Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood

Hej!!
Har investerat i en Haglöfs Barrier Hood. Nu skulle jag behöva en skaljacka eller liknande som är vindtät och vattenavvisande/resistent och som ska kunna användas till allt från skidåkning till vandringar. Jackan får max kosta 2000 kr. Tacksam för tips:)

//Sjobbe
 
Hej!!
Har investerat i en Haglöfs Barrier Hood. Nu skulle jag behöva en skaljacka eller liknande som är vindtät och vattenavvisande/resistent och som ska kunna användas till allt från skidåkning till vandringar. Jackan får max kosta 2000 kr.

Barrier är ju både vindtät och vattenavvisande, så mitt tips är:

Ingen
Pris: 0:-
Vikt: 0 g

;)
 
Barrier är ju både vindtät och vattenavvisande, så mitt tips är:

Ingen
Pris: 0:-
Vikt: 0 g

;)
Om du behöver en separat vindjacka för högpulsiga aktiviteter så skaffa en enkel joggingjacka. (Barrier är ju varm såinih-vete, det är ju liksom finessen med den).

En regnjacka kan ju vara bra... Men det kanske du har redan? Jag skulle vilja se Martin använda sin Barrier som regnjacka :)
 
En regnjacka kan ju vara bra... Men det kanske du har redan? Jag skulle vilja se Martin använda sin Barrier som regnjacka :)

Var det en regnjacka han var ute efter?
Jag uppfattade det som att han ville ha nåt som Barrier redan hade. Om han ville ha en regnjacka kunde han ju ha låtit bli att ens nämna sin värmejacka. Eller... jag förstod egentligen inte vad han ville. Så jag utgick från vad som stod. Vi som inte är tankeläsare gör sånt ibland.
 
Var det en regnjacka han var ute efter?
Jag uppfattade det som att han ville ha nåt som Barrier redan hade. Om han ville ha en regnjacka kunde han ju ha låtit bli att ens nämna sin värmejacka. Eller... jag förstod egentligen inte vad han ville. Så jag utgick från vad som stod. Vi som inte är tankeläsare gör sånt ibland.
Alltså Martin, jag vill inte vara en näsvis j-el, men det känns som att du redan brutit den barriären (ha ha ha...). Vi kan ju be trådstartaren precisera istället för att hugga på varandra (Please Sjobbe, hjälp oss med denna arvstvist!).

Eller, så kan vi läsa hans inlägg en gång till. Hur jag än vänder och vrider så ser jag följande:
Har investerat i en Haglöfs Barrier Hood. Nu skulle jag behöva en skaljacka eller liknande som är vindtät och vattenavvisande/resistent och som ska kunna användas till allt från skidåkning till vandringar.
Han har alltså köpt en Barrier Hood. Nu skulle han "behöva en skaljacka eller liknande som är vindtät och vattenavvisande/-resistent". Är jag helt ute och cyklar igen? Och hur många änglar ryms i en ultralätt ryggsäck utan vettigt höftbälte?
 
Själv har jag en Norrøna Nansen Ski Jacket med GoreTex Windstopper Active Shell. Finns även som herrmodell.

Vindtät. Håller ganska bra för en regnskur, inga tejpade sömmar, det blir nån enstaka fuktprick på kläderna under. Inte lika tjock och prasslig som en Paclite eller Pro-shell. Meshfoder. Ventilerar hyffsat bra och har pitzips, två fickor fram och en stor på ryggen som går att öppna för bättre luftgenomströmning. 350 gram ungefär. Snygg.
 

Bilagor

  • 282_7_628_stor.jpg
    282_7_628_stor.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,450
Vi kan ju be trådstartaren precisera istället för att hugga på varandra

Jo... men jag ser inte riktigt vad som skulle vara poängen med det.

Han skulle ju kunna köpa en Barrier Hood att ha utanpå. Den är enligt produktbeskrivningen vindtät och vattenavvisande/-resistent.

Det var ungefär så jag tänkte, ja.

Undrar om inte det här bara är ett slugt trålningsförsök från Sjobbe. Sjobbe <-> Vibbe!
 
Sjobbe svarar!

Hej på er!!
Det är egentligen min kära som behöver något över sin Barrier Hood. Jag har redan en Barrier Hood och kör med Haglöfs Lim Paclite över vilken är kanonbra, även när det är 10 minus i skidbacken! Hon har redan en Packaway regnjacka från Itab (känns lite väl "regnjacka" ) och en Marmot Ion (för tunn...) . Alternativ till Haglöfs Lim Paclite som skulle funka över Barrier Hood i skidbacken och på vandringen !! Gärna lätt och snygg!!

//Sjobbe
 
Hej på er!!
Det är egentligen min kära som behöver något över sin Barrier Hood. Jag har redan en Barrier Hood och kör med Haglöfs Lim Paclite över vilken är kanonbra, även när det är 10 minus i skidbacken! Hon har redan en Packaway regnjacka från Itab (känns lite väl "regnjacka" ) och en Marmot Ion (för tunn...) . Alternativ till Haglöfs Lim Paclite som skulle funka över Barrier Hood i skidbacken och på vandringen !! Gärna lätt och snygg!!

//Sjobbe

arcteryx LT skulle jag satsa på. Fjolårets modell har sålt ut för ca 2000 både på Naturkompaniet och arcteryx-butiken.

/R
 
Hej på er!!
Det är egentligen min kära som behöver något över sin Barrier Hood. Alternativ till Haglöfs Lim Paclite som skulle funka över Barrier Hood i skidbacken och på vandringen !! Gärna lätt och snygg!!

Aha! "Regnjacka men stadssnygg", med andra ord. Säg det då :;)
Haglöfs LIM Ultimate känns ändå som ett av de bästa alternativen. Lätt, snygg, under 2000 kr, går att hitta överallt, byter färger då och då så att de säljs ut för en tusing.

Marmot Precip kanske? Mountain Equipment Firefly?

Men egentligen duger ju Itab-jackan fint. I skidbacken behövs knappast ett vattentätt lager ovanpå termojackan (och vikten kvittar ju rätt mycket), och på vandringen behöver hon inte vara pistsnygg.
Måste hon ändå ha ett slitlager ovanpå termojackan kan hon ju köpa en bomull/polyesterjacka för en femhundring, som också går att använda på stan.

Till exempel en Bergans Nordmarka
4100_red.png

Bild: Bergans.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
medic Skaljacka vs vind+ regn jacka Lättpackning 12
Jörgen Fjaderlatt.se Gatewood Cape i regn och vind Lättpackning 5
beo Liggunderlag och vatten Lättpackning 8
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Jörgen Fjaderlatt.se Lättare packning från A till Ö Lättpackning 93
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.