Varning för Bussgods

- Den 6/8 lämnade jag in ett paket till Bussgods i Göteborg för att hämta ut 1v senare i Abisko, då jag skulle omgruppera för 1v solovandring.
- Den 13/8 när jag skulle hämta ut paketet hade det inte kommit fram. Det hade registrerats i Mölnlycke samma dag, och hade alltså bara fraktats några kilometer från Göteborg på 1v. Jag stod nu i Abisko utan tält, mat eller möjlighet att laga mat. Jag fick som tur var låna tält av Fjällräven Classic, och kunde efter några dagar köpa mig en biljett hem till Göteborg, och därmed avbryta min tänkta vandring.
- Den 17/8 registrerades paketet i Abisko, men skickades åter till Göteborg eftersom jag varit i kontakt med kundtjänst och bett om detta.
- Den 19/8 registrerades paketet i Kiruna, men har nu varit spårlöst försvunnet i över 1 månad.

Jag uppmanades att reklamera paketet, men reklamationen ersätter paket utifrån vikten på paketet. Mitt paket som hade ett värde av ca 15.000kr ska därför ersättas med 750kr (150kr/kg).
 
Inte kul att höra, riktigt trist att hela din tur blev förstörd pga detta. Just försäkringsvärdet vi trasigt eller förlorat paket är en av de punkter jag alltid tittar på, många transportörer som inte verkar ta sitt uppdrag på allvar. Du kanske kan kolla hemförsäkringen också, har du ex ett allrisktillägg även möjligen reseskydded (då du var på resa) kanske det kan oberopas?

En annan varning för just bussgods är deras hantering av paketen. Jag har själv med egna ögon sett hur chauffören dragit ut lådor med bussgods från bagageutrymmet i ögonhöjd ovan bakhjulen och släppt paketen rakt ner i asfalten. Så att skicka något skört med bussgods kan vara vanskligt.
 
Inte kul att höra, riktigt trist att hela din tur blev förstörd pga detta. Just försäkringsvärdet vi trasigt eller förlorat paket är en av de punkter jag alltid tittar på, många transportörer som inte verkar ta sitt uppdrag på allvar. Du kanske kan kolla hemförsäkringen också, har du ex ett allrisktillägg även möjligen reseskydded (då du var på resa) kanske det kan oberopas?

En annan varning för just bussgods är deras hantering av paketen. Jag har själv med egna ögon sett hur chauffören dragit ut lådor med bussgods från bagageutrymmet i ögonhöjd ovan bakhjulen och släppt paketen rakt ner i asfalten. Så att skicka något skört med bussgods kan vara vanskligt.

Den typen av omkringkastande av paket är väl vanlig hos alla stora aktörer dock.
Bra tips om hemförsäkring. Ska nog kolla upp det där innan jag skickar dyr utrustning med post/bussgods igen.
 
De flesta använder sig av transportbranschens standardavtal NSAB2000 som reglerar ansvar etc. Där begränsas ersättningen till 150kr per Kilo vid inrikestransport (se även VTL Lag om Inrikes vägtransport). (För övriga transporter 8,33SDR per kilo).För ersättning utöver det så får man teckna en tilläggsförsäkring om skyddet inte redan finns i någon annan hem/personförsäkring man har.

Såg på Bussgods hemsida att en tilläggsförsäkring upp till 20 000:- kostar 40 kronor. Dock hjälper det självfallet inte TS nu utan det är lika surt för honom ändå.
 
Senast ändrad:
Fick ett par Tegsnäs som jag köpt på Tradera förstörda (båda skidspetsarna brutna) av Bussgods. Som tur hade avsändaren tecknat den där extraförsäkringen men det var ganska mycket om och men innan jag fick ersättning betald. Har råkat ut för transportskador orsakade av andra speditörer men då har det aldrig varit några problem att få ersättning.
 
Jag har en liknande erfarenhet. För en 10-15 år sedan tänkte jag lyxa och skickade lite klädombyte mm till Abisko turist med bussgods. Jag skickade det i god tid och hade kollat upp att det gick att skicka dit. På turisten sa de att det var OK och de kunde ta emot det och förvara det några dagar. När jag väl kom dit efter en 2-veckors tur fanns inget paket. De letade, frågade alla i personalen men ingen kände till något. Tjejen som jag pratat med kom ihåg mig och letade överallt. Jag fick lite rabatt på en t-shirt och fick tvätta upp lite kläder gratis. Enligt bussgods hade de lämnat paketet på turisten. Nåväl, 3-4 månader senare ringer de från STF Abisko. En morgon hittade de paketet liggandes på receptionsdisken. De var så hyggliga att de skickade paketet hem till mig genom hela Sverige med post utan kostnad.
 
Gud så tråkigt, både att få trippen förstörd och att bli av med sina grejer så där. Beklagar verkligen. Bussgods brukade ju vara väldigt bra, men det var ju ett tag sen jag använde det.

Tack också till er som tipsat om tilläggsförsäkringen. Har funderat på att skicka cyklen med buss, så sån ska jag absolut ta om det blir av.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.