Vattenrening

Jag är på jakt efter bra filter för vattenrening.
Vill få bort particklar, bakterier och "större djur".
(Vi kommer att koka vattnet för säkerhets skull).


Har någon tips?
/Janne
 
Vattenfilter

Om du tänker använda det i Sverige så behöver du förmodligen inte använda vattenfilter om du ändå skall koka vattnet. Det är INTE praktiskt att hålla på och koka vatten sommartid när det går åt mycket.

Vanligtvis använder man vattenfilter för att SLIPPA koka och samt man är på ställen där det kan finnas cystor av giardia och annat som överlever kortare kokning.

Så om du skall ha det i Sverige ta något GROV-filtrering typ vitmossa.
 
Re: Vattenfilter

KLAGER; sa:
Det är INTE praktiskt att hålla på och koka vatten sommartid när det går åt mycket.

Vanligtvis använder man vattenfilter för att SLIPPA koka och samt man är på ställen där det kan finnas cystor av giardia och annat som överlever kortare kokning.

Partiklar, bakterier och större djur!

Håller i princip med Kurt, även om problemet kanske inte blir direkt mindre vintertid då luften är torrare, vätskeförbrukningen hög (-re?) och tempera-turen lägre. Fast det beror självklart på var i världen man befinner sig och vad man ägnar sig åt!

Vi var några stycken som resonerade kring vattenrening på följande tråd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11601
...läs och låt Dig inspireras! (Eller förvillas!)

Cystor av Giardia är för övrigt inte belagt som något större problem. Det är i sin "ursprungsform" som Giardia är "farlig" - och då avdödas denna patogen efter 5 minuter i 55-gradigt vatten. Eller omedelbart i 100-gradigt.

Om Du skall välja mellan olika filter, så är det Cryptosporidium som inte får passera (eftersom denna patogen är mindre än Giardia!). Gränsvärdet för filtrets porer anges normalt till 1-2 mikrometer.

Det kanske måste understrykas att inga filter på marknaden anses ge fullgott skydd mot virus. I det perspektivet är det fortfarande kokning som gäller - med alla problem kring tidsåtgång och bränslemängd etc som naturlig följd.

Hoppas att detta leder tankarna framåt.

Vänligen,
Claes
 
Varför...?

Hej!
Precis som Klas förstår jag inte varför man skall koka vattnet då det är filtrerat...
Själv använder jag Xinix Aquacare(säljes på vaccinationscenraler bla.) före jag filtrerar med vattenfiltret, för att döda ev. virus. Men det borde gå lika bra efteråt. Om jag inte missminner mig så är det nya med Xinix att det försvinner ut ur vattnet när det verkat klart. Någon dålig smak har jag ej märkt av. Kan även användas för att rena händer, hotellvatten, frukt mm.

Mina erfarenheter av MSR filtret samt länkar till tester finns här:
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=967

MVH!
Peter

Ps
Såg föresten på en bild att en ur den grupp som Mikael Stranberg ledde på en 100 mil vandring i Afrika genom Massajland, använde ett likadant filter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.