Varför knivdebatter?

Som prylsamlare kan jag förstå det, delvis...men är det för att kniven är det enda verktyget som behövs i naturen eller beror det på att de flesta andra verktygen är tillståndspliktiga?
Att släpa ut en dyrt verktyg man inte näns bruka, än mindre förlora verkar minst sagt korkat. Men som sagt smaken och baken...
Kvalitet brukar vara ett suveränt område, där ett 1000 kr verktyg måste vara bättre än ett för 100 kr, varför då?
Själv känner jag till männsikor som bara ägt ett eggverktyg hela livet och för dem har det fungerat utmärkt. Vid inköpstillfället kostadet dessa mindre än en krona.
Argumentet kunna fälla träd förekommer ofta i den här verktygsdebatten och som skogsägare brukar jag fråga vems träd fäller ni? Själv föredrar jag motorsåg men smaken är ju liksom baken...
Själv har jag trots innehav av olika eggverktyg för olika arbeten lärt mig att 90% av vad jag behöver göra i skogen, spänta stickor, grillpinnar och kapa snören samt inte minst dela och sprida pålägg, till våren glädja något barn med en flöjt, det klarar jag utmärkt med en liten lätt fickkniv, med hål i skaftet för halssnöret. Vid grövre verkning så räcker en röjkniv länge.... Med den kan man öven gräva små hål som då och då behövs....
Är det inte så att kniven är den sista tillåtna förlängaren som alla har med sig?
Själv ser jag den som ett nyttigt verktyg och vill gärna hålla min lilla mycket vassare än vad Collin Fletcher benämnde sin slid kniv, "can cut butter any warm day."

God helg

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-12-14 kl 09:20]

"can cut butter any warm day", den var bra!

Kvalitet.Om man antar att upplevelsen av kvalitet består av två saker:
1. Egenskaper en vara el tjänst besitter (hädanefter produkt)
2. Felfrihet

En kniv är ju en ganska enkel produkt (jfrt m en bil t ex), och därmed ganska enkel att tillverka så att kunden inte hittar några fel. Alltså de flesta knivar, oavsett prisklass, är felfria.

Vilka egenskaper kan då ge känslan av högre kvalitet hos en kniv? Det är ju lite individuellt, men man kan ju gissa. Stålkvalitet, design, marknadsföring, pris (den kostar ju så mycket så den måste vara bra). (Man kan ju iofs diskutera om marknadsföring skall vara med, men för mitt resonemangs skull så... :) ) Beroende på
knivmodell/-tillverkare så lutar man sig mer på vissa egenskaper än andra.

Olika konsumenter har olika behov som produkten skall uppfylla, tälja grillspett, bre smörgåsar, stila med, råna gamla tanter etc.

Olika konsumenter är dessutom inte beredda att betala lika mycket (hoppsan nu blev det lite marknadsekonomi).

Därmed finns det ju utrymme för olika tillverkare i olika prisklasser.

Jag vet inte riktigt var jag vill komma, men man kan dock konstatera att knivar berör
och upprör. Och det ger ju upphov till en hel del inlägg på detta forum!

/Håkan - som har en billig kniv (och kan låna motorsåg, om det skulle behövas)

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Knivar

Det är en stor del hantverk och samtidigt kan de vara high-tec och det fashinerar mig.

Annars är det ju nästan bara High-tec som finns på de andra nya friluftsprylarna man har. GPS, gortexjackor inte finns det någon form av hantverk där.

Men en välgjord kniv har nått mer en skönhet, som jag antar att ett handgjort flugfiskespö, en välknuten fluga har för en flugfiskare.

Det handlar ju om en tradition att tillverka knivar som har funnits i flera tusen år och heala tiden förfinats...

Handgjorda knivar har en historia, man vet vem som tillverkade den, till vem den är tillverkad...

Men inte känner man så för en 50 kr moraknniv, men den kan ju funktionellt vara bra, men att jämföra känslan med min handgjorda är som svårt!

High tec knivar som är gjorda i fabrik är det inte samma känsla, men där kan man fundera om huruvuda Pulverstål är bättre an damaskerat stål, funktionen hos olika slipfaser, ja det är nog just att det är en sån enkel pryl som är så svar att få optimal...

Det är en grej som man antagligen är intresserad av eller inte!

"E svårt att fö klara, fö de som int förstå"
Ingemar Stenmark

Därför knivdebatter. Min teori

Själv är jag visserligen en anhängare av moraknivsskolan men jag är inte opåverkad av vackert hantverk. Mycket av det vackraste hantverk jag sett har varit vapen, knivar, eldvapen eller vikingatida spjutspetsar, rostiga men med sin morbida skönhet i behåll. Jag tror att det är just där skon klämmer; det är inte "politiskt korrekt" att vara fascinerad av vapen, men i stället för att diskutera detta förs debatten på en ideologiskt enklare "nyttonivå".

Men varför tillhör jag då moraknivsskolan? Jo en morakniv för femtio kronor är fortfarande det verktyg jag behöver, men den ger mig flera tusen kronor över för att till exempel köpa en tågbiljett till fjällen! I mitt fall väger alltså nyttan tyngre. Jag är inte "tillräckligt" intresserad av knivar. Vackra knivar kan man se på museum. Jag köper hellre en GPS.

För länge sedan var järnsmidet höjden av högteknologi. Hur tror ni det lät i slutet av stenåldern?
- Vad ska man ha sånt där modernt elände till? Duger det inte med flintknivar? Det är riktigt hantverk det!

Per

Ytterligare en knivteori

Att betrakta en knivs historia som dess tillverkning och till vem den var ämnad är som att betrakta en människas liv som tiden mellan samlag och förlossning.

Om min 50-kronors morakniv kunde tala, så skulle dess historia räcka för många kvällar runt tältlyktan.

...men det är klart, en vacker dag kommer den att få ge plats för något high-tech multiverktyg.

Skärpning för bövelen!!!

Självklart är ett formfulländat hantverk i form av en handgjord, kanske personligt beställd, kniv av högklassigt stål tillsammans med en konstfullt förfärdigad slida något som de flesta beundrar.
Men...
...nog ligger mycket av skönheten i funktionen - till dels den ursprungliga slipningen men också rent metallurgisk i kvaliten på stålet. Detta avspeglas ju i vilken skärpa det går att få upp och i hur länge den behålls vid olika användning.
Jag är själv inte tillräckligt insatt i ämnet, eller överflödigt bemedlad, för att lägga ut flera tusen kronor på en "bra" kniv ur t.ex. Fällknivens sortiment.
Det är för mig lätt att hemfalla år "slit och släng"-mentalitet när det görs så billiga knivar typ morakniv. Särskilt med tanke på att jag har ett närminne som en nötskrika ungefär. M.a.o. så "försvinner" det en och annan pryl, kniv t.ex., för att lagt dem på bra ställen där jag trodde jag skulle hitta dem. Hmmpf - var gömde jag frugans julklapp nu igen???

Mvh Harald

Knivdebatten är ofta hyfsat nyanserad och spännande även om jag själv inte ens äger en morakniv, alltid lär man sig något, kanske mest om människorna i debattrummet :)

Att folk står långt från varandra är väl inte så ovanligt. Det får mig att minnas en jämförelse mellan 2 bilägare. En av dem lade alla sina pengar på utrustning som fina fälgar och trimmningschips. Den andra varken putsade eller skötte sin bil något nämnvärt.

Båda klarade sig dock helskinnade genom både morgon- och kvällstrafik fram och tillbaka till sina stressiga arbeten. Ingen tilläts lagligen köra mer än 110 km/h :)

Samma gäller väl för knivdebatten? En kniv får man inte använda som vapen eller mot någon annan människa. Däremot får man bre sina smörgåsar och tälja sina grillspett. Vissa använder till detta en morakniv för en femtilapp och andra satsar en månadslön.

Vi har alla olika smak och prioriteringar. Tråkigt blir det bara när någon försöker "tvinga" andra att ändra ståndpunkt. I debatt framför man SIN åsikt och argumenterar MOT motpartens logiska luckor i samma resonemang.

Må debatten fortsätta till fördel för kunskapsnivån bland Utsidans läsare!
[Ändrat av Buda 2001-12-19 kl 14:56]

Meningslöst

att diskutera knivar på det här sättet. Som en sedan länge "förtappad knivgubbe" så vill jag bara säga att knivar berör. Hittills har jag inte träffat på någon som är helt likgiltig.

Antingen tycker man om estetiken, utförandet, materialet och användarvänligheten eller så tycker de att man är en underlig kuf som håller på med "sådana potentiella mordverktyg". Men ingen är helt likgiltig!!!

Jag tror att hos många av oss killar så sitter det här i generna. Det kan sedan gälla en enkel Morakniv eller en Dozier jaktkfällkniv, tillverkad av de förnämligaste materialen.
fe590086.gif.orig.gif

Men som sagt så tror jag att det är något som härrör från vårt ursprung. Människa-jägare-vapen-verktyg. Sitter antagligen djupt :)

Knivar på vandringen

Det har debatterats mycket om olika knivars förtjänster på utsidan sista året. Om detta tänker jag icke uttrycka någon åsikt. ( Okey, jag har både Moraknivar, finska Martinni och F1 i min ägo)

Men jag har en annan vinkling.

För ca 10 år sedan mötte jag vid Vuopmegachhi en vandrare i 60 års åldern som hade två knivar. En i bältet och den andra hängande i ett snöre på ryggsäcken. Han berättade att han en gång via en snöbrygga försökt passera en jåkkravin. Snöbryggan brast och han blev hängande med benen i tomma intet, endast ryggsäcken höll honom kvar. En olustig och farlig situation.
Den gången hade han tagit sig loss genom att använda knivarna som isdubbar. (Snön måste ha varit ganska hård vid detta tillfälle).
Knepet att ha två knivar tillgängliga hade han enligt egen utsago lärt sig av en same.

Mvh Björn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips