Varierat fjällområde

Nytt förslag...

/.../ Mitt tipps är därför att ha en flexibel planering och detta innebär bland annat att jag inte skulle starta i Aktse med avslut i Kvikkjokk. Anledningen är helt enkelt att detta medför att man antingen måste vada Rapaätno vid Tielmavadet, vilket kan vara mycket svårt om det börjar tokregna, eller ta sig runt älven ända uppe vid Smailaträffen vilket är en rejäl omväg./.../

/ Stefan

Tack för denna info. Att vandra en slinga från Kvikkjokk är ett bra alternativ. Men jag vill väldigt gärna se Skierfe, Nammatj och Rapadalen... Så här är ett nytt förslag:

SAREK.GIF

Är den norra delen av denna rutt lättvandrad? Någon som vet hur där ser ut?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Spännande rutt.

Det är lätt att förstå att du vill se Skierfe, Nammatj och Rapadalen, dels för att det är det mest klassiska av alla vyer i Sarek och dessutom får ni ju fina möjligheter att se de STORA älgarna i området.

Tyvärr har jag inte gått den nordostliga delen av den inritade turen, men jag har vid flera tillfällen tittat på liknande alternativ och tyckt att det sett klart görbart ut. Däremot vill ni nog inte vandra den inritade vägen mellan Aktse och Nammatj. Anledningen är att området under själva Skierfeklippan ska vara näst intill oframkomligt. Enligt Edvind "Sarek" Nilsson som arbetade som parkvakt där i en 20-30 år får man på vissa ställen krypa under stora stenblock för att kunna ta sig fram, något som låter som måttligt roligt med full packning. Alternativen är antingen att få båtskjuts in till Nammatj (om den fortfarande är tillgänglig) eller att gå runt Skierfe.

Enda nackdelen med den turen, om ni tänkt att starta i Kvikkjokk, är att ni får gå Aktse tur och retur längs Kungsleden, en sträcka som jag personligen håller som en av de tråkigaste jag någonsin vandrat.

/ Stefan

Delen mellan Rinim och Lietnojaure/Pierikjaur är rätt lätt(norr om Ähpar-massivet),många små vad på sommaren,men inte svåra.
På hösten lär väl inte jokken som rinner från Pastavagge heller vara nåt problem (tog mej över en sommardag förra året)

Enda nackdelen med den turen, om ni tänkt att starta i Kvikkjokk, är att ni får gå Aktse tur och retur längs Kungsleden, en sträcka som jag personligen håller som en av de tråkigaste jag någonsin vandrat.

/ Stefan

Vi parkerar nog bilen vid bron 16 km från Aktse. Ska försöka beställa 4-hjuling/båt, annars får vi gå dom kilometrarna. Bra tips förresten att inte gå nedanför Skierfe.

Delen mellan Rinim och Lietnojaure/Pierikjaur är rätt lätt(norr om Ähpar-massivet),många små vad på sommaren,men inte svåra.
På hösten lär väl inte jokken som rinner från Pastavagge heller vara nåt problem (tog mej över en sommardag förra året)

Låter bra!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips