Varm lätt sovkombi

Det blev en lagom vintervarm kombi av min Nunatac arc edge quilt och min Western Mountaineering Ultralite Super.
Rktigt varm i-14C.Bedömer att det skulle gå bra i åtskilliga minusgrader tillSov i en rätt öppen sovgrotta,så det var inte nån påtaglig ute/inne skillnad
Deta torde räcka långt vid de flesta övernattningar på vårvintern.(det är väl då man skulle tänkas tälta ute i snön)
Vikt-kring kilot drygt (knappt 800- drygt300 gram) i min längd,dvs minsta modellerna.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
köpte quilten direkt från företaget.kanske 1800 kr,minns inte riktigt,men jag har nog skrivit priset i den recension jag lagt in

Quilten är nättare och ryms ju lätt i säcken,så säcken blir ju tjockare,och det är skönt att dra upp den mot halsen .
Om jag haft den utanpå hade den ju inte värmt direkt,och hela tiden glidit av.

Själv har jag jört tvärtom och det har också fungerat bra. Min tanke var att maximera loftet på quilten ovanpå sovsäcken. Den hölls bra på plats av gummisnoddarna undertill. Fick dock fästa överkanten på quilten vid öppningen på sovsäcken med en säkerhetsnål för att den inte skulle glida ner.

Lite svårt att teoretisera i frågan. Mera loft ovanpå (eftersom quilten inte trycks ihop av sovsäcken) kan ju motverkas av att man med quilten inuti sovsäcken bättre fyller ut utrymmet inuti denna och alltså får färre/mindre luftfickor att värma upp.

Någon med termodynamiska (eller andra) idéer som kan bidra?

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips