Vattenavvisande vantar

Hej,
Vad rekommenderar ni för handskar som tål regn, alltså kanske inte 100% vattentäta handskar men som gör att man inte blir så blöt och fryser när man vandrar i fjällen?

Vet inte hur bra dessa är, ska gå och testa de:


Tack på förhand
 
Mitt förslag är att satsa på en skaltumhandske, sommartid är det oftast vinden som kyler. Dessa fungerar även perfekt när det regnar för att hålla händerna varma. Att hålla dom torra är väldigt utmanande. Skalhandsken kan vara vind eller vind och vattentät. Är man kan kan ett par neoprenhanskar fungera bra under. Är det kallt utan regn så passar en yllevante eller muddar bra.
 
Här har du en ok överdragsvante från decathlon att ta på utanför ett par icke vattentäta handskar när det regnar ordentligt. du behöver vattentäta i fjällen. kyleffekten blir ordentlig med lite blåst o blöta handskar. De första du länkade är ganska sköna, rätt svala dock och absolut ingen regnhandske.
https://www.decathlon.se/overhandske-vattentat-trek-500-id_8396272.html

Jag kan bara instämma i Martin_75 inlägg. Jag har också köpt samma vantar, de är helt fantastiska, lätta och packbara går att packa båda vantarna i ena fickan på vanten. Men gör det de ska dvs vattentäta och ett par tunna ullfingervantar under är perfekt. Dessa ersätter mina galonvantar som jag snott från mina barn, sist jag vandrade.
 
Kommer att använda under sommaren och vill helst bara ha ett par vantar på mig.
Kanske de från Decathlon fungerar utan att ha extra vantar inuti.
Ska åka och testa de.
 
Jag har sådan här gummihandskar/kemikaliehandskar i ryggsäcken under älgjakten. Dom är så rymliga så att jag får plats med fingervantar invändigt så att man slipper frysa ifall det skulle komma ett kallt höstregn. Det är det värsta som finns att frysa under tiden jag sitter på pass. Jag hade dom även under tiden på hösten när jag fiskade och körde trolling om det blev regn då. Dom når en bra bit upp på underarmen.

IMG_20201222_170312829.jpg


Vad ni har för klädkod ni som vandrar vet jag inte, men som jägare så är jag jägarmässigt klädd frånsett om händerna om det börjar regna. :)
 
Går nog o platta till dom mer när de är hopvikta, dom är just vad de heter. Överdragsvante. Är till för att man ska ha en handske under som är luftig så man kan ha lager på lager när det behövs. Som en regnjacka man egentligen inte vill behöva använda i onödan men ändå har med
 
Blev ett par från Decathlon som Martin_75 skrev om.

De väger lite och är tunna, vilket är bra.
De är som sagt överdragsvante så de är lite stora om man inte har extra vantar på sig.
Men de är lite för stora för mina händer, även om jag använder ett par tunna vantar inuti men för priset på 150kr så får det duga.
Storlekarna är XS/S och inte XS, S, osv.

Skulle helst vilja ha fingervantar i samma material osv, och inte för stora.

 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.