Vattenrapport Mälaren

Tänkte nog ta en tur på Mälaren imorgon. Det är isfritt i kanalen i Södertälje samt en bit ovan, dvs där det är lite naturlig kanal (och lite lite strömt). Paddlar kanske upp mot Södra Björkfjärden och kan möjligen rapportera efter det om det nu blir av... Såg att det inte är helt isfritt, utan här och där är det is även i de delar jag nämnde ovan. I sämsta fall är det bara farleden som gäller och det kanske inte är såå bra.

Föreställer mig att Ekoln är sämre. Det har ju varit åkbart med skridskor där betydligt tidigare än på Södra Björkfjärden. Kan tänka mig att det fortfarande funkar med skridskor där.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ekoln

Jag såg idag när jag cyklade hem från Uppsala längs 255:an att det gick öppet vatten på Ekoln ner mot sundet till Skokloster.

Paddlade från kanothusen i Mälarhamnen i Södertälje upp mot Södra Björkfjärden. Vände precis innan fjärden öppnar sig på helt. Man får kryssa lite mellan is, och ibland hamnar man i nåt litet område med is, men håller man sig vid farleden är det ju bara spröda små isflak som driver omkring, kajak och paddel skär igenom ganska lätt.

Jag bor egentligen i Enhörna (söder om Södra Björkfjärden alltså), men i vikar och nära land var det tjock is för bara några dagar sedan. Blir kul att hör hur föret var neråt Skofjärden!

Vädret var förstås fantastiskt!

Fyrisån

blev det, rekade på östra sidan ner till Alsike men hittade inga större öppna områden så jag gav upp och satte ner kajaken vid Ultuna. Toppenväder som sagt men lite blåsigt. En roddbåt och en kajak såg jag. Kul med strömmen och vinden i 180 grader. Skofjärden ska jag försöka testa i morgon.

Mikael

Västeråsfjärdern

Inte så nära Uppsala men ändå Mälaren...
Västra delarna av Västeråsfjärden är isfri. Jag paddlade från Lövudden igår. Det låg lite tunn is kvar inne i vikarna efter Enhagen och Johannisbergsbadet men gissar på att den också snart försvinner, speciellt då det blåser mycket och ser ut att kunna bli varmt idag också.
Vid Hässlösundet vid Björnö var det fortfarande is kvar.
[Ändrat av hortman 2004-04-10 kl 08:22]

Ekoln öppen

i stort sett. Gick bra att paddla från Skaris och vidare söderut, isen har verkligen dragit sig tillbaks. Igår var det tjockt vid Skaris men idag var iskanten ca 100 m ut. Enstaka isflak flöt omkring .
Skofjärden var helt öppen oxå.

Mikael

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips