Riktigt varma vantar

Hej allesammans.
Även om det inte känns så så närmar sig vinternoch jag funderar lite på nya vantar (inte handskar). Är ganska frusen om fingrarna och har tidigare använt bl.a. Ortovox Grönland under en skalvante. Som vettig person bör man väl dock inte ge sig ut utan två par vantar och behöver då något att komplettera med. Har sneglat lite mot de lättare alternativen som finns, syntetfyllning eller dun. De som verkar varma och hyffsat lätta är ex. Marmot Expedition Mitt och TNF Himalayan Mitt, där TNF:s är fylld med dun medan Marmot har Primaloft i sin. Är det någon som har erfarenhet av dessa modeller elle rnågon liknande som man kan tänkas hitta i butik i Stockholm?
 
nej, ingen erfarenhet av dom. Men kan rekommendera Lovikka inuti armens skinnhandske. Inte det lättaste alternativet kanske, men du hittar inte nåt varmare :)

Eller vänta nu, menar du fingervantar??
[Ändrat av öringen 2006-09-24 kl 12:18]
 
Det varmaste jag använt i vant-väg var skoterhandskar sydda av fårskinn med pälsen kvar på insidan. Lite svårt att hitta i Stockholm bara, där kan man nog bara hitta vantar som heter "Extreme XT, q2000" och liknande. Vad ska du ha vantarna till, det är lättare att få bra tips om du skriver det.
 
Värmereglering

är rätt så komplicerat. Det är inte vantmodellen som är avgörande utan hur du handskas med situationen totalt sett.

Tänk bland annat på att ha bra mössa, inte använda nikotin, rätt storlek på vante, inte tappa onödigt med värme från handleder fotleder hals midja fötter mm mmm.

Viktigast är att hålla igång värmeproduktionen när det börjar bita till.

Thure
 
öringen; sa:
nej, ingen erfarenhet av dom. Men kan rekommendera Lovikka inuti armens skinnhandske. Inte det lättaste alternativet kanske, men du hittar inte nåt varmare :)

Eller vänta nu, menar du fingervantar??
[Ändrat av öringen 2006-09-24 kl 12:18]

Instämmer, även om jag menar att man ska ha tre lager, skalhandsken i getskin och lång krage, innervanten i ullfrote av nått slag och sedan innaför detta ett par femfingervantar (aka bajsvantar, det är en fingrvante i ull velt enkelt), eventuelt med avklippta fingrar (aka torgvantar).

Torgvantarna menar jag är ett måste när det är kallt, när man behöver pilla med smått så kan man hålla på mer än dubbelt så länge utan att tappa färdigheten i händerna, för att inte nämna att det är grymt skönt att slippa exponera en bar handrygg (för det är framföralt den som läcker värme) när det är neråt -30!
 
Jag kan varmt rekommendera Marmot Expedition Mitt

Har använt mig av nästan alla ovanstående kommbinationer av skoterhandskar, get o fårskin, ullfrotte mm. när jag bodde på Svalbard och de funkar allihop. Det jag använde mest var skalhandske+ullfrotte+ullfemfingervante och Hestra Tretumsvante det funkade kanon, dock lite åbäkigt med trelager om man ofta ska av och på med vantarna.

Under de riktigt kalla dagarna under -30 hade jag ibland turen att få låna Marmot Expedition som var varmare än allt det andra, framför allt var de smidigare och mycket lättare att få av och på. För fotosessioner där man är av och på med vantarna stup i ett är de oslagbara, där går trelagers fetbort.

En sak att tänka på är att de skall vara tillräckligt rymliga för att du skall få rum med en tunn innervante, femfingrars. Det är ett måste om man skall hantera metall o liknande meterial utan att frysa fast.
 
Tack för svaren. Jag har som sagt innerhandske + ullvante + skal nu och vill alltså komplettera med något lättare. Således är det syntetfyllning eller dun jag är intresserad av, men tack iaf. Finns det någon som har använt någon annan vante emd dun i då, ävem om jag är mest intresserad av dessa vantar?
 
Spännande, dock lär de inte gå att hitta här och jag vill kunna prova ut dem innan köp.

Fortfarande inga fler med erfarenhet av Expedition eller Himalayan Mitt? Andra dunvantar går ju också bra, här undrar jag främst hur länge de klarar att hålla värmen jämfört med ett par syntetiska om man är ute lite längre?

Tack än en gång.
 
Jag har ett par himalayan mit, å har inget att klaga på, det enda problemet med dem är att det är få dagar då man egentligen har användning för dem.. :)

Dunhandskar är ju på sitt bästa när man inte gör nåt.. men ska man inte göra nåt å det är riktigt kallt så tror jag det är svårt att hitta nåt mysigare för fingrarna, alltså helt utmärkta extrahandskar för kalla vinterturer.
 
Vintervantar

Två som jag vet fungerar över torg eller syntetiska fingervantar väl är en kinesisk MC-tumvante med halvlång, vid krage samt Malungs Flygförarvante i sälskinn med fårskinnsfoder. Vid, lång krage. Det måste till om man rimligt skall få på sig vanten efter finpull. Klättrar dunvantar har oftast för mycket dun för normalt vinterväder och blir i min ringa erfarenhet för varma...
ÖB har sålt de senare till löjligt lågt pris men antalet var säkert begränsat....
Den längsta tid jag brukat arktiska tumvantar var lite över 20 dygn i följd, torkning under ytterkläder och vid elden, tufft men det gick att hålla dunvantar torra mest för att jag undvek att svettas i dem, reglering, reglering...

Go tur
 
langby; sa:
Spännande, dock lär de inte gå att hitta här och jag vill kunna prova ut dem innan köp.
Sant, går endast att köpa direkt från deras hemsida, men om det är storleken du bekymrar dig över är det i onödan. De de är mycket hjälpsamma och kan ge instruktioner om hur du ska mäta för att få korrekt storlek. Jag skulle dock tro att vanten är onödigt stor, tung, klumpig och varm för vanlig vinteranvändning. Det är enbart när det är extremt kallt som den kommer till sin rätt.

För egen del har jag satsat på deras trigg-vante, men har inte fått hem den ännu så jag kan inte ge något utlåtande.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fotografiskt Riktigt varmt underställ Kläder 16
mindful riktigt bra regnkläder Kläder 21
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
bionicon Dunväst med riktigt lång/låg rygg för männ?? Kläder 0
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
joask202 Omdömmen om riktigt mjuka Softshell Kläder 2
sajberjohan Riktigt regnställ Kläder 14
i95_lab Gore-Tex andas inte på vintern (riktigt kallt) Kläder 8
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.