tigertamjaren; sa:Ha! Bit på den du Martin!
Hehe...
Men Nils och jag är ju överens - vad finns det att bita i?
tigertamjaren; sa:Ha! Bit på den du Martin!
Nordesjö; sa:tigertamjaren; sa:Ha! Bit på den du Martin!
Hehe...
Men Nils och jag är ju överens - vad finns det att bita i?
tigertamjaren; sa:Häpp, du ifrågasatte ju om och hur dessa nya softshell-material MED membran kunde andas bättre än gamla hederliga (styva) vindplagg utan membran, vilket Nils här så förträffligt förklarade.
Nordesjö; sa:Tajta kläder är ju inte direkt en ny uppfinning.
Nordesjö; sa:Nu blir jag förvirrad. Jag tyckte vi kom fram till att plagg med membran INTE kan andas bättre än hederliga vindplagg utan membran:
"De ventilerar naturligtvis sämre än det mesta, om än något bättre än GTX och galon."
Jag förstår inte vad folk ska ut i regnet och göra i en windstopperfleece?;-) Windstopperfleece är för mig ett förstärkningsplagg, ett substitut till ylletröja, fiberpäls eller fleece, med skillnaden att man inte också behöver en vindjacka om det är blåsigt. En tät vadmalsskjorta fyller samma funktion. Regnar det har jag GT-jacka eller regnrock. Membranet sitter för övrigt mellan två fleeceskikt, och inte bara på insidan. Detta inte skrivet för att kritisera softshell, men som försvar för windstpopperfleece.polkovodets; sa:...
Men hur är det egentligen med Windstopperfleece? Är inte den i princip vattentät, men eftersom den har luddet på utsidan blir den plaskblöt och fukten kryper in eftersom membranet "andas" åt båda hållen? Många officiella "softshells" är väl också gjorda i Windsopper, fast laminerat på slätt tyg?
....