varm tröja till fjället sommartid

Jag letar efter en mycket varm tröja som inte väger så mycket och inte tar så stor plats till fjällvandringen i sommar. Den får gärna vara i ull och inte kosta en förmögenhet.
Kanske vore det bättre att ta med två tunna ulltröjor?
Jag har tidigare tagit med fleecetröja men jag tyckte den inte värmde så mycket när man var kall på kvällen efter en dags vandring. Som tur är har jag haft extrem tur med vädret. Men om det skulle bli en kall vandring är jag lite rädd för att frysa.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fiberpäls...

...a.k.a. glesbygdskavaj, gällivarekavaj.

Fiberpäls är varmast i förhållande till vikten, nästa steg är lätt dunjacka, men en fiberpälsjacka hittar du på Engelsson eller Itab för några hundringar.

...tar större plats än fleece eftersom tjockare...

En tjock ylletröja är lika varm, tål gnistor men väger mer.

//J

Tunn täckjacka?

Jag använder en tunn täckjacka (Tierra Isotech Hood från förra årtusendet) även sommartid.
Den väger lika mycket som en tjock ulltröja men värmer betydligt mer, blir det för varmt så har jag dragkedjan öppen.

Engelsons fiberpäls är väldigt prisvärd, den blir dessutom bara skönare och skönare ju mer man använder den. Som dyrare alternativ skulle jag föreslå en ulltröja i lämplig tjocklek.

Gå på loppis, där kan man hitta riktiga pärlor för inga pengar alls. Jag fann en hemgjord lusekofta som är otroligt varm och dessutom väldigt vacker att se på ;). Om den är tung eller inte har jag aldrig reflekterat över.

Efter en dags vandring blir man lätt kall även om vädret är skapligt.
Jag gillar tunna dunjackor/tröjor. Tänk på att ett ev. skallager måste vara tillräckligt stort så att inte luften trycks ut ur ditt isolerande lager.

//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips