Varmaste understället vid lågtempoaktivitet?

Hej!

Har nu försökt lära barnen att åka utförsskidor i ett par dagar. Jag trodde jag hade koll på hur jag skulle klä mig för att inte frysa men är nu motbevisad. Efter lite eftertanke så vet jag nog hur jag ska klä mig i kall väderlek när jag får röra på mig. Har skidat och vintertältat mig i svenska fjällen i -20 och skitväder… Har dock aldrig behövt (varit tvungen till) stå still eller bara röra på mig ytterst lite. Har ex aldrig stått vid en uteishockeyrink och tittat på, utan alltid kunnat vara med och åka osv.

Det har varit -10 till -15 grader och 5-10m/s. Aktiviteten har mest bestått i att åka lift och att långsamt långsamt glida nerför gröna backar eller ”transportleder”. Nerifrån och upp har jag haft:
Tunn och tjock ullsocka
Kari Traa merinounderställsbyxor + fleecebyxor + lättfodrade Haglöfsbyxor
Kari Traa merinounderställtröja + 400 ullfrottétröja + lättfodrad Fjällrävenjacka
Ullinnnervantar + fodrade ytterhandskar
Mössa + buff + hjälm

Vad sjutton kan jag ändra på? Förutom att öka barnens utförsåkningsfärdigheter 😉 Jag tänkte att det kanske först och främst är det innersta lagret jag behöver ändra på… Vilket är det varmaste understället för lågtempoaktiviteter?

Tack på förhand!
 
Hög igenkänningsfaktor
Jag har fastnat för underställ i syntet, tycker de är varmare. Men grundproblemet är den låga aktivitetsnivån, om du inte tar på dig tjocka dunkläder. Jag drar buffén över mössans kant och undviker noggrant glipor i nacken och vid skarvar mellan jacka och vantar.

En åkarbrasa eller väderkvarn med armarna är mitt tips när kylan kommer krypande.

Lycka till
 
Jaa…ni har säkert rätt. Känns bara så…tokigt…att ha tjock (dun)jacka i skidbacken. Det är ju mer rastplagg. Men jag får väl se det hela som en mer aktiv rast 😂

Men om man skulle vilja ha ett riktigt tjockt underställ… Är det någon som provat typ tjockaste woolpower eller Devold eller liknande? Kliar? Har inget problem med merinoull…
 
Hög igenkänningsfaktor här också :p . Jag fick tillgripa "mammalift" (= drog ungarna uppför barnbacken i st f att låta dem åka knapplift) när det var som värst. Väldigt uppskattat i början, men mindre populärt när de blivit lite större och karskare :cool:.

Skillnaden mellan mina och dina skikt är att jag hade (troligen) tunnare underställ, ofodrade skalskikt, men i gengäld ytterligare en riktigt fluffig ulltröja ovanpå ulfrottén, och vid riktigt kallt väder blev det också dunjacka och capilene-kalsingar ytterst under skalskiktet. Det funkade i typ 15 minus i alla fall.

Sen tycker även jag att det mesta hänger på detaljerna - fr a inga glipor och att alla skikt ska gå ner ordentligt om rumpan. Jag kör med ull-buff i "hijab- uppsättning" - dvs den dras upp på bakhuvudet (under en tjock vindtät mössa) och täcker kinder och haka. Kan i nödfall dras upp ända till skidglasögonen, men jag undviker att täcka näsan, utandningsfukten förstör snabbt isoleringseffekten).
Jag har tjocka ullinnervantar i skalvantarna; fingerlösa, mina fingrar måste få hjälp att värma varandra, jag lyckas aldrig få dem varma i aldrig så tjocka fingerhandskar, inte ens i nollgradigt Skånevinter.

Varma pjäxor var också en överlevnadsfråga för mina kroniskt kalla fötter. När jag nybörjar-åkte med mina barn (samt deras nybörjarpappa, kusiner, kompisar etc...) bytte jag ut innersulorna till tjocka ullfiltsulor, hade dubbla lager knästrumpor i tjock ullfrotté och knäppte knappt pjäxorna.

