vart hittar jag konnyckel?

I min iver att få min Cresent från -80 att rulla så behöver jag en konnyckel omgående! Lat som jag är (vad gäller informationssök) så slänger jag ut frågan här; Vart hittar jag en billig konnyckel i Gbg? Gärna lättillgängligt från centrum.
 
Som vanligt är hjälpen nära

Cykelhandlaran brukar ha ett sett, för att du skall dra kontramuttern behöver du två av rätt dimension. Alternativet är att dra kontramuttern med U-ringnyckeln.
Claes Ohlson är säkert billig men även importverktygssaterna hos varuhusen håller mer än tillräcklig kvalitet. Det räcker med att sätta lagom. Biltema har oxså men ligger ju knappast i stan....
Fasta U-ringnycklar till din hojs dimensioner och en sats 6-kantnyklar lär du behöva oxså. Skjutmått är en bra början. Ekernyckel, philipsskruvmejsel, 2 storlekar, och spårmejslar, däckverktyg i nylon, rejäl fotpump med manometer (SKS rekommenderas), kedjedrivare, kraftavbitare till trasiga ekrar, spetstång,viretång och höljesavbitare eller Deremel-tool m tbh. Stativ och skruvstycke. Måste du ha hylsnycklar köp en tunnväggig 1/4" sats och kompettera med en lös 14 mm. Till vevpartiet och styrlagren behöver du fasta tunna nycklar.
Söker du på nätet hittar du näthandlare som kan leverera till din brevlåda.
Du behöver en låda till dina verktyg, köp en stor i plast, (rostar inte och är tystare, lättare).
Oljekanna och fettspruta samt kedjerenföringsverktyg och kasettrenrivare och kasettborttagningsverktyg jämte piskor kompletterar bilden. Till skruvstyckets fastsättning kommer du att behöva en liten arbetsbänk, som sitter fast i väggen (400x800 stabil räcker länge bara den är tom förutom skruvstycket). Till riktställ duger länge en gammal framgaffel. Gärna med pålödda ögon för silverståls stänger.
Lycka till.
//J
 
tack för informationen, har de andra verktygen jag behöver men det är den här lilla tunna jag behöver. har i min iver börjat lite överallt på cykeln så just nu är den mest smådelar, men ändå tycker jag mig hittills ha kontrollen över kaoset - det är ju bara vanlig mekanik?

tyvärr verkar det som att varuhusen inte har konnycklar, alternativt om de kan heta något annat?

Får väl släpa mig ner till stan och ta en jaktrunda...
 
Jag har nycklar köpta på Clas O, de ska ju bara vara mothåll så det behöver inte vara så hårda grejer. Innan jag köpte dem så tog jag en plåtbit och gjorde en lagom bred slits med bågfil och en "dremel".

Men Clas O verkar inte ha dem på hemsidan, de kanske utgått.
 
Behövs konnyckel?

Jag har använt lite olika tricks men har inte behövt en speciell konnyckel för lagerspelsjustering på fram och baknav. Prova dig fram med t ex en tång typ liten polygrip + fast U nyckel eller skiftnyckel.

Knepigt blir det framför allt om gängorna på hjulaxeln är utslitna.

Thure
 
U-nyckel? Vad är det egentligen? Menar ni blocknyckel?

Det är iaf ganska smidigt att ha, då vanliga blocknycklar eller ringnycklar ofta har för tjockt gods, vilket gör att det är svårt att komma åt. Cykelcity är väl de som har bäst utbud. Om du är riktigt snål kan du få låna mina, finns ganska centralt.
 
nu får vi se om det fixar sig...

snål som jag är (student!) köpte jag mig en universalnyckel (tror jag det hette..) för nio kronor på hemortens stolthet; Claes Ohlson. ska fila till den lite så får vi se om det funkar. (och ja, jag ska vara rädd om gängorna och se till att jag inte rundar upp kanterna) :)

Har kollat på cykelcity, men det svider i min strama studentekonomi...

så blocknyckel = sådan mojäng som är som en fast skiftnyckel...? :) är man nybörjare i verkstadsdjungeln så är man...
 
Hej Kristina!
Bor i Partille du får gärna låna mina konnycklar! Tror man behöver dessa "tunna" verktyg för jobbet!
För mig har det aldrig funkat med polygrip/skiftnyckel el. dylikt!
Mvh Janne!
 
Senast ändrad:
Sportex

Hej,

köpte ett konnyckel-set (13-16mm) på Sportex för 39 kr häromdagen. De fungerade bra för mitt behov som inskränker sig till rengöring och infettning av hjullager högst vartannat år.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.