Vargen oersättlig för ekosystemet?

För att igen ge lite perspektiv på frågan om antal vargar:

Sverige: c.a. 140 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Inte ens genforskarnas bedömning om 500 vargar kan anses mycket. Björn och lo har vi mycket mer av, t.o.m. järven som anses så sällsynt är betydligt vanligare än vargen. Betänk Sveriges stora yta och naturtyp. Perspektiv som sagt.

Här finns förresten mer om vargens återkomst til Yellowstone: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-10-06 kl 01:33]
 
Raskesven; sa:
För att igen ge lite perspektiv på frågan om antal vargar:

Sverige: c.a. 140 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Inte ens genforskarnas bedömning om 500 vargar kan anses mycket. Björn och lo har vi mycket mer av, t.o.m. järven som anses så sällsynt är betydligt vanligare än vargen. Betänk Sveriges stora yta och naturtyp. Perspektiv som sagt.

Här finns förresten mer om vargens återkomst til Yellowstone: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-10-06 kl 01:33]

Varför är just vargar så viktiga?
Hade vi pratat om 140 vildsvin så hade inget brytt sig.
Stammen kommer ändå att dö ut så låt det ske.
Fårägarna blir ju glada i alla fall, kanske även Samerna.
 
Vi behöver vargarna

RamboRambo; sa:
Varför är just vargar så viktiga?

Därför att de är de enda rovdjuren som kan påverka populationen av älg. Dessutom är varg och de andra större rovdjuren nödvändiga för fjällräven. Arter kommer och går i ett långt perspektiv men för att man skall ha ett fungerande ekosystem så behövs rovdjur och varg är kanske den viktigaste rovdjursarten i vårt land.

Thure
 
Re: Vi behöver vargarna

thureb; sa:
RamboRambo; sa:
Varför är just vargar så viktiga?

Därför att de är de enda rovdjuren som kan påverka populationen av älg. Dessutom är varg och de andra större rovdjuren nödvändiga för fjällräven. Arter kommer och går i ett långt perspektiv men för att man skall ha ett fungerande ekosystem så behövs rovdjur och varg är kanske den viktigaste rovdjursarten i vårt land.

Thure

Skjut mer älg då istället, vi har väl mer koll på älgstammen än vad vargarna har!
Eller kan dom statistik också?
 
Re: Re: Vi behöver vargarna

RamboRambo; sa:
thureb; sa:
RamboRambo; sa:
Varför är just vargar så viktiga?

Därför att de är de enda rovdjuren som kan påverka populationen av älg. Dessutom är varg och de andra större rovdjuren nödvändiga för fjällräven. Arter kommer och går i ett långt perspektiv men för att man skall ha ett fungerande ekosystem så behövs rovdjur och varg är kanske den viktigaste rovdjursarten i vårt land.

Thure

Skjut mer älg då istället, vi har väl mer koll på älgstammen än vad vargarna har!
Eller kan dom statistik också?

Som Thure skrev är vargen viktig för andra arter,såsom t.ex Rödräv,Fjällräv,Lo osv,som är för små att slå större byten själva.


peter
 
RamboRambo; sa:
Raskesven; sa:
För att igen ge lite perspektiv på frågan om antal vargar:

Sverige: c.a. 140 vargar, 20 invånare per kvadratkilometer

Spanien: c.a. 1500 vargar, 80 invånare per kvadratkilometer

Rumänien: c.a. 2500 vargar, 96 invånare per kvadratkilometer

Polen: c.a. 650 vargar, 125 invånare per kvadratkilometer

Källa antal vargar: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/artpresentation/vargutbredningm.asp

Inte ens genforskarnas bedömning om 500 vargar kan anses mycket. Björn och lo har vi mycket mer av, t.o.m. järven som anses så sällsynt är betydligt vanligare än vargen. Betänk Sveriges stora yta och naturtyp. Perspektiv som sagt.

Här finns förresten mer om vargens återkomst til Yellowstone: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25396

Raskesven
[Ändrat av Raskesven 2006-10-06 kl 01:33]

Varför är just vargar så viktiga?
Hade vi pratat om 140 vildsvin så hade inget brytt sig.
Stammen kommer ändå att dö ut så låt det ske.
Fårägarna blir ju glada i alla fall, kanske även Samerna.
Läs en bok om evolution och ekosystem så kanske du snappar. Exempelvis uppfyller inte jägare samma funktion för älgstammen på sikt som vargen gör. Fundera lite på anledningen.

