Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt?

Fördelen med dom plaggen är att dom ventilerar/andas bättre om du har dom på och vandrar än en tunn lätt dunis typ Klättermusens Liv!

//A

Finns väl olika synsätt på detta antar jag. Själv menar jag att ett förstärkningsplagg tas på först när aktiviteten är låg, dvs vid rast/vila/nattläger etc. Och då är ju dun oslagbart :)

Ja... Jag vill heller inte vandra med en Klättermusen dunjacka/-tröja. Den tas med som förstärkning vid rast. Utan här ska det hittas något i stil med en vanlig tröja. Det verkar finnas många bud på vad ni använder.

Jag skulle som sagt kunna föreställa mig en tunn ullundertröja, en m/90 värmetöja och så en eller annan form af skaljacka. Värmetröjan (tröjan) kommer nog inte att användas vid regelrätt vandring, utan kanske mer i still med när man har stannat för dagen. T.ex. när man ska ta en liten utstickare till en närliggande bergstopp. Eller använda den istället för dunjackan, för det att dun'en är för varm. Man kan ju t.ex. använda en tröja nere i dalen och dunjackan uppe på högre höjder.

Vi verkar ju vara eniga om att värmetröja 90 är ett gott plag om man ser på värme per vikt enhet. Men att det kanske inte alltid är behov för den värmekapacitet och därmed förhållandevis höga vikt som värmetröja 90 har. Så vad är då mellan tingen mellan ullundertröja och värmetröja 90? Blir det bara ytterligare en ullundertröja? Kanske en lite tjockare variant?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
I upplevd värme per gram plagg är den lätta dunvästen svårslagen. Har skaffat mig tunna underställ och halvtjockt i 200 g/m. Kombinationen tunn och halvtjock är mycket varm och go, en vindblus håller kvar den varma goa känslan. Mössan är viktig när man stannat, handskarna och handledstäckningen likaså. De som vant sig vid Värmetröjan har svårt att vara utan, den finns även i en ännu kraftigare modell M96. De halvtjocka ullunderställen ingår i Uniformssystem 2000, för bågklubben.
Men viktoptimalt så är den tunna, civila, glesstickade ylletröjan svår att lyfta ur raden av förstärkningsplagg. Det finns en Brynje i syntet och ull som liknar funktionen hos tunna luftiga tröjan om du inte har en kär vän som kan sticka dig en. Luft-garn i ca 3-1.

Lycka till
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips