Vattentransport vid vandring? Utan vatten i flera dagar.

I sverige finns nog inget som stämmer överens med en beskrivning på öken men på Island finns Europas enda öken vad jag hört!

Hep. Europas enda öken finns i Danmark. Det har en kompis kompis sagt. ;-)

Annars läste jag nånstans att araberna kallade havet för vattenöken. Då finns det ganska mycket öken i Europa.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det har jag heller inte påstått, men Nationalencyklopedien definierar öken på följande sätt:

Ge mig gärna ett enda exempel på ett område i fjällvärlden som kan klassas som "ökenlandskap" vilket var hur du själv uttryckte dig...

Den definitionen stämmer väl in på min beskrivning "ett kargt landskap med väldigt lite vatten", eller?

Sen antar jag att du menar svenska fjällvärlden och där kan jag inte ge några exempel. Men, TS har inte sagt något om Svenska fjäll.

Jaja, jag menade inget ont. Var bara nyfiken på var TS tänkt vandra...

Spänningen är olidlig

trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr (virveltrumma)
När kommer det förlösande cymbalslaget när TS berättar var det inte finns vatten

Är det vatten eller ökentransport som diskuterades här?

Source har en 10 liters vattenblåsa. Tungt dock och kanske svårt att få med tillsammans med ytterligare packning. Men under så många dagar och med sådan ansträngning som vandra med ryggsäck innebär behöver man mycket vatten..
http://snigeldesign.nordicshops.com/product.html/vatskesystem-10l-storm--04?category_id=16
.

Jag har har Source 10L.
förvaringen går alltid att lösa och den behöver inte alltid fyllas med 10 liter om det inte behövs.

Diskussionen om öknar i Europa påminde mig om när jag tittade på Europas högsta vattenfall utanför Rom. Stod tillochmed på vykorten. Sen att det finns högre vattenfall än de dryga sextio metrarna tillochmed i Italien är ju en annan sak.

Den definitionen stämmer väl in på min beskrivning "ett kargt landskap med väldigt lite vatten", eller?

Sen antar jag att du menar svenska fjällvärlden och där kan jag inte ge några exempel. Men, TS har inte sagt något om Svenska fjäll.

Jaja, jag menade inget ont. Var bara nyfiken på var TS tänkt vandra...

Jag är också nyfiken på den saken, men med "fjäll" så menar i alla fall jag höga berg främst i Skanderna. Jag tror till exempel aldrig att jag hört någon referera till de österrikiska alperna som fjäll... Har inte den här diskussionen om fjäll förresten varit uppe tidigare på forumet?

Jag tror TS ville få oss att börja diskutera helt andra saker :), med tanke på att han inte svarat på den absoluta ultimata frågan om allting. (42)

Öken finns visst i Sverige, allt ovan trädgränsen som är fruset eller bara sten (alpin öken) men även Abisko är tekniskt sett en öken (även om det inte klassas som det). Abiskos nederbördsnormal är 396 mm/år och man kan inte odla något där, typ livsuppehållande käk - således öken. Nordens enda riktiga tundra finns i Vardö kommun, i nordnorge öster om Kairo. Tundra är ökenklassat, dock har inte den i Vardö permafrost. Finns ingen tundra på Island, Sverige eller Finland.

Hur bär du den, om man får fråga? I eller på ryggsäcken eller direkt på ryggen?

Det varierar.!
Direkt på ryggen med dagspackning över.
Det finns gott om möjlighet att spänna fast den utanpå ryggsäcken.
Finns det platts över i något lämpligt fack på stora ryggsäcken hamnar den kanske där.
Jag har också provat att vända den fram på magen.

Med försvaret har jag en 3,5l i stridsvästens ryggficka och ibland när det kommer tryck på kan det läcka i munstycket

Source Liquitainer 4 l

Jag använder en Source - Liquitainer 4L och den fungerar riktigt bra. Vikten är 131 gram.

En stor fördel med en vattenpåse även när vatten finns nära är smidigheten att ha vatten färdigt för frukosten m.m.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips