Vårläget i fjällen?

Är det någon som har koll på snöläget norröver just nu? När tror ni det börjar gå att vandra någorlunda normalt i Jämtlandsfjällen och Kirunafjällen i år?
Skriv och berätta!

Hejsan!

Jag var ute en helgtur, den 17-18 maj, i Oviksfjällen. Inga som helst problem att vandra då. Även om det är mer snöfält än på sommaren. Samtidigt var dock några ute och åkte skidor vid Snasahögarna.

Den 24 vra jag ute vid Ottfjället. Inte heller några problem att vandra då, och inte alls lika mkt snö kvar.

Nu bör det gå att vandra i hela jämtlandsfjällen utan problem.

Mvh

Jimmy

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kirunafjällen

CrossM; sa:
Är det någon som har koll på snöläget norröver just nu? När tror ni det börjar gå att vandra någorlunda normalt i Jämtlandsfjällen och Kirunafjällen i år?
Skriv och berätta!

Jag tror att det inte blir några problem att vandra i Kirunafjällen (Kebnekaise med omnejd) tidigare än normalt i år, dvs före midsommar.

Snösmältningen är tidig i år samt att det är mindre snö i fjällen än på länge på de flesta ställena. Vårfloden har i princip kulminerat, men under normal nivå.

Vindelfjällen

Hej,

Jag vandrade på Björkfjället (i Vindelfjällen) förra veckan. Där var det en hel del snöfält kvar och snö eller is på alla sjöar. Antagligen smälter det mesta bort till midsommar. Snösmältningen varierar rätt mycket lokalt så jag föreslår att du ringer någon turistinformation eller någon på Länsstyrelsen som ansvarar för ledunderhåll.

/Stefan

vi ska ut nu i helgen vi får se hur det ser ut .Hoppas blir det fint väder.Jag åter kommer efter helgen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips