Vax ?

Hej !

Några veckor till och isen lägger sig och det är dags att lägga undan kajak för vintern. Innan den hamnar på hyllan har jag tänkt att vaxa den för första gången.

Vilket vax skall jag använda - vilket är bäst ?

Tack för hjälpen
Harry

I stort sett vilket bil- eller båtvax som helst fungerar bra.
Det lär ska finnas specialvaxer med silicon vilket inte ar så bra då det sen inte går att limma eller måla på det. Annars fungerar alla vanliga vaxer som du kan hitta på båtbutiken eller på bensinstationen. Och fint blir det!!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag antar att du ska rubba den innan du vaxar, vilket är ett måste för ett bra resultat! Att det måste vara ett specialvax för att innehålla silicon, stämmer inte riktigt. Det varierar mellan olika tillverkare, så det är lite godtyckligt, vilka vaxer som innehåller silicon. Läs på burken, så att du får ett utan! Själv kan jag rekomendera Sonax rubbing och flytande hårdvax, som är mkt lättarbetat (vaxet!) och ger ett mkt bra resultat! Lägg gärna på ett par lager vax när du ändå håller på!

Fredrik!

VIM

Vill du fa riktigt fin finnish pa kajaken ta och polera den med VIM badrumsrengoring innan du vaxar det tar bort alla smarepor och marken.

Vet at minstone 2 kajaktillverkare som gor det pa sina nytillverkade kajaker innan leverans
lycka till

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips