Vatten längs högakustenleden?

Planerar att vandra hela leden i sommar. Sitter nu och funderar på hur man ska göra med vatten under vandringen då jag tidigare bara vandrat så långa sträckor i fjällen där vatten inte varit ett problem, varken renlighet eller tillgång. Hur mycket bär man med sig? Hur säker/osäker är tillgången på vattenkällor längs leden? Bör man ha något reningssystem, vilket?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det diskuterades en hel del i fjol, se om du hittar den diskussionen. Där finns en del matnyttigt. Det fint rätt många vattenkranar längs leden.

När det gäller bäckar är det väl vanligt sunt förnuft som gäller, se till att vattnet kommer från skogen utan risk för föroreningar. Jag har druckit vattnet i Skuleskogen utan konstigheter. Hoppas det inte blir lika torrt som förra året, så var bäckarna uttorkade.

/Anders

Planerar att vandra hela leden i sommar. Sitter nu och funderar på hur man ska göra med vatten under vandringen då jag tidigare bara vandrat så långa sträckor i fjällen där vatten inte varit ett problem, varken renlighet eller tillgång. Hur mycket bär man med sig? Hur säker/osäker är tillgången på vattenkällor längs leden? Bör man ha något reningssystem, vilket?

Rent allmänt, så är vatten ett större problem på låglandsleder än i fjällen. Jag brukar se till att iaf ha ett par liter med mig (en stor PET+fältflaska). Bäckar och sjöar finns, men ibland är det helt enkelt orimligt torrt. Just på höga kusten-leden minns jag en gång när det gick ett gigantiskt skogsmaskinsspår där det skulle ha varit en bäck enligt kartan. Däremot finns det en del civilisation (campingplatser etc) där man kan fylla på.

När det gäller rening så brukar jag chansa vilt och dricka sjövatten, men det finns avvikande åsikter. Kolla relevant tråd för fler synpunkter. Annars är ju kokning det enklaste.

Sjukt fin led, för övrigt! Jag rekommenderar avstickare till Valkallen, samt bergshyllan vid sidan av skuleskrevan. Det finns flera bra reseberättelser här på sidan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips