Varma goa långkalsonger, vart köpa?

Jag är ute efter ett par riktigt goa, värmande långkalsonger men har inte hittat vad jag söker. Det enda som jag hittar är av typ tunna underställ, som inte ser särskillt varma ut. Typ som gamla hederliga yllekallingar eller liknande vill jag ha. Har letat i diverse butiker, men utan framgång. Kanske är det så att de har blivit ersatta av modernare material, så hjälp mig snälla med vad det är jag egentligen letar efter, alternativt var man hittar yllekallingarna... =)

Tack på förhand

Fast de där "tunna underställ, som inte ser särskillt varma ut" av polyetylen eller polyamid, är faktiskt mycket varma. Som vanligt beror det på användningsområde.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Finns gott om alternativ!

Jag köpte merinoullkallingar på Stadium för en trehundring. Woolpower eller Icebreaker finns i de flesta friluftsbutiker.

Om syntet är OK finns många underställ i Powerdry (eller liknande material, som är tjockare än "superunderställ", till exempel från Haglöfs och Houdini. Även här har Stadium ett billigare alternativ.

Vissa tillverkare har långkallingar i mikrofleece, vilket också är ett alternativ.

Men "äkta" superunderställ (som man kan se rakt igenom) kan du som sagt undvika eftersom deras funktion snarare är fukttransport än värmeisolering.

bybben; sa:
Jag är ute efter ett par riktigt goa, värmande långkalsonger men har inte hittat vad jag söker. Det enda som jag hittar är av typ tunna underställ, som inte ser särskillt varma ut. Typ som gamla hederliga yllekallingar eller liknande vill jag ha. Har letat i diverse butiker, men utan framgång. Kanske är det så att de har blivit ersatta av modernare material, så hjälp mig snälla med vad det är jag egentligen letar efter, alternativt var man hittar yllekallingarna... =)

Tack på förhand

Ullfrotte orginal som någon redan nämt eller om det inte räcker - fleece i olka tjocklekar eller ännu varmare en kombination av båda ovan.

/Patrik, ullfrotte räcker oftast, i alla fall om man rör på sig

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.