Vaude Power Lizard UL

Jag är ute efter ett nytt lätt en pers tält, så jag är nyfiken åxå!

Men för att citera ett annat fora jag är aktiv på så kommer det som ett eko när du publicerar en recention av en ny pryl, VAR ÄR BILDERNA!?!? dvs på nätet kan man hitta jäkla bra (proffs fotograf och stylist) bilder av en produkt, men när en vanlig svenne försöker sätta upp samma sak.... slak tältduk mm ...
 
Jag är ute efter ett nytt lätt en pers tält, så jag är nyfiken åxå!

Men för att citera ett annat fora jag är aktiv på så kommer det som ett eko när du publicerar en recention av en ny pryl, VAR ÄR BILDERNA!?!? dvs på nätet kan man hitta jäkla bra (proffs fotograf och stylist) bilder av en produkt, men när en vanlig svenne försöker sätta upp samma sak.... slak tältduk mm ...

Mitt är skickat från England i fredags så jag bör få det i veckan. Då skall jag sätta upp det, rigga blixtar och stativ så skall du få en äkta svenneuppsättning i alla tänkbara vinklar :)
 
jag funderarde på att filma ikväll men det blåser lite för lite med runt 6-8 sm och 10-14 i byarna.

bilder finns fö massor av på nätet
 
Mitt tält hade rätt längd på pinnarna. Det som slog mig är hur otroligt liten packvolym det har!
Ni som vill ha extrasektion till bågen, är det att ha i reserv om den går av?
 
Är det någon som kan mäta den nedre ändan av innertältet som inte har lika långa kanter? de två kanterna som går ned från taket och mot marken?

Jag tror mitt tält även är felsytt.
 
Är det någon som kan mäta den nedre ändan av innertältet som inte har lika långa kanter? de två kanterna som går ned från taket och mot marken?

Jag tror mitt tält även är felsytt.

jag greppar inte hur du menar man skall mäta? om ditt är felsytt är förmodligen mitt det med!

/Tobias
 
Fotändan av innertältet är en triangel, två kanter som går ned till marken, den ena är 67 cm, den andra är 45 cm och innertältet går emot yttertältet där, kan bero på tältuppsättningen men som synes på bilden så är längden varierande.

ha ha, got it

Beware though – and this is my only criticism of the tent as a whole – no matter how I pitch it, the inner, at the end where one’s feet would be, unfailingly, upon tightening the strap to make the inner taut across the bottom end, seems to end up listing to the left and touching the fly (photo below).

http://blogpackinglight.wordpress.com/2010/04/17/vaude-power-lizard-ul/


Pitched again this morning to see if I could resolve the listing problem. It would seem that the trick lies in making sure the small end poles are as vertical as possible & ensuring the adjustment tensions straps connecting the inner to the fly at the two corners (1 & 4) are completely loose until the final adjustments are made. There is then no inner/fly touching & a more taut inner.
 

Bilagor

  • power lizard.jpg
    power lizard.jpg
    25.7 KB · Visningar: 966
Senast ändrad:
Jag har inte testat det skarpt ännu bara rest det en gång på prov.

+
Utrymmet innuti är över förväntan, smidigt att ta sig in och ur tältet, det verkar som att det ska funka bra även när det regnar. För en person är det lyx och jag förstår verkligen inte varför man skulle vilja ha tarp när det finns så lätta tält. Tältpåsen är väll tilltagen och verklig packvolym är mindre än den uppgivna. Tältet passar i stretchsidofacket på ryggsäcken.

-
Inte helt lätt att resa tältet snyggt tycker jag. Blir lätt att yttertältet lägger sig på innertältet och det kan väl inte vara så bra om man får kondens. Jag fick inte golvet innuti så slätt heller. Hur gör ni när ni reser?
Badkarssargen runt är ganska låg som nån tyckte, i alla fall om man har två liggunderlag i tältet. yttertältet går långt ner så det är kanske inget problem om man inte tältar i en mosse :)
Känns snålt med tältpinnar, känns verkligen som man skulle behöva ett par till. Fattas "linsträckare" på de linor som går ut från sidorna, lätt att komplettera om det behövs.
 
Det finns ventiler på kortändan vad jag kan se. Finns det fler ventiler..?

Detta skulle ju kunna vara ett alt till mitt Akto om ventilationen är likvärdig...

//Johan
 
Bilder, bilder, bilder

Det finns ventiler på kortändan vad jag kan se. Finns det fler ventiler..?
Detta skulle ju kunna vara ett alt till mitt Akto om ventilationen är likvärdig...
//Johan

Det finns ventiler i var kortända i yttertältet ca 50cm ovan mark. Förutom i kortändarna är innertältet också i mesh vid dörren upp till taket så där ventileras innertältet också.

Jag har lagt upp en massa bilder på tältet på min flickr sida här -->

http://www.flickr.com/photos/niben/sets/72157624161447854/detail/

Måttreferens på bilderna; Trianga spritflaska (24x6 cm), skor str 44½, hund modell mindre (vägrade låta sig mätas).

- Summering av uppsättning är att det går ok, kräver lite övning. Man skall börja i en kortsida och låta den guida riktning annars kan det lätt bli snett. Jag fick rätt längd på mina gavelpinnar (53cm), något som andra haft problem med.

- Det går ganska bra att spänna ut tältduk, det finns spännband mellan ytter- och innertält som går att efterjustera som inte syns när tältet står uppe = lätt att glömma spänna. Känner man efter kan man efterjustera bra där.

- Tältpinnarna är väl tunna, jag kommer byta dem till Hilleberg alu V á 11g. Det följer bara med 8 st och det finns 12 fästpunkter inkl. stormlinor, 4 st per kortsida och 2 per långsida. Jag kommer ta med pinnar till alla.

- Jag hitta inget bra sätt att hålla upp "dörren" till yttertältet. Det blir som en flik som inte går att vika undan utan att den faller ner igen. Jag löste det med ett litet snöre som jag fäster i en tältpinne på andra sidan tältet (se bild).

- Stormlinor på långsidor saknar linträckare, detta skall jag komplettera med.

- Golvet går ner till dörrkarmen på innertältet. Det ser värre ut än det är. Om man inte lägger nått precis på kanten så lyfter golvet en 5-8 cm från marken (se bild). Det fanns faktiskt en fördel med golvet precis vid dörrkarmen. Det gjorde det busenkelt att sopa ut skräpet ur innertältet.

Överlag känns tältet bra, gott om plats inne i tältet för en person. Absiden är inte stor men rymmer en ryggsäck eller två mindre samt skor. Jag skulle inte laga mat inne i en stängd absid. Tältet är vansinnigt lätt med mycket liten packstorlek. Lätt att packa ner i medföljande packpåse. Jag fick med ett extragolv jag inte provat, det väger 274g. Tältet komplett i övrigt stannade på 1040g.
 
Jag har inte testat det skarpt ännu bara rest det en gång på prov.
-
Inte helt lätt att resa tältet snyggt tycker jag. Blir lätt att yttertältet lägger sig på innertältet och det kan väl inte vara så bra om man får kondens. Jag fick inte golvet innuti så slätt heller. Hur gör ni när ni reser?

Hade samma problem till jag upptäckte att det går att efterjustera med spännband som sitter mellan inner- och yttertält i hörnen. Känn efter där så kan du lättare få golvet slätt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Ultralätta tält, Vaude Refuge Lättpackning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.