Varning för Lundhagsskomakarna

Jag fick tillbaka mina kängor från Lundhags strax före semestern, vaxade dem och drog till fjälls bara för att konstatera att det numera rinner in vatten genom sömmen mellan cellgummi och läder. Jag vill uppmana alla att kontrollera vattentätheten efter reparationer där, för det gör uppenbarligen inte de. Lundhags lösning är att jag kastar mer pengar på Post Nord ( som inte har någon konkurrens för privatkunder, kan ta nästan vad som helst betalt och gör det också) för att Lundhags skall kolla på kängorna.
 
Exakt så var det med mina efter sulbyte.
Dagen efter smorde jag in kängorna och kanten mellan sula och sko med Snoseal och problemet var löst.

Sedan dess är de lika torra som innan sulbytet.

Tänkte aldrig att det var något fel. Tyckte bara att jag själv var klantig som inte smorde in kängorna innan jag gav mig ut.

Nu smörjer jag bara in kängorna någon gång ibland...

Så mitt råd är: smörj in kängorna ordentligt och testa igen :)
 
Jag fick tillbaka mina kängor från Lundhags strax före semestern, vaxade dem och drog till fjälls bara för att konstatera att det numera rinner in vatten genom sömmen mellan cellgummi och läder. Jag vill uppmana alla att kontrollera vattentätheten efter reparationer där, för det gör uppenbarligen inte de. Lundhags lösning är att jag kastar mer pengar på Post Nord ( som inte har någon konkurrens för privatkunder, kan ta nästan vad som helst betalt och gör det också) för att Lundhags skall kolla på kängorna.

PostNord finns det mycket att säga om...

Här kommer lite "spam" ... Har för mig att priset är betydligt bättre.

DHL SERVICE POINT

Paket för privatpersoner, distribuerade via ett stort antal bekvämt belägna ombud. Perfekt för företag som behöver distribuera paket till privatpersoner och för privatpersoner som vill skicka och ta emot paket.

Rikstäckande nätverk av drygt 1400 ombud för in- och utlämning av paket
Leverans nästa dag inom stora delar av Sverige
Mottagaren aviseras via e-post eller sms och hämtar paketet när det passar
Paketen kan följas online
 
Lundhagskängor har aldrig varit vattentäta som nya, om man inte haft tur.
Alla deras kängor behöver infettning eller vaxning för att hål och tråd skall täta ordentligt.
Efter några behandlingar är problemet borta.
Andra tillverkare av liknande kängor har samma bekymmer, hålen som nålen gör i lädret läcker lite i början.
Felet Lundhags gör är att dom inte informerar tydligt om detta.
TS, hade du inget vax med dig?
 
TS förefaller inte förstå hur skalkängor fungerar. Det är inte tillverkarens eller skomakarens fel. Snarare är det TS som inte satt sig in i utrustningens krav.
D v s TS skjuter på fel mål.

Boken The essential Outdoor Gerat Manual av Annie Getchell and Dave Getchell Jr., ISBN 0-07-135712-2, borde läsas och förstås av alla som vill ut i grönsakslåfan oavsett årstid.

Go tur
 
Jag förstår TS frustration. Låter som de läcker mer en normalt? Inte bara i sömhålen utan mellan de två skikten läder-cellgummi? Och finner ut detta på fjället (?). Det är också jobbigt att skicka hit och dit även om det är gratis...
Men prova bra med smörja först som sagt.
 
Lundhags kängor läcker numera mycket mer i sömmarna än tidigare. Jag har haft 5 par och för mig är det ett nytt problem
Verkar som att man lämnar större hål efter sig än innan.
sista paret tätade jag sömmen med silicone som jag la in i hålet med en injektionsspruta.
Peter
 
Boken The essential Outdoor Gerat Manual av Annie Getchell and Dave Getchell Jr., ISBN 0-07-135712-2, borde läsas och förstås av alla som vill ut i grönsakslåfan oavsett årstid.

Go tur

Du friskriver tillverkare & säljare från allt vad ansvar heter. Nog borde kunden få information från tillverkare/säljare hur produkten han/hon precis köpt skall underhållas. Vem borde annars informera/ta fram dokumentation om inte tillverkaren?

Att sedan läsa och följa uh-instruktioner är självklart kundens ansvar.

Jag tackar dock för tipset om boken :)
 
Behandling

Jag var nyligen inne på Naturkompaniet för att inhandla något lämpligt medel för att re-waterproofa mina Lundhags (som förvisso är rätt gamla, men det kvittar ju). Jag kom hem med en burk vax och instruktionen att gno in det i sömmarna med fingrarna. Jag har tidigare föredragit att fetta in sömmarna, men fick veta att det ger begränsad vattentålighet (man lär så länge man lever!).

TS skriver mycket tydligt i startinlägget att det inte funkade att vaxa kängorna. Många här verkar dock mena att det inte räcker att vaxa. Vilka medel ska man ta till isåfall? Varför upplyser inte Lundhags själva om det?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.