Varma överdragsbyxor?

Var får jag tag på ett par varma överdragsbyxor? Det jag är ute efter är ett par som går att öppna helt i sidan så att man lätt kan dra dom utanpå. Inte något jätteextremt, bara vanliga täckbyxor. Arméns 90 värmebyxa hade varit utmärkt om någon vet var jag kan få tag på dom, men även någon Eritrell, McKinley eller Everest-modell funkar.
 
Stadium

Jag såg något sånt när jag letade skidbyxor på Stadium igår...
De var av prisklassen ca. 400 kr, hade en dragkedja utmed hela benet och verkade vara vindtäta.
Däremot är de nog inte av den varmaste sorten, absolut inget att jämföra med försvarets värmebyxor.

Men dragkedja fanns det... :)

/ erik
 
Svårt att hitta bra

Jag har i många år varit förundrad över att ingen seriös tillverkare av friluftskläder har ett par bra överdragsbyxor i sitt sortiment. De enda jag har sett är ett par Marmot à 1500 kr eller så, och de var inte speciellt märkvärdiga för det priset.

Mina krav på ett par bra överdragsbyxor är att de är stoppade med värmeisolerande material (behöver inte vara så förskräckligt tjockt), har hellånga delbara blixtlås, några bra fickor, vindtätt yttertyg samt är lätta och helst lite komprimerbara. Hittills har jag inte hittat några sådana. Oftast är det vindtätt yttertyg som saknas, eller så är de alldeles för tunga och klumpiga.

På vinterfjället kör jag själv med ett par gamla täckbyxor från Åhléns som jag har satt hellånga blixtlås i. Inte optimala, men har i brist på annat fungerat bra i många år. Dobsom gör ett par svarta överdragsbyxor som finns i många sportaffärer och kostar ca 400 kr, men de är långt ifrån vindtäta. På "Factory Outlet" eller motsvarande butiker kan man hitta ungefär likadana för en hundring om man har tur, vilket jag hade för ett tag sedan.

Även jag efterlyser alltså de optimala överdragsbyxorna.

Peter
 
Intressant märke...

Jag hittade PH Designs häromdagen. De verkar mycket seriösa och erbjuder både dun- och syntetfodrade byxor. Det största problemet är väl att hitta rätt storlek när närmaste återförsäljare finns i Danmark och Norge.
Jag funderar själv på att köpa en sovsäck... :)

http://www.phdesigns.co.uk/product.html
 
Värmebyxa

http://www.mil-con.se sålde för ett tag sen M90. Pris Ca 800 kr. Var dock in och tittade på deras hemsida nu och hittade inget.
Dock kan det nog vara värt att ringa/maila dom om man verkligen vill ha ett par.

Lycka till
 
Termoridbyxor

Problemet med termoridbyxor är att de är gjorda för ridning, så det är mocka längs hela insidan och rumpan och sömmarna sitter så att de inte ska skapa ridsår. Detta gör att byxan kanske inte är de mest användbara för andra ändamål än att sitta i en sadel, till exempel blir mockan lätt blöt. Jag har ett minne av att mina inte heller var så varma när man stod i ridhuset, så när de var slut övergick jag till vanliga täckbyxor.

/Anna
 
Skoterbrallor

Ska nog ta och kolla de dör militärstället, M-90 byxorna var bra. Efter att ha läst inläggen kom jag plötsligt ihåg att skoterbrallorna vi fick låna av Norsk Polarinstitutt när jag var på Svalbard var riktigt bra, förutom att de hade hängslen (krångligt att ta av och på). En halv skoteroverall skulle nog funka. Var säljer dom sådana?

Tack för alla bra förslag, kom gärna med fler! /Björn
 
Mountain Hardwear Chugach Pants

Använder jag som överdragsbyxor på standplats etc. Kostade 1000 kr för något år sedan. Dragkedja hela vägen, polarguard 3D, hyffsat lätta. Kan rekommenderas.
 
Mountain Hardwear i Sverige?

Jag har letat efter Mountain Hardwears kläder i Sverige, men inte hittat dem. Skulle behöva en sån där riktig 8000-meterskostym i andingsbar dun för att inte frysa ihjäl i svenska fjällen i januari. Var hittar man såna? (Som tjej är det svårt att köpa över internet eftersom de festa kläder har mansstorlekar, och dessutom är byxor eller overall är ännu svårare än jacka.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
gost Önskas, bra överdragsbyxor för vårisen Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.