Vattentäta ganska lätta ryggsäckar

Letar lite smått efter ny ryggsäck, troligen inte nu till sommaren men till nästa säsong. Signalament:

- Volym mellan 50-70 liter
- Egenvikt understigande 2 kg
- Helt vattentät huvudsäck - dvs vattentät väv, rullöppning, tejpade sömmer osv.
- Ett ordentligt bärsystem med höftbälte, styv ryggplatta, gärna förstyvningar med alu-lattor osv, inga ICA-kassar med snören på.
- Den får gärna vara i någon diskret färg, nu kan man ju inte skyla dayglo-färgen med regnskydd längre...

The usual suspects:

ULA Arctic:
Volym 50/65 liter, vikt 1.1/1.3 kg beroende på konfiguration.

Dana Design Z Raid:
Volym 50 liter, vikt 1,3 kg

Arcteryx Acrux 65:
Volym 67 liter i medium, vikt 1,9 kg

Gemma Rain 60:
Volym 60 liter, vikt 1,47 kg

Tack till Martin på Fjäderlätt för tipsen. :)

Men:

Dana Design har slukats av Marmot och Z Raid verkar vara utgången ur sortimentet. Typiskt.

Gemma är en tjeckisk tillverkare och då jag försummat min tjeckiska begriper jag inte ett ord av hemsidan. Pris och försäljningsställen? Kan det här vara ett attraktivt budgetalternativ?

ULA Arctic verkar bara säljas av BPL och kostar där 330 dollar för icke medlemmar- lägg frakt och tull på det. Augh. Det verkar även som den kommer att tillverkas i en begränsad serie och jag antar att BPL-medlemmar har första tjing. Annars pluspoäng för låg vikt, modularitet (polyvalens?) men feta minuspoäng för färgen.

Arcteryx är även den snordyr - 4000 pix - och kanske i tyngsta laget. Fördelen är dock att den finns i Sverige och kan provas och köpas inom rikets gränser.

- Finns det fler alternativ?
- Är det nån som har använt säckarna eller har andra erfarenheter och kan avge omdöme?
 
Min Acrux 65 känns väldigt rymlig, kanske i rymligaste laget, med tält och madrass utanpå (vilket är enkelt
och vad jag vill ha). Notera att topplocket väger över 2 hg; för tillfället har jag tagit bort mitt.

Bältet är enkelt, ryggplattan rejäl, men jag skulle
inte tillråda tyngre bördor än 14 kg inuti säcken,
ändå.
 
Även de mindre Naos klarar dina kriterier; 55:an dock endast i Short, men den ska enligt Arcteryx's tabell funka bra för de med rygglängd i underkant "Medium" (46-48cm). Jag känner inte till just din rygglängd; du kan jämföra här:
http://www.arcteryx.com/sizing-charts.aspx

Naos 45 Medium: 44+9 liter; 1,9kg.
Naos 55 Short: 53+9 ; 2.
Naos 55 Medium: 56+9; 2,1.
http://www.arcteryx.com/pdf/ArcteryxS07Catalogue.pdf

Arcteryx's säckar har omvittnat konservativ volymrating, men det kanske ändå är lugnast att inte snåla med utrymmet; dels pga insidans gummiliknande friktion, vilket särskilt i kombination med materialets låga elasticitet kan tänkas göra stuvning svårare än i icke vattentäta säckar. Därtill är bottens form avsmalnande, vilket lär kunna innebära att tex större sovsäckar blir svårstuvade överhuvudtaget.
En fördel som sagt, är ju att du har möjlighet att testa just detta fabrikat.
 
Lundhags AR 45

Testade idag Lundhags AR 45 "Den har justerbart bärsystem med Airmesh i både rygg och bärremmar, höftbälte i neopren, med snabbfickor, vätskesystem i separat ryggficka. Säcken är unikt konstruerad med rullöppning och med luftventil för maximal kompression. Givetvis är säcken vattentät och har flera utvändiga fickor för det nödvändigaste. Med flaskhållare, fäste för isyxa och stavar samt mycket mer"

Svårt att beskriva hur den kändes när den inte hade några vikter i sig..
Vägde in på 1340g och kostar 1800kr..

//A
 
Gemma

Jag har en gammal Gemmarygga o tycker den är bra upp till 15 kg, sen blir den för ostabil. I Likhet med de tjeckiska och slovakiska märkena jag provat har Gemma något mjuka axelremmar. De skulle behöva vara lite hårdare för bättre komfort.

Kolla på gemmasport.cz, där står priser och allt. Tvivlar starkt på att du kan få tag i dem någon annanstans än Tjeckien och Slovakien. Möjligtvis Polen och Ungern. Kollade faktiskt på hudy.cz och de säljer inte gemma längre.
 
