Vårpremiär Mälaren/Stockholm skärgård?

Mycket uppiggande att höra och se.
Måste genast kolla upp läget strax nedan Södertälje sluss. Det är nog inte en fråga om huruvida det är öppet vatten utan hur långt. Just nu känns det ju som om 500 skulle vara skäl nog att sjösätta, och jag misstänker att det kan vara öppet en bra bit till.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag hade funderingar på att köra en tur runt Nåttarö. Tänkte att man kanske skulle ta en båt ut om det går några och sedan lägga i där. Borde väl gå? Sist jag kollade på kartan så låg Nåttarö helt öppet men det är frågan hur pass väl det stämmer. Härligt att första turen är avklarad! Jag måste lösa det här med abstinensen snart. Kommer säkert ett mejl på listan inom kort tid ni som är med...

mvh/ Sam

Tror läget, på iskartan i alla fall, är mycket likt isläget vid påsk förra året. Då gick det utmärkt att göra en tvådagarstur. Ankarudden - Öjas södra udde - Toröstranden - Revskär - Askö - Kråmö och tillbaka.

Onsdag 5/4

Paddlade jag kajak "ifrån" min kanotklubb Stockholm Kajak. Det gick till så att jag gick ut på en pir, den som går precis under västerbron och där lägga i. blev en paddling på några hundra meter mot stadshuset och några km upp mot brommahållet.
Nice.

Marre

Gårdsfjärden Nynäshamn öppen

Sen i måndags är det paddelbart på gårdsjärden i Nynäshamn och söderut så långt man ser... går att lägga i strax söder om NSS jollestrand.
/Pelle

Det finns även öppet vatten enligt Jespers beskrivning ovan. I söndags var hela Lilla Värtan öppen också, så det är inga problem att göra en runda på åtminstone 2 mil.

I lördags var det öppen från Södertälje sluss till minst 1 km nedanför Igelstabron, nu troligen betydligt längre, vilket också innebär att man kan göra en runda på möjligen mer än 2 mil. Det kan nog tänkas var öppet ännu längre, själv vände jag dock innan jag såg isen.

Var i Fituna idag och kunde se att hela Himmerfjärden (allt vatten mellan Mörkö och Södertörn) var helt isfritt.

Skulle tro att det mesta östersjövattnet nu är isfritt. Mälaren ska jag kolla inom kort.

Vårpremiär avklarad, Öland dock

Nordligaste Öland är absolut isfritt och mycket fint nu.. Badsäsongen inledd också, slog runt till min stora förvåning nära land av en bränning i ett okoncentrerat ögonblick.. :)

dsc003604tx.jpg

dsc003449kq.jpg

dsc003467ry.jpg

dsc003666og.jpg

Paddelbart i Uppsala

Eftersom den ursprungliga frågan var "paddelbart vatten inom en timmes bilfärd från Bromma" kan jag föreslå Fyrisån vid Uppsala. Det är isfritt från utloppet i Mälaren, västra/norra stranden, och ända in till Uppsala City. Cirka 10km paddlingssträcka helt isfritt. En hel del fåglar att spana in. Det är rätt strömt vid smalare passager.
Rätt kul upplevelse förra veckan, då skidliften var igång söder om Uppsala. Min premiär var 8 april.

Kjell

Re: Paddelbart i Uppsala

Fyrisån ja, i Uppsala är jag ganska ofta så det kunde helt klart vara intressant. Hurdan är ån? Är den såpass ström att det är bara är färd medströms som gäller eller kan man börja vid Mälaren och gneta sig upp till centrala Uppsala på några timmar? Är den nog djup hela vägen så man slipper fundera på stenar att slå i? Finns det gott om platser där man lätt tar sig iland för en bensträckare? Stor skillnad i paddelbarhet mellan nu under vårflod och om 2 veckor?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips