Vaude Power Lizard UL

Det finns ventiler i var kortända i yttertältet ca 50cm ovan mark. Förutom i kortändarna är innertältet också i mesh vid dörren upp till taket så där ventileras innertältet också.
...
- Jag hitta inget bra sätt att hålla upp "dörren" till yttertältet. Det blir som en flik som inte går att vika undan utan att den faller ner igen. Jag löste det med ett litet snöre som jag fäster i en tältpinne på andra sidan tältet (se bild).

...
stannade på 1040g.

Det finns en ögla i innertältet där man kan hakar upp dörren för yttertältet i, räcker inte det? Själv tycker jag det funkar utmärkt och har aldrig fallit ner.
 
Det finns en ögla i innertältet där man kan hakar upp dörren för yttertältet i, räcker inte det? Själv tycker jag det funkar utmärkt och har aldrig fallit ner.

Tackar, hittade den nu när jag tittade lite mer noga. Skall testa nästa gång jag sätter upp det. Tyckte det var lite konstigt att de inte tänkt på den funktionen. Provade att haka upp den i öglan som man fäster upp innertältdörren med men det blev inget bra. Missade att det satt en ögla längre upp på innertältet.
 
Testade tältet i ganska hård vind idag, det ven i liftens stållinor som var brevid så gissningvis var det ca 12-14 m/s, kanske lite mer i byarna. En vindstation en bit ifrån har mätt 17,4 i byarna idag och jag var uppe på en skidbacka så det var kanske mera.

Som sagt tidigare så måste man kompletera tältpinnarna, jag använde en X och två av de tändstickor som följer med för att förankra den förankringen längst ut mot vinden, det var tveksamtt hur den skulle klara byarna ändå. Det behövs fler linor liknande akto för det.

Det största problemet är att vinden åker under tältduken då den nog är uppdragen för att öka ventilationen.

Jag fick även ett hål i tältduken som täcker dragkedjan. Duken fastnade i dragkedjan när jag skulle stänga tältet inifrån.

Nu har jag alltså haft för långa tältpinnar, tältpåsen sprack i sömmen typ av sig själv och ett hål i duken bara av att testa tältet i lite vind.

Jag skulle inte kalla det stormsäkert för fem öre i grundutförandet.

Det är svårt att sätta upp och få det bra, idag hade jag typ bara 85 cm i höjd. Det går kanske att reglera men vem faan orkar hålla på och reglera, reglera, reglera. Speciellt när det blåser så hela tältet skakar. Jag tror 7.5 mm pinnen är för vek så att tältet trycks ihop.

Det är synd att man sätter vikten i centrum för annars hade det säkert kunnat bli ett bra tält. Vissa kanske tycker att det är det men jag har högre krav än så.

Jag reklamerar och fortsätter jakten efter ett vettigt tält. Hur svårt kan det vara?
 
Testade tältet i ganska hård vind idag, det ven i liftens stållinor som var brevid så gissningvis var det ca 12-14 m/s, kanske lite mer i byarna. En vindstation en bit ifrån har mätt 17,4 i byarna idag och jag var uppe på en skidbacka så det var kanske mera.

Som sagt tidigare så måste man kompletera tältpinnarna, jag använde en X och två av de tändstickor som följer med för att förankra den förankringen längst ut mot vinden, det var tveksamtt hur den skulle klara byarna ändå. Det behövs fler linor liknande akto för det.

Det största problemet är att vinden åker under tältduken då den nog är uppdragen för att öka ventilationen.

Jag fick även ett hål i tältduken som täcker dragkedjan. Duken fastnade i dragkedjan när jag skulle stänga tältet inifrån.

Nu har jag alltså haft för långa tältpinnar, tältpåsen sprack i sömmen typ av sig själv och ett hål i duken bara av att testa tältet i lite vind.

Jag skulle inte kalla det stormsäkert för fem öre i grundutförandet.

Det är svårt att sätta upp och få det bra, idag hade jag typ bara 85 cm i höjd. Det går kanske att reglera men vem faan orkar hålla på och reglera, reglera, reglera. Speciellt när det blåser så hela tältet skakar. Jag tror 7.5 mm pinnen är för vek så att tältet trycks ihop.

Det är synd att man sätter vikten i centrum för annars hade det säkert kunnat bli ett bra tält. Vissa kanske tycker att det är det men jag har högre krav än så.

Jag reklamerar och fortsätter jakten efter ett vettigt tält. Hur svårt kan det vara?

Mycket tråkigt att läsa det du skriver, du får väl meddela om du hittar något som duger.
Tältpinne på 7.5mm trodde jag var möjligt just med tanke på powerframe funktionen vilket då givit tältet dess lätta stänger som ändå skall kunna klara av vindar.
Har också upptäckt att man måste vara aktsam då man drar i dragkedjan.

Väntar på en dag då jag kan sätta upp tältet i lite mer vind för att se hur det går.

/Tobias
 
Lite med feedback

Hej!

Ni som införskaffat tältet under året som har varit.
Har ni lite mer bra/dålig information att komma med så vore jag jätte tacksam.

Är intrreserad av ett sådant här tält men vill höra med mina kamrater här på utsidan vad ni tycker jag ska göra.
Behöver ett lätt två manna tält.
 
Hej!

Ni som införskaffat tältet under året som har varit.
Har ni lite mer bra/dålig information att komma med så vore jag jätte tacksam.

Är intrreserad av ett sådant här tält men vill höra med mina kamrater här på utsidan vad ni tycker jag ska göra.
Behöver ett lätt två manna tält.

Jag köpte mitt tält i somras och använde det under en hård vecka i Sarek. Har aldrig varit på en fjällvandring med så mycket regn och blåst. Tältet stod emot både vind och regn bra. Tältet låg stundvis slickat mot backen pga. den hårda vinden.

Jag skulle absolut inte vilja sova två i tältet. Utan ser det mer som ett rymligt enmanstält. För att innertältet inte skulle ligga mot ytterduken fick jag lossa på några av innertältets upphängningar.
Har även sänkt intertältets ändar, genom att förlänga upphängningen med ett snöre. Detta för att innertältet inte ska ligga mot ytterduken vid hård vind.
Tältpinnarna som medföljer är rena skämtet. Funderade aldrig på att använda dem.

Sen har jag bytt ut alla linor och utrustat dem med linsträckare. Även satt en extra lina med linsträckare på kortsidorna (det blåste mycket i Sarek). Satte även lina med linsträckare i hörnorna (väldigt bra för att kunna sträcka duken ordentligt och få ner tältpinnarna).
Har även satt dit en extra lina på varje långsida. Men det tycker jag inte är ett måste.

Fick med en anpassad golvduk till tältet. Den kom till bra användning. På lite tuffare underlag skulle jag inte vilja vara utan golvduken. Den utgjorde även som ett extra vattenskydd.

Efter alla mina ändringar tycker jag tältet får klart godkänd. Nu återstår det bara att se hur länge det håller......

//Gustav\\
 

Bilagor

  • DSC04853+_resize.jpg
    DSC04853+_resize.jpg
    67.9 KB · Visningar: 1,643
Tack gustav för att du delar med dig av dina erfarenheter av tältet.
Det verkar som jag kanske väntar lite till med att införskaffa tält, att det ska vara så svårt att bestämma sig.

Tjejen är dock rätt liten så jag tror att vi skulle klara oss med ett sådant här tält.
Hoppas kanske dock att 2011 kanske kommer med några likanade nyheter på lättvikts tält.
Men måste jag köpa något just nu så blir det säkert detta tält.
Men sedan blir det väl att förstärka tältet med lite extra linor.

Å Tack för en grym bild :)

//Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.