Vattenrening på cykelturen

Jag har börjat planera min nästa långresa mot Asien och hade tänkt att inleda den på cykel den här gången. Målet är att ta mig som kortast ner till Turkiet med cykel innan jag byter transportmedel till buss/tåg.

Medan jag cyklar hade jag tänkt att sova i tält och värma käket på friluftskök, men jag blir allt mer fundersam på hur man löser problemet med att få tag på rent vatten. Att hela tiden köpa vatten på flaska kan jag tänka mig är svårt om man färdas genom glest befolkade trakter, så jag utgår från att jag kommer bli tvungen att rena vatten.

Jag skulle gärna vilja höra hur ni som cyklat genom dessa trakter löst eventuella vattenproblem!? Reningsfilter? Reningstabletter? Dricker vattnet som det är hoppas på det bästa?
Andra cykel/camping-relaterade tips gällande dessa länder mottages också tacksamt.

Jag börjat kolla lite på filter av olika slag och fastnat lite för MSR MiniWorks och Katadyn Combi Filter. Det sistnämnda dock lite över min prisklass.

De länder jag kommer att cykla genom och känner mig lite säker på är Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien alt. Rumänien, Bulgarien och Turkiet.
Och om jag känner att jag vill fortsätta trampa kommer jag styra kosan mot antingen Iran, Pakistan eller mot Armenien, Azerbaijan, *istan-länderna. Annars får det blir buss genom dessa länder.
 
Jag ska själv cykla från Istanbul till Peking vida stanländerna med start i slutet på juni.
Gällande vattenrening så kör jag på MSR Waterworks vilket är modellen innan Miniworks. Skillnaden mellan dessa två är att Waterworks har ytterligare ett reningsfilter i botten vilket Miniworks inte har, annars är det i princip samma renare förutom att Miniworks är aningen mindre. Båda pumpar dessutom samma mängd: 1liter/minut.

Jag har också med mig tabletter som jag använder då vattnet ej är grumligt och ej behöver filtreras.
1 tablett per 1 liter vatten. Är du osäker kan du också koka vattnet.
 
filtrera

I MellanÖstern och i Syd samt Centralamerika och givetvis i Götaland använder jag mig av ett MSR Water Works filter. Måhända lite stort men grepp och arbetsvänligt.
//J
 
Tack för de snabba svaren!
När ni renar med filter, anser ni den reningen räcka då eller kombinerar ni med reningstabletter också? Som jag har lyckats förstå att det är viss skillnad på "microfilter" och "purifier".

Jag kollade med MSR men Waterworks verkar inte finnas kvar i sortimentet. Ger extrafiltret renare vatten eller har dom lyckats utveckla en ny produkt där två filter inte längre är nödvändigt?

Jag har blivit lite smått paranoid när det gäller vatten då jag redan en gång lyckats få Giardia. Det är knappast något jag vill uppleva igen =)
 
Vad jag förstår så renar miniworks från partiklar och bakterier men inte virus. Dock renar det virusbärarna så att man i praktiken inte kan få i sig virus. Jag har använt den i kenya, tanzanya och madagaskar med gott resultat. Den tar däremot inte dort kalk eller svavelsmak så ibland kan man ändå behöva köpa vatten om man har möjligheten.
 
Har cyklat Sverige-Thailand i allt från öknar till djungler utan att ha känt något behov av en vattenrenare, men jag har stött på folk som tydligen använder dem då och då och de vill inte vara utan. En smaksak helt enkelt. De gånger jag har saknat rent vatten har jag även saknat smutsigt vatten (öken med få byar). Då hjälper det inte med renare. Några få gånger har jag valt att koka vatten som jag inte litat på.
 
De länder jag kommer att cykla genom och känner mig lite säker på är Tjeckien, Slovakien, Ungern, Serbien alt. Rumänien, Bulgarien och Turkiet.
Och om jag känner att jag vill fortsätta trampa kommer jag styra kosan mot antingen Iran, Pakistan eller mot Armenien, Azerbaijan, *istan-länderna. Annars får det blir buss genom dessa länder.

Rent vatten finns inte... Jag dricker det vatten jag far tag i och det ar det samma som lokalbefolkningen dricker. Litar jag inte pa det sa kokar jag tee pa det. Trakigt efter ett tag men man vanjer sig... Vill jag inte ha tee sa kan jag tillsatta jod och det fungerar men det andrar smaken.

Kaukasus ar inga problem med vatten men Centralasien ar det. Grundvattnet ar salt har och det blir man trott pa. Ar for tillfallet i Turkmenistan och roliga lander finns... Nagra dagar till sa ar jag i Kazakhstan och det ar battre...

Har du fragor om Kaukasus, Iran eller Centralasien sa ar det bara att mail. Har nagra 1000 mil i omradena bakom mig...

Har ingen vattenrenare...

/Stellan
 
Tack för svaren!
Det känns skönt att få höra lite hur andra löser problemen med att rena vattnet (eller inte rena).
Jag har i alla fall kommit över ett billigt MiniWorks på rea i USA, som kommer få följa med mig på min cykeltur.

Har du fragor om Kaukasus, Iran eller Centralasien sa ar det bara att mail. Har nagra 1000 mil i omradena bakom mig...
Du kommer nog med största sannolikhet att höra av mig när jag närmar mig de områdena :)
 
Tack för svaren!
Det känns skönt att få höra lite hur andra löser problemen med att rena vattnet (eller inte rena).
Jag har i alla fall kommit över ett billigt MiniWorks på rea i USA, som kommer få följa med mig på min cykeltur.


Du kommer nog med största sannolikhet att höra av mig när jag ncrmar mig de områdena :)

Skicka da mail i forvag... Det ar langt mellan internetstallena. Ar nu i Kazakstan och har ar avstanden stora. Brukar vara 30-50 mil mellan stallena sa det galler att planera en del...

Hade 50 mil fran forra stallet dar jag kunde fylla pa med vatten i obegransad mangd. Det galler att tigga vatten fran lastbilarna och da far man inte manga liter och ar trafiken ungefar en/timme sa galler det att spara.

/Stellan
 
Inga problem

Hej, befinner mig just nu i centrala Turkiet och har cyklat genom de länder du nämner utan vattenproblem eller renare.

Ner till Turkiet är det inga problem att dricka kranvatten, troligtvis inte i Turkiet heller. Här har jag ett gäng flaskor med mig som jag fyller på längs vägarna vid de kranar/källor som finns med jämna mellanrum. Om jag inte hittar såna så köper jag bara en flaska.

Tror nästan att det är svårare att hitta vatten att rena än rent vatten.

/Mike
 
Angående vattenrenare och virus så tar de oftast inte bort virus, de är helt enkelt för små. De allra bästa tar väl bort dem tror jag. Men virus är annorlunda än alla andra organismer; de har inga egna livsprocesser. De lever endast när de är i värdcellen. Därför kan de inte skydda sig mot yttre påverkan när de är utanför en värd, och dör därför innom 24 timmar. Du kan alltså virus-rena en vattenflaska genom att lämna den över natten, förutsatt att du fått bort deras värdar. Vilket du får med de flesta reningsfilter.
 
Angående vattenrenare och virus så tar de oftast inte bort virus, de är helt enkelt för små. De allra bästa tar väl bort dem tror jag. Men virus är annorlunda än alla andra organismer; de har inga egna livsprocesser. De lever endast när de är i värdcellen. Därför kan de inte skydda sig mot yttre påverkan när de är utanför en värd, och dör därför innom 24 timmar. Du kan alltså virus-rena en vattenflaska genom att lämna den över natten, förutsatt att du fått bort deras värdar. Vilket du får med de flesta reningsfilter.

det där var intressant! har du någon källa etc för det där? *vore intressant o läsa mer*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vattenrening på långtur? Långcykling 3
realout vattenrening? Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.