Vatten och snö Abisko Nikkaluokta

Hej! Om en vecka bär det av mot Abisko för min första ensamvandring, jag har svår resfeber. Nu undrar jag om någon som nyss varit i området kan dela med sig om vatten och snöläge i allmänhet och om vattennivån i vadstället mellan Miesákjávri och Rádujávri i synnerhet.

Hej!

Ingen aning, men är ute efter samma info. Vi ska gå Abisko - Nikka genom Vistasvaggi med start på onsdag och funderar på vadstället mellan Alisjavri och Radujavri. Är hemma igen på söndag kväll så kanske hinner meddela hur det gick för oss innan du sticker ut.

/Jocke

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Passerade för 2v sedan, men utan tanke på att vada mellan sjöarna varför jag inte kan uttala mig om just vadet.
Ni tjänar dock inte mycket på att ta denna väg. Rekommenderar vägen via Alesjaurestugorna, bron och därefter in i Vistavagge. Betydligt mer lättgått och ett komplicerat vad mindre;)
Alisätno avvattnar några stora glaciärer (bl a i Norge) så räkna med normalt ganska mycket vatten, och än mer vid rikligt regn eller värme.

Planera ev tur

Om det blir en Glaciärkurs i Keb nästa vecka har jag en prel plan att vandra från Abisko ned till Keb

Mina tankar just nu
1. Abisko
2. Lapporten
3. Vuopmegeahci
4. Marmastugan
5. Vistasvaggi
6. Kaskavaggi
7. Tarfala
8. Keb

Ungefär 70 km +3700m -3300m

Prel karta https://www.google.se/maps/ms?msid=...a=0&ll=68.077407,18.81134&spn=0.6481,2.460938

Kommentarer mottages tacksamt
Magnus

9543700267_549b4ffe0e_c.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5332/9543700267_549b4ffe0e_b.jpg

STF Glaciärkursen jag hoppas blir av (behövs 3 anmälda)
http://www.svenskaturistforeningen....-Gora/Aktiviteter--kurser-sommar/Glaciarkurs/

Om det blir en Glaciärkurs i Keb nästa vecka har jag en prel plan att vandra från Abisko ned till Keb

Mina tankar just nu
1. Abisko
2. Lapporten
3. Vuopmegeahci
4. Marmastugan
5. Vistasvaggi
6. Kaskavaggi
7. Tarfala
8. Keb

Ungefär 70 km +3700m -3300m

Prel karta https://www.google.se/maps/ms?msid=...a=0&ll=68.077407,18.81134&spn=0.6481,2.460938

Kommentarer mottages tacksamt
Magnus

9543700267_549b4ffe0e_c.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5332/9543700267_549b4ffe0e_b.jpg

STF Glaciärkursen jag hoppas blir av (behövs 3 anmälda)
http://www.svenskaturistforeningen....-Gora/Aktiviteter--kurser-sommar/Glaciarkurs/
Gick samma sväng förra hösten förutom sista etappen då vi gick rakt ner till Nikkaluokta utan att passera Tarfala. Vi tog en tur upp till passet ner mot Tarfala för att kika ner i Tarfaladalen. Turen var väldigt varierande och underbar. Svårast var nog direkt efter Mårmapasset då dimman tilltog rejält och allt blev mjölkvitt. Lite frustrerande att inte veta hur långt man har kvar till tänkta lägerplatsen då avståndsbedömningen blev minimal i tjockan. Helt plötsligt så stod vi vid lilla sjön ovanför Vistasdalen. Dimman lättade och vi kunde se allt, vilka vyer! Hoppas du kan fullfölja planerna. Go tur!

Kommentar till Fredrik och Joakim: Jag har samma uppfattning som smux, glöm vadstället! Detta är ett krävande vad med stora vattenmängder, kan vara farligt.

Kommentar till Magnus: Baksidan av Lapporten är ganska jobbig med mycket vide. Jag tycker du i stället ska gå Ballinvagge och Siellavagge och sen hålla höjd tills du är mitt för renvaktarstugan (och bron). Mårmapasset har diskuterats här flera gånger, och en vanlig rekommendation är att man håller mot öster vid nedgången på passets sydsida. Då undviker man sannolikt den allra värsta blockterrängen.

God tur till er alla önskar Pelle

Tack för hjälpen! Jag var lite sugen på vattenfallet som ligger en bit norr om Vistasvaggi, men jag kan ju alltid göra en avstickare.

Klokt val

Hej Fridaeus o Wedlund!
Jag kan bara instämma med vad andra sagt.
Vadet som beskrivs undviker jag absolut.
Tråkig utgång för en som försökte för ett antal år sen.
Är man dessutom ensam är det ju extra viktigt
att vara rädd om sig.
Själv går jag mer än gärna ensam, men det kräver
allt litet extra försiktighet.
Åker ikväll, mot Abisko!
Lycka till!
Vonsan

Hej Fridaeus o Wedlund!
Jag kan bara instämma med vad andra sagt.
Vadet som beskrivs undviker jag absolut.
Tråkig utgång för en som försökte för ett antal år sen.
Är man dessutom ensam är det ju extra viktigt
att vara rädd om sig.
Själv går jag mer än gärna ensam, men det kräver
allt litet extra försiktighet.
Åker ikväll, mot Abisko!
Lycka till!
Vonsan

God tur själv, tack för tydligt svar!

/F

Rapport

Hej!

Nu åter från Absiko - Nikka genom Vistasvaggi. Jättefin tur! Vad gäller vattenstånd och vad så var vattenståndet mellan Alisjavri och Radujavri lågt, men vi valde ändå att gå via Alesjaurestugorna. Det är svårt att uppskatta djupet i mittenfårorna och det kändes dumt att chansa.

God tur!

/Jocke

Hej!

Nu åter från Absiko - Nikka genom Vistasvaggi. Jättefin tur! Vad gäller vattenstånd och vad så var vattenståndet mellan Alisjavri och Radujavri lågt, men vi valde ändå att gå via Alesjaurestugorna. Det är svårt att uppskatta djupet i mittenfårorna och det kändes dumt att chansa.

God tur!

/Jocke

Tackar, med tanke på att jag går ensam så tar jag inte risken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips