Spännande rutt.
Det är lätt att förstå att du vill se Skierfe, Nammatj och Rapadalen, dels för att det är det mest klassiska av alla vyer i Sarek och dessutom får ni ju fina möjligheter att se de STORA älgarna i området.
Tyvärr har jag inte gått den nordostliga delen av den inritade turen, men jag har vid flera tillfällen tittat på liknande alternativ och tyckt att det sett klart görbart ut. Däremot vill ni nog inte vandra den inritade vägen mellan Aktse och Nammatj. Anledningen är att området under själva Skierfeklippan ska vara näst intill oframkomligt. Enligt Edvind "Sarek" Nilsson som arbetade som parkvakt där i en 20-30 år får man på vissa ställen krypa under stora stenblock för att kunna ta sig fram, något som låter som måttligt roligt med full packning. Alternativen är antingen att få båtskjuts in till Nammatj (om den fortfarande är tillgänglig) eller att gå runt Skierfe.
Enda nackdelen med den turen, om ni tänkt att starta i Kvikkjokk, är att ni får gå Aktse tur och retur längs Kungsleden, en sträcka som jag personligen håller som en av de tråkigaste jag någonsin vandrat.
/ Stefan