70 - som inte är helt fullproppad...men när jag försöker få ner det i M's pinnacle på 76 liter får jag vissa problem....Så GoLite verkar ha små litrar....ändå väger inte packningen exkl mat mer än 11 kg... Bara att M's säcken är snäppet för stor för min rygg... :(.
Så summan av kardemumman är att inte ta så mycket mat med sig....*s*
Eller så gör jag nåt fel när jag packar....?
 
Jag begriper inte hur ni kan klara er med så små volymer! Själv är jag sur för W's pinnacle bara har 61 liter, vilket jag då INTE får ner min packning i (sommar, tält, ca 10 dgr med mat). Gick över från en Lundshags V8 >70 - som inte är helt fullproppad...men när jag försöker få ner det i M's pinnacle på 76 liter får jag vissa problem....Så GoLite verkar ha små litrar....ändå väger inte packningen exkl mat mer än 11 kg... Bara att M's säcken är snäppet för stor för min rygg... :(.
Så summan av kardemumman är att inte ta så mycket mat med sig....*s*
Eller så gör jag nåt fel när jag packar....?

Det är ju i och för sig lite skillnad på att ha med sig mat för 10 dgr istället för 5-7dgr, som oftast är aktuellt för mig. Men hade jag haft 76 liter så skulle jag inte haft några problem alls med att få ner packning/mat för 10dgr.

//Peter
 
Det är ju i och för sig lite skillnad på att ha med sig mat för 10 dgr istället för 5-7dgr, som oftast är aktuellt för mig. Men hade jag haft 76 liter så skulle jag inte haft några problem alls med att få ner packning/mat för 10dgr.

//Peter

Ja, jag förstår ju att det bör gå - eller ska gå, bara jag inte hat kommit på knepet... ;-)
Får nog klura lite till....
 
Jag begriper inte hur ni kan klara er med så små volymer! Själv är jag sur för W's pinnacle bara har 61 liter, vilket jag då INTE får ner min packning i (sommar, tält, ca 10 dgr med mat). Gick över från en Lundshags V8 >70 - som inte är helt fullproppad...men när jag försöker få ner det i M's pinnacle på 76 liter får jag vissa problem....Så GoLite verkar ha små litrar....ändå väger inte packningen exkl mat mer än 11 kg... Bara att M's säcken är snäppet för stor för min rygg... :(.
Så summan av kardemumman är att inte ta så mycket mat med sig....*s*
Eller så gör jag nåt fel när jag packar....?

Jag gör i sånt fall samma fel! Ryggsäcken vill inte räcka till (65 l) och ändå väger den inte multum. Volym och vikt har inget samband i min packning. Hmmm... måste försöka komprimera mer.

PetNor! Ryggsäck för kvinnor eller inte? Det som jag tror kan vara största problemet är om du är mycket bred över axlarna. Tjejsäckarna är gjorda för att passa smala axlar, höftbält och så tror jag har mindre betydelse. Annars är det väl bara att testa!
Lycka till!
 
PetNor! Ryggsäck för kvinnor eller inte? Det som jag tror kan vara största problemet är om du är mycket bred över axlarna. Tjejsäckarna är gjorda för att passa smala axlar, höftbält och så tror jag har mindre betydelse. Annars är det väl bara att testa!
Lycka till!

Det brukar även vara en tjockare kudde för svanken,inget som inte går att 'operera' bort.Men det är lite svårare med axelremmarna som har en annorlunda figurering,det beror inte enbart på bröstremmen.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
OBD Ultra-Sil Day Pack Lättpackning 32
Joakim Ambrosson Jam2 Pack Lättpackning 11
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.