Raskesven
 
Re: Vi behöver vargarna

thureb; sa:
RamboRambo; sa:
Varför är just vargar så viktiga?

Därför att de är de enda rovdjuren som kan påverka populationen av älg. Dessutom är varg och de andra större rovdjuren nödvändiga för fjällräven. Arter kommer och går i ett långt perspektiv men för att man skall ha ett fungerande ekosystem så behövs rovdjur och varg är kanske den viktigaste rovdjursarten i vårt land.

Thure

Dessutom verkar det som om vargen balanser lodjuret med sin blotta närvare. Om jag fattat rätt varg-revir = ingen lo. Lo-revir = ingen varg.
 
-PaTRiC-; sa:
..jag ser o andra sidan inte problemet, skaffa en kraftig stam på ett par hundra individer, skjut sedan skallen av dom som inte är skygga nog, på det sättet får vi en stark och skygg vargstam vilket gangnar alla..

Huruvida om 200 vargar kan utgöra en kraftig stam eller ej kan man ju diskutera, däremot är säkert de flesta överens om att det vore bra att kunna plocka bort de individer som vi anser inte sköter sig bra.

Däremot är jag inte alls säker på att det skulle 'lösa problemet' i Sverige - det förutsätter ju att det största missnöjet med vargen rör just oskygghet och risk för angrepp på människor och tamdjur. Det tror inte jag.

/Per
 
Re: Re: Vi behöver vargarna

Zeeke; sa:
thureb; sa:
RamboRambo; sa:
Varför är just vargar så viktiga?

Därför att de är de enda rovdjuren som kan påverka populationen av älg. Dessutom är varg och de andra större rovdjuren nödvändiga för fjällräven. Arter kommer och går i ett långt perspektiv men för att man skall ha ett fungerande ekosystem så behövs rovdjur och varg är kanske den viktigaste rovdjursarten i vårt land.

Thure

Dessutom verkar det som om vargen balanser lodjuret med sin blotta närvare. Om jag fattat rätt varg-revir = ingen lo. Lo-revir = ingen varg.

Spårar varg i ett revir och där finns lo så där är inga större problem. Men vargen håller efter räven.

Slut citat.
Om det ska finnas endast 200 vargar i Sverige/Norge så krävs det inplantering av nya gener från öst.
 
haha.. ibland vet jag inte om folk gör sig dumma för principen skull, jag skrev "ett par hundra" visst e ett par hundra 200 om man skall vara nogrann, men i talspråk kan "ett par hundra" var allt från hundra till tusen.. men tydligen så var minst två här tvugna att tro att jag menade ett par hundra i den exakta meningen.. jag MENAR 4-700 individer, och jag tror att bly kan bota oskygga individer..
 
-PaTRiC-; sa:
haha.. ibland vet jag inte om folk gör sig dumma för principen skull, jag skrev "ett par hundra" visst e ett par hundra 200 om man skall vara nogrann, men i talspråk kan "ett par hundra" var allt från hundra till tusen.. men tydligen så var minst två här tvugna att tro att jag menade ett par hundra i den exakta meningen.. jag MENAR 4-700 individer, och jag tror att bly kan bota oskygga individer..
Den teorin är jag övertygad om att den stämmer. Vargen är ett intelligent djur, som anpassar sig efter vad som är farligt respektive ofarligt. Och för människan skygga vargar är ju vad vi vill ha.

Antag att vi skulle nå den miniminivå på 500 djur som genforskarna vill ha. Riksdagens mål om 200 vargar motsvara 20 föryngringar per år. Vet inte om man kan räkna rakt av, men kanske 500 vargar då motsvarar 50 föryngringar per år. Kanske 10-20 föryngringar till då skulle vara lämpligt, som motsvarar 600-700 vargar? Då skulle det jagas och skjutas 100-200 vargar per år, vilket skulle lära övriga vargar att sky människan som pesten. Vet inte om storlesordningarna är riktgt rätt, men ungefär så, principen, skulle jag vilja ha det, med miniminivå 500 djur efter årets vargjakt.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.