Min egen subjektiva upplevelse är sammanfattningsvis att det är lager 2 (allt mellan understället och skalskiktet) som "betalar sig" mest att öka på, det är där det är enklast att öka "loftet"= det isolerande luftlagret. Förutsatt som sagt att man kan täta till kring alla öppningar i skalskiktet, så den uppvärmda luften stannar där den ska utan konvektionsförluster. Därnäst - att få det riktigt varmt kring huvud, händer och fötter.
Det man har närmast kroppen blir med naturnödvändighet mer hoptryckt, jag ser det innersta lagret huvudsakligen som en fuktbuffert och -transportör.
 
Det varmaste understället jag har är aclima doublewool. Jag har dock bara tröjan men jag antar att kalsongerna är lika varma. Det är två lager i ett, det inre lagret ett nät och det yttre tjock ull.
 
Devold Expedition eller Woolpower 200 byxor och 400 halfzip top + Icebreaker Lite Tech T är mina goto underställ för riktigt kallt väder.

Men som redan påpekats så är den effektivaste lösningen i detta fall ett tjockare yttre lager. För aktiviteter med lägre tempo men ändock utan att vara otympligt använder jag tunnare täckbyxor Haglöfs Barrier pants och Marmot Ama Dablam dunjacka med huva, båda i storlek så de lätt går att dra utan på det jag redan har på mig samtidigt som de inte tar så stor plats i ryggsäcken att jag lämnar dem hemma.
 
Lager på lager fungerar. Jag har både dunshorts och dunjacka som ryms under skalplagget. Det hjälper. Det flesta leverantörer av skidkläder säljer dessa.

Det jag har svårt med vid utförsåkning är fötterna. Det är lite för mycket ”performance fit” på mina pjäxor för att det ska fungera bra när det är riktigt kallt.

Tjockare underställ kan hjälpa när det är kallt — men inte mycket. Det behövs tjockare klädlager. Det kan vara dunplagg som beskrivits ovan, eller tjockare ytterplagg.

Jag har kläder som jag kan stå still i vid -30. Innersta laget är då ett vanligt ylleunderställ. Resten är dock tjockt och bylsigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iwalkalonelyroad Varmaste mössan? Kläder 7
Mixi Världens varmaste turpjäxa?! Kläder 11
carpe.diem Varmaste på fötterna Kläder 11
Bossakungen Varmaste kängorna Kläder 15
föhl Varmaste handskarna? Kläder 14
Schmoo Regnkläder vid vandring - Neomondo Kläder 3
nicko_ Bra regnbyxor med dragkedjor vid bensluten Kläder 6
Tundraman Jacka som håller tätt vid hård regn o blåst Kläder 4
B.M.F Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag Kläder 55
Bondmoran Jaktkläder vid vandring? Kläder 4
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
josohl Nya Mithril - hur går det med fleeceförstärkningen vid annat än klättring? Kläder 0
fridaeus Värmelager vid fjällvandring augusti/september Kläder 6
typiskt Kjol/kilt vid vandring Kläder 5
TheDude Hjälp vid val av mellanlager... Kläder 10
Elvah Gaiters/damasker vid sommarvandring Kläder 28
NattaZatta Tips vid skoskav (nya skor) Kläder 5
Matti. Kläder vid löpning vintertid. Kläder 12
MGMN Skor till stadsvandring (som är behagliga vid regn)? Kläder 13
SunPeak Softshell vid jakt? Kläder 5
Yonaz Kängor vid extrem kyla. Kläder 11
Nyman Varför bomull istället för syntet vid varmt väder/öken Kläder 6
Fifty Skorna blev mörka vid vaxning. Kläder 16
thureb Avgifter postorder vid EU-beställning Kläder 3
cyrX Tvättning vid vandring? Kläder 12
plp Val av storlek vid köp av Lundhags kängor? Kläder 7
Nyman Handla inte på naturkompaniet vid sturegatan i stockholm!!!!! Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...