Lundhags går bort, alldeles för liten. Jag tillhör falangen som om möjligt vill ha allt packat i säcken - speciellt som en ny vattentät säck kommer användas utan regnskydd, och därmed finns inget som skyddar t.ex. mitt gosiga thermarest från att bli blött om det sitter utanpå. Dito för Ortlieb, dom har bara små vattentäta säckar.

Gemma verkar faktiskt intressanta. Mjuka axelremmar är nog inget som stör, idag kör jag med en gammal hederlig Berghaus som inte är tillnärmelsevis så stoppad som dagens underverk. Vad har du för volym på din gemmasäck? Har kollat på gemmasports hemsida men jag begriper ju inte en stavelse - jag önskar jag fattade åtminstone något av beskrivningen av säcken...

Jag får nog gå och ta en närmare titt på Arcteryx säckar trots allt, även om jag tycker det är ockerpriser dom kör med. :/
 
Gemma igen

Har kollat på sidan igen, hittade på något sätt beskrivningen på säcken.

Rain-säckarna
http://www.gemmasport.cz/article.asp?nArticleID=282&nDepartmentID=471&nLanguageID=1

Beskrivning av mtrl och säckarna
http://www.gemmasport.cz/article.asp?nArticleID=277&nDepartmentID=471&nLanguageID=1

I beskrivningen av Rainsäckarna står det lite om säckarna, att de är vattentäta osv. Sen står ddet någon beskrivning av 60-literssäcken som jag inte förstår.
testa den här översättaren:
http://www.translation-guide.com/free_online_translators.php?from=Czech&to=English

Fast det verkar som det bara står att den stora säcken har ett bättre bärsystem.

Jag har en gammal Gemma turist från 90-talet som jag fått av min bror. Säckens stora fördel är väl bärsystemet. Bältet är ganska mjukt men sitter bra på mig som är smal. En stor fördel är att det är rörligt så säcken följer med i rörelserna när man går.
Säcken ligger heller inte emot ryggen så mkt, på skuldrorna och korsryggen/höfterna. Priset är att den inte är särskilt stabil om det är mer än 15 kg i säcken. Den svajar mkt då.

Tyget är kraftigt och tåler mycket stryk.

Av döma av bilderna ser det ut som rain har samma bärsystem som min, fast det är svårt att avgöra och kan vara en uppgraderad variant. Tyget ser kraftigt och tåligt ut.

Mer kan jag tyvärr inte hjälpa dig, kan som sagt mkt lite tjeckiska. Du får maila dem....
 
marmotta skrev:
Min Acrux 65 känns väldigt rymlig, kanske i rymligaste laget, med tält och madrass utanpå (vilket är enkelt
och vad jag vill ha). Notera att topplocket väger över 2 hg; för tillfället har jag tagit bort mitt.

Bältet är enkelt, ryggplattan rejäl, men jag skulle
inte tillråda tyngre bördor än 14 kg inuti säcken,
ändå.

Hej,

Max 14 kg inuti säcken?
Låter litet. Och varför INUTI säcken?
Klarar den mer, totalt sett, om man, som du, har tält och madrass utanpå?
En säck som rymmer 65-70 liter tycker jag även borde klara litet mer än 14 kg.
Kan du ge en förklaring?

Vet du,eller någon annan, om Acrux och Naos har samma bärsystem. Naos tycks vara något tyngre, men det kanske beror på andra detaljer än bärsystemet.

/ Bertil
 
Fick tag på en tjeckisk bekant på ett annat forum - thanks a lot Tuccy - som översatte texten till engelska. Så texten på den här sidan blir:

"Rain backpacks are a new trend in water-protection of outdoor stuff. It's possible to put Gemma Waterman's sacks from 12 to 60 litres into the light webbed body of the backpack. Thus a light and simple backpack with a guaranteed waterproofing of H2O system is created. With Rain 20 and Rain 40 packs a simple carrier with a loin strap is used. Rain 60 has carrier system identical with adjustable carrier of backpack Gemma Vario, including dural cross reinforcements. Both carriers were developed with regards to maximal comfort and minimal water absorbability."

Så 60-säcken verkar vara en nätsäck (stämmer om man tittar noga på bilden) med en vattentät packsäck i och ett ordentligt bärsystem. Inte illa om viktuppgiften på 1470 gram stämmer! Jag hittar dock inget pris tyvärr, men den dyraste och största "vanliga" gemmaryggan (75 liter) kostar dryga tusenlappen så det verkar ju lovande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gro Montanes vattentäta jackor? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Vattentäta sockar och gympadojjor Lättpackning 22
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.