Varierat fjällområde

Hallå!

Jag har vandrat en hel del, men aldrig i svenska fjällen! Enda fjällupplevelsen jag haft är Jotunheimen. Det ska det bli ändring på nu!!

Därför ska vi åka till något fjällmassiv i Sverige i slutet av september men vi vet inte vilket område vi ska besöka...

Vi är ute efter:
-höstfärger!! (därför vill vi även ha björkskog och inte bara karga alpina miljöer)
-variation (så många naturtyper som möjligt)
-pittoreskt och mäktigt - fotovänligt
-vildmarkskänsla (inte för mycket stugor och andra vandrare)
-gärna rikt djurliv (björn, järv, ren, älg... även om vissa är svåra att få syn på...)
-vi ska sova i tält och bär all mat
-Ca 7 dagars vandring
-vi har bil och vill därför vandra en rundslinga
-vi är hyfsat tränade och vana vandrare

Sarek vore en dröm, men i slutet av september har väl hösten nästan övergått till vinter där...?
Så man kanske ska bege sig lite längre söderut.... Vindelfjällen? Rogen?

Någon som kan rekommendera en fin rutt? Tack!! :)
 
För det mesta går det att vandra i Sarek i slutet av september.

När vi kommit fram så långt som till slutet av September har ofta en stor del av löven redan fallit av träden, så jag skulle inte räkna med de där riktigt magiska höstfärjerna. Men naturligtvis blir changsen större ju längre söderut man kommer.

Sen behöver du knappast beskymmra dig för att det är för många människor i farten, bortsett från en och annan ripjägare är det näst intill folktomt vid den tiden.

Men om du längtar efter Sarek tycker jag att du ska satsa på en Sarektur. Visst är chansen för fin höstfärjer ännu mindre där uppe, men fördelen med det är ju att det blir betydligt lättare att se vilt. Björnarna drar sig ju gärna upp på fjällsluttningarna vid den tiden på året för att äta bär och både ren och älg har kommit in i parningstiden. Ett av mina finaste minnen från Sarek är från en vandring i början av Oktober, då vi fick se en STOR ältjur följa en ko nere vid Rapaselet från Piellorieppe's sluttningar.

Nu finns det ju näst intill oändligt många turalternativ i Sarek, men en personlig favorit är att starta i Kvikkjokk och gå rakt norrut mot Njåtosvagge via prinskullen. Sen kan man t.ex göra som vi gjorde i den ovan nämnda turen och gå igenom Njåtossvagge för att sen ta sig "runt hörnet" in i Sarvesvagge, för att sen följa Sarvesvagge och Rapadalen och på det sättet runda hela Pårte-massivet.

/ Stefan
 
Hej Stefan!
Det låter fantastiskt! Hur lång tid tror du man behöver ungefär?
Just nu har vi bara 9 dagar och då ska vi dessutom köra bil från Malmö (kan sträckköra på natten)... Men jag kan nog förlänga semestern några dagar...
Annars kanske man ska ta helikopter Kvikkjokk-Aktse och sedan gå genom Rapadalen och ner till Kvikkjokk...?
 
Oj, det är både den vanligaste och den svåraste frågan. Hur lång tid en tur tar beror ju på så mycket, bland annat väder, hur mycket packning man släpar med sig och vilken form man är i. När vi gick den beskrivna turen tog det oss 5.5 vandringsdagar, men då gick vi runt 3 mil per dag i medel, vilket nog är lite över medel i ospårad terräng.

Mitt tipps är därför att ha en flexibel planering och detta innebär bland annat att jag inte skulle starta i Aktse med avslut i Kvikkjokk. Anledningen är helt enkelt att detta medför att man antingen måste vada Rapaätno vid Tielmavadet, vilket kan vara mycket svårt om det börjar tokregna, eller ta sig runt älven ända uppe vid Smailaträffen vilket är en rejäl omväg.

Nej går man så sent som i slutet av September är det helt klart slugt att ha en enkel väg tillbaka till bilen om Kung Bore skulle få för sig att klampa in med årets första stora snöstorm. Inte för att det är omöjligt att gå i snö, men snabbt går det helt klart inte. Det är därför trevligt att starta och avsluta i Kvikkjokk. Upp till Njåtosvagge tar man sig alltid och därifrån finns det ett flertal både vackra och lättvandrade alternativ tillbaka. Om vädret är fint kan jag bland annat rekomendera att vandra över Luottolako till Sarvesvagge. Låt helt enkelt vädret bestämma var ni går (bara ni ser till ha ni har tillräckligt med dagar för att ta er tillbaka till Kvikkjokk). Har man aldrig varit i Sarek kan lär ni inte bli missnöjda oavsett var ni hamnar.

/ Stefan
 
OK, då är jag inne på följande rutt:
Kvikkjokk - kungsleden norrut - roddbåt till Aktse - Skierfe - Rapadalen - Sarvesvagge - Luottolako - Kvikkjokk.

Läste dock på STF hemsida att dom plockar upp och låser fast båten vid Aktse runt den 20 september. Så om vi behöver avbryta vandringen efter den 20e finns det en risk att vi inte kan ta båten tillbaka... I så fall kanske man kan korta ner vandringen genom att gå tillbaka denna sträcka: Rapadalen - Gådokvagge - Kvikkjokk. Är det en bra backup-plan? Eller är den sträckan svår?
 
Hmm, om jag inte är fel ute hette nog Gådovagge Kåtovagge innan de bytte till Nordsamiska namn. I så fall är det en en ganska djupt skuren V-dal där man får gå en hel del på skrå, dvs inte det enklaste om det t.ex kommer lite snö. Men visst är det framkomligt.

Det jag hade varit mest fundersam med är, som jag nämde tidigare, att om man går Rapadalen på norrsidan av älven (vilket i och för sig är en lättare vandring än den på sydsidan) måste man vada Rapaätno vid Tielmavadet för att ta sig till Sarvesvagge. Jag har vadat där och vid ett tillfälle och då nådde vattnet långt upp på låren. Men en "normal" Septemberdag, då snösmältningen börjat avta, borde vattennivån vara klart lägre. Men om det å andra sidan har ösregnat någon dag eller två kan det vara mycket vatten i Rapaätno....

/ Stefan
 
Hur ser det ut där då?
På kartan ser området ganska platt ut... vad är det som gör det svårt?

Vilken väg rekommenderas annars?

Louttolako är klart lättvandrad, men man kommer ju på lite över 1300 meter höjd om jag minns rätt. Där uppe kan det naturligtvis ligga en hel del snö i slutet av September beroende på hur hösten blir. Men jag har själv gått över högplatån i mitten av September och det året var det en 10-15 plusgrader den dagen då vi gick över, så det är svårt att veta.

/ Stefan
 
stillsam fråga

där jag vandrar är det inte bara träden (i dettta fall lärkträd, och det rätt sent) som skiftar färg. Gräset drar åt brunt, blåbärsriset rodnar osv. Nog gäller väl ngt liknande om svenska fjällen?
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.