Varma vantar?

Min sambo har besvär av kalla fingrar när det är kallt ute. Hon har provat en del varianter av varma vantar, men har inte hittat någon lösning som fungerar tillfredsställande. Ofta behov av "värmekudde" i vanten även vid måttliga köldgrader. Är det nån som har något bra tips på en vante som verkligen håller fingrarna varma? Användningsområde är allt från hundpromenader i stan till skidturer i fjällen.
 
Utmärkt förslag. Men när jag hade ynglingar som klagade över kalla händer hände det mer än en gång att handleden var den springande punkten. Se till att undertröjor och skjortor går mer till handleden samt att innervantar, tumdito och överhandskar verkligen täcker den svaga länken mellan arm och hand.

Go tur
 
Tumvantar är varmt, ylle är varmt. Kanske sticka en riktigt tjock och härlig tumvante i ylle, och sedan sy en större tumvante utav ett vindtätt material. Då kan hon ha den vindtäta vanten ovanpå. Den inre tumvanten kan till och med vara dubbel; först merinoullsvante och sedan något tjockare runt. Och utanpå det en skalvante.

Handledsvärmare är bra om man är väldigt frusen om händerna också. Det finns en köldpunkt på handlederna. Använder hon mössa? 30% av kroppsvärmen försvinner där. Viktigt att ha en jacka som går ner över rumpan också, inget bra om det "glipar". Jag upplever att jag fryser mer om tår och händer ifall jag är dåligt klädd på resten av kroppen.
 
Tovade vantar

Min varmaste vantkombination består av ett par tovade tumvantar i ylle (det är ylle i alla tovade prylar)inköpta på Jokkmokks marknad och däröver armens vita tumhandskar i skinn.

Kombinationen är lite bulkig när man skall greppa skidstaven, men fingrarna är varma.

Tovade yllevantar borde gå att finna i nå'n hemslöjdsbutik med någorlunda norrönt sortiment.
 
Har man problem med kalla fingrar oavsett vad man har för vantar så är det nog inte isolation av händerna som är problemet.

Lägger du en isbit i isolering så blir den inte varmare för det, oavsett hur mycket isolering du har. Värmeenergi måste tillföras på något sätt.

Det finns ett par mer troliga orsaker.

Dåligt påklädd på resten av kroppen, värmen räcker inte till. De första kroppsdelar som kroppen "stänger av" om värmen inte räcker till är händer och fötter. Huvud, handleder, ryggslut är vanliga "värmeläckage". Ben, bål och huvud fryser man sällan om om man inte är riktigt nedkyld (men då har man haft kalla händer och tår en lång stund redan). I bålen alstras den mesta värmen, och till huvudet skickas den i första hand. Benen använder man ofta när man går så där ger muskelaktiviteten värme.

Dålig blodcirkulation, kan bero på nikotinbruk eller medicinska problem.
 
MBac; sa:
Min sambo har besvär av kalla fingrar när det är kallt ute. Hon har provat en del varianter av varma vantar, men har inte hittat någon lösning som fungerar tillfredsställande. Ofta behov av "värmekudde" i vanten även vid måttliga köldgrader. Är det nån som har något bra tips på en vante som verkligen håller fingrarna varma? Användningsområde är allt från hundpromenader i stan till skidturer i fjällen.
Kolla in RBH designs vantar:
http://www.rbhdesigns.com/

Läser man under deras "testimonials" verkar RBH-vantar ha löst problemen för många människor som lider av kalla händer.

Jag köpte ett par trigg-vantar av dem tidigare i höst. Det har inte varit kallt nog för att prova dem i skarpt läge ännu, men de verkar väldigt varma och sköna. Med den inre fuktspärren blir de heller inte kallare efter någon timme på grund av fuktansamling i fodret.
 
Norht Face..

MBac; sa:
Min sambo har besvär av kalla fingrar när det är kallt ute. Hon har provat en del varianter av varma vantar, men har inte hittat någon lösning som fungerar tillfredsställande. Ofta behov av "värmekudde" i vanten även vid måttliga köldgrader. Är det nån som har något bra tips på en vante som verkligen håller fingrarna varma? Användningsområde är allt från hundpromenader i stan till skidturer i fjällen.

Såg att NF har ett par olika handskar som är förberedda för att man ska kunna lägga in en "värme kudde" ovanpå handen...!

Men dom bästa råden är nog redan skrivna, handled, två till tre par handskar, rätt klädd över Hela kroppen!

Lycka till
//A
 
sajberjohan; sa:
Lovikka vantar med någon typ av skalvante över och ev någon tunn handske som första lager.

Håller med.

Bästa handskarna så finns nu för kyal som jag testat är fortfarande armens skalvante + deras foder(här finns det både lovikavariant och ett sytt foder, kan du ska du jaga rätt på båda då de går att kombinera om man tar till lite i storlek) + torgvantar/fingervantar.

Dessa finns att köpa på ÖoB vid solna. helt obrukade och för en 35 spänn eller så. där finns även det tunna rymliga ullfrottefordet för unjefär samma pris. Om inte annat kan jag rekomendera det för priset, du riskerar inte att ligga vaken om natten över den investeringen precis.
Dett är ju modellen med den Lååånga kragen (ca 15m från handled) också, någonting som väldigt många av dagens tumvantar saknar!
 
Förläng ärmarna

johankse; sa:
Utmärkt förslag. Men när jag hade ynglingar som klagade över kalla händer hände det mer än en gång att handleden var den springande punkten. Se till att undertröjor och skjortor går mer till handleden samt att innervantar, tumdito och överhandskar verkligen täcker den svaga länken mellan arm och hand.

Go tur

Jag hade länge problem med kalla händer, vilket berodde på att jag har relativt långa armar. Sträcker jag på mig ordentligt, slutar ofta /kläd/ärmarna ca 10-15 cm innan handlederna.

Visserligen finns det extralånga skalhandskar att tillgå för (oftast) svindyra pengar, som verkligen går upp över handleden. Dessa skalhandskar kan ju med fördel kombineras med olika innerhandskar beroende på temperatur.

Black Diamond gör en kanonhandske, som jag har haft mycket glädje av under många år (efter att jag slängde ut den odugliga innerhandsken som ingick i köpet). Ortovox ullhandskar är kanonsköna under ett par Black Diamond skalhandskar.

Tyvärr är dessa kombinerade handskar alldeles för klumpiga för att kunna finmecka utomhus. Som mätare kan jag inte ha tjockare handskar än några tunna vindstopperhandskar, för att kunna hantera min kontrollenhet. Även privat behöver jag kunna finmecka i minusgrader med t.ex. mina cyklar.

I mitt fall blev lösningen att förlänga armarna på mina fodrade vinterjackor och vinteroveraller. Från en lokal tygaffär köpte jag vadd och lämpligt tyg för ca 100 kr. Sedan satte jag morsan vid symaskinen, som sprättade bort mudden (som slutade ca 15 cm innan handflatans början) och la på dubbla lager vadd, innan yttertyget syddes på. Muddarna syddes sedan fast på ca mitten av ärmförlängningen, så att de dels ligger vindskyddade, dels alltid ligger an mot handleden/handfästet.

Resultatet blev kanonbra! Är det några minusgrader ute, är det inget större problem att finmecka i några timmar med tunna arbetshandskar för sommarbruk. Nu kan jag också mäta i flera timmar vid 5-10 minus, utan att jag behöver ta till några direkta åkarbrasor. Dessutom kan jag njuta av normallånga vinterhanskar.

När jag senast köpte en ny vinteroverall, ställde jag det oresonliga kravet att ärmarna måste förlängas (givetvis på min bekostnad), för att jag skulle lösa ut overallen. Ingen förlängning - ingen affär! Äffären fixade ärmförlängingen och jag blev kannonnöjd!

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Tips på varma vantar Kläder 3
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
BeatriceK Varma stövlar/kängor Kläder 42
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Silver Fang Vattenavvisande vantar Kläder 14
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Koga Signature Handskar/vantar. Kläder 9
L.A. Vantar för vintertur Kläder 13
avslutat_17_06_20 e-butik för försvarets gamla vantar mm? Kläder 5
mindful Vantar Kläder 20
skakle Tips på bra vantar/handskar? Kläder 28
sajberjohan Lovikka vantar Kläder 15
freddag Softshell-vantar!!? Eller "Kapitalet och GUD i samma båt!" Kläder 15
pajaflow Vantar och mössa Kläder 6
Kalle E Fiffiga vantar Kläder 5
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.