Vargobs över hela Sverige

lsjonsson

Avstängd
2 vargar obsade i Norrbotten. Den ena i Tornedalen och den andra i Arvidsjaur. Med andra ord 2 olika vargar.
ndra om vargarna får något friskhetsintyg från Corona, m. m. när dom passerar gränsen i Tornedalen? ;) :)
Själv fördrar jag nalle på skogen framför varg. :) Dom är söta och kramgoa!
Här var det riktigt nära.jpg

Här är det ca 60 m mellan mig och nalle en sen sommarkväll i skogarna utanför Kalix. Allt slutade väl!:) Nalle ville vara linslus.:)

lsjonsson

Avstängd
Invandrarvarg söder om Kiruna vid Girjas. Efter ca 8 min.

Vi får hoppas att den flyr länet snabbt el. blir förflyttad för den är nära Girjas vinterbete dit dom ska flytta renarna snart.

Efter som den stryker kring i Renbetesområde är väl risken att den kommer att börja döda Samebyns renar.

Fast Samebyarna burkar väl rätt snabbt få tillstånd till skyddsjakt om så sker ?

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

lsjonsson

Avstängd
Hm! Rabieskarantän? Ska JBV låta vargen utanför Kiruna stanna här uppe i rabieskarantän innan den får vandra vidare söder ut el. förflyttas?
Hur har dom gjort innan när vargarna har gått direkt söder ut genom inlandet? Har dom blivit infångade i hemlighet och blivit försatt i rabieskarantän då???

...men hur har en skandinavisk varg tagit så långt upp i landet utan att bli upptäckt?
Hur har de vargar som utgör ursprunget till de mellansvenska vargarna tagit sig så långt ner i landet utan att bli upptäckta?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips