Vattentäta sockar och gympadojjor

Här finns Gore GT II Socks, men verkar bara finnas små storlekar kvar:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=FGTSOS990007&cat_id=1712

Jag köpte mig ett par förra året och använde dem under en höstvandring i Sarek. De fungerade ypperligt. De är lätta och koncentrerade till huvudfunktionen, dvs. att utgöra en fuktspärr. Till skillnad från Seal-skinz höll de även tätt under hela turen. Huruvida de håller för längre användning återstår att se. Jag ska ta med mig dem upp till Sulitelma efter midsommar och ser framför mig en rätt så intensivt bruk av dem då snöfälten troligen är otaliga där uppe den tiden på året.
 
Jag köpte mig ett par förra året och använde dem under en höstvandring i Sarek. De fungerade ypperligt. De är lätta och koncentrerade till huvudfunktionen, dvs. att utgöra en fuktspärr. Till skillnad från Seal-skinz höll de även tätt under hela turen. Huruvida de håller för längre användning återstår att se. Jag ska ta med mig dem upp till Sulitelma efter midsommar och ser framför mig en rätt så intensivt bruk av dem då snöfälten troligen är otaliga där uppe den tiden på året.

Låter som ett bra test, du får återkomma med erfarenheterna.
Mina första Rocky höll för ca 1 veckas användning innan de började läcka. Jag är fortfarande på mitt andra par, som inte användes mer än några dagar under loppet av 3,5 veckors vandring förra sommaren. Så jag är fortsatt nöjd. Finner att jag använder dem mindre och mindre i takt med att jag lär mig att hålla värmen ändå när jag vandrar, och använda varma ombytessockar när jag rastar.

Jörgen
 
Låter som ett bra test, du får återkomma med erfarenheterna...

Återkommer!

Även jag använder de vattentäta sockarna sällan. Min erfarenhet är att den enda gången de gör sig påkallade under sommarsäsongen är då man befinner sig en längre tid på snöfält där foten sjunker ned i snön. Då kan foten kylas ned. Men med en torr strumpa och vattentät socka är problemet löst och foten får en varm och fin resa.
 
Another one for mesh...

Ett litet inlägg i skofrågan...

Kommer just från en mindre vandring/dagsturer i trakterna runt Storulvån i Jämtland tillsammans med min sambo. Båda provade för första gången att gå i meshskor. Det hela kom mycket hastigt på, både vandringen i sig och valet av skodon. Hittade ett par Tech Amphibian i storlek 48 (varning för små storlekar hos Salomon) på rea dagen före avresa och det fick mig att slå till. Han inte ens provgå dem hemma! Vansinne säger nog en del, men det kändes som en mycket lämplig provtur att testa på. Vi skulle vara ute kort tid och dessutom starta och sluta på samma plats. Vi kunde hela tiden vända om det inte skulle fungera. Min sambo har dessutom använt dem länge till vardags och tycker de är mycket sköna att gå i.

Det hela fungerade ypperligt! Kändes mycket bra att gå i och inga tendenser till ostadighet eller rädsla för vrickningar etc. Vi hann inte köpa vattentäta sockor utan provade istället att använda fryspåsar som nödlösningsalternativ! Det visade sig fungera just så. Hasar ner och går sönder lätt men om alternativet hade varit de gamla vanliga kängorna så föredrar jag nog plastpåsarna. Hade med många 5 liters fryspåsar och vävtejp utifall. Och att prova plastpåsarna var mer ett test - hade egentligen inte behövt använda dem under vandring utan endast för att hålla strumpor torra i lägret när man behövde dra på sig de fuktiga skorna för "utevistelse". Kommer att köpa förut nämnda Gore tex sockor eller något annat (om det dyker upp något ännu bättre) tills nästa år.

Det var ordentligt vått i markerna och man blev blöt omgående så fort man rörde sig utanför lederna. Detta var inget problem. Så länge resten av kroppen var varm så var det inte obehagligt alls. Behövde faktiskt inte ens byta vid raster trots temperaturer på 5-10 grader.

Kan rekommendera de tvehågsna att prova. Jag kommer definitivt att göra det igen även om detta inte var "värsta testet" i extrem högfjällsterräng med 0-gradigt, blockmarker och snö etc. Tror att de klarar även detta efter mina erfarenheter av denna tur.
 
www.chainreactioncycles.com

Den UK baserade webshoppen chainreactioncycles.com säljer ett par olika sockar som skulle kunna vara passande för ändamålet.
Seal-skinz som diskuterats tidigare till OK pris:(281sek):
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1784
Finns även i den längre varianten.

De har även ett annat märke, Oxford Chillout Windproof Socks(192sek):
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24092
Namnet till trots står det att materialet är vattentätt.
Frakten verkar ligga på 64sek för ett par strumpor.

Det jag undrar är om det är viktigt att ha den längre varianten av seal-skinz strumpan?
 
De har även ett annat märke, Oxford Chillout Windproof Socks(192sek):
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=24092
Namnet till trots står det att materialet är vattentätt.

Det jag undrar är om det är viktigt att ha den längre varianten av seal-skinz strumpan?

Utseendet och konstruktionen påminner till viss del om ett par ”no name” sockor jag har som är gjorda i ett vattentätt material men sömmarna läcker som ett såll

24092.jpg
 

Bilagor

  • Läckande socka IMG_1843.jpg
    Läckande socka IMG_1843.jpg
    82.1 KB · Visningar: 834
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro Montanes vattentäta jackor? Lättpackning 0
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.