Varfoer klaettra till en bergstopp?

Rungá; sa:
Det är även en företeelse som västerlänningar har drivit fram. Jag förstår inte vad kaukasier (europeer och deras ättlingar) försöker bevisa. Everest - engelsman. Deanali - engelsman. Kebnekaise - svenskar osv.

Tibetaner och Nepaleser klättrade inte upp på berg men går runt ex. Mount Kali som är ett heligt berg. Samerna "besegrade" inga fjäll. De hade en offerplats på Bassevare (Kebnekaise) och kunde därmed berätta för Björling och Andersson vilken väg de skulle ta upp.

I Marocko klättrar även lokalbefolkningen upp till bergstopparna men de tar med sig sina får...

moro_2005_08.jpg


Kolla till höger på bilden. Det är får som betar. Berget är M'goun (4000 +) och toppen syns i mitten av bilden.

/stellan
 
Re: För att toppen finns där och är högst

thureb; sa:
Någon av Himalayas pionjärer har på den frågan svarat "för att berget finns där".

En intressant variation på dessa bevingade ord kom från en snubbe som har lagt upp ett par riktigt ruskigt rysiga aidleder (A8 eller nåt svårt) bland torn och spiror av dålig sandsten och lera nere i Utah. Han nämnde för nån att vid anmarchen till tornen så hör man dem trilla sönder genom ständiga småras. Vid vart o varannat steg under klättringen så lossnar handtag, fotsteg och de få aidsäkringar som finns. Omgående fick han frågan "Varför klättrar man nåt sånt?". Svaret blev givetvis: "för att berget inte finns så länge till".
 
Hjälp med citat

I en av de bästa klätterböcker jag läst, Annapurna 8000+ av Maurice Herzog, förklarar han varför han bestiger berg.

Jag har inte boken tuills hands men han säger något om att det meningslösa bara kan motiveras med handlingens meningslösa natur eller nåt sånt.

Någon som vet vad jag menar och kan återge citatet?

Vänligen/
Jonas
 
Re: Re: För att toppen finns där och är högst

lillajag; sa:
En intressant variation på dessa bevingade ord kom från en snubbe som har lagt upp ett par riktigt ruskigt rysiga aidleder (A8 eller nåt svårt) bland torn och spiror av dålig sandsten och lera nere i Utah. Han nämnde för nån att vid anmarchen till tornen så hör man dem trilla sönder genom ständiga småras. Vid vart o varannat steg under klättringen så lossnar handtag, fotsteg och de få aidsäkringar som finns. Omgående fick han frågan "Varför klättrar man nåt sånt?". Svaret blev givetvis: "för att berget inte finns så länge till".

Tror det var Jim Beyer som sa det.
Fast en minst lika vettigt skäl vore väl att säga: "för att jag inte finns så länge till".
Det blir lite djupare och mer existentiellt så ;-)
 
Har läst Krakauers "Into thin air" flera gånger, den där om Everest-dramat i maj 1996. Fascinerande bok.

Jag tror han skriver att många har en skruva lös och en stor tomrum inom sig, att de söker sådana rentut livsfarliga utmaningar för att fylla tomrummet djupt inne i själen.

En död på tre som kommer upp på och levande ner från Everest. Man tackar så mycket.

Nej, jag har inte sagt att alla har en skruva lös som ägnar sig åt att klättra på berg. Men vissa av dem, en del.
Det är ju som med allt annat.
Äta mat, t.ex. . Härligt och sunt och gott. Men somliga äter sig till döds, eftersom de försöker kompensera...[funderar]...brist på...meningen med livet...acceptans...respekt...kärlek...bra sex?

Så är det också med idrott. Hur bra som helst. Men somliga överdriver det. Då blir det uppochnervänt. Man kan idrotta sig till döds. Man kan äta sig till döds. Man kan jobba sig ihjäl. Nästan allting som egentligen är bra duger för självförstörelse.
 
j_stellan; sa:
I Marocko klättrar även lokalbefolkningen upp till bergstopparna men de tar med sig sina får...I Marocko klättrar även lokalbefolkningen upp till bergstopparna men de tar med sig sina får
Det är i Marocko! I Tibet ligger högplatån på en snitthöjd på 3000m så berg är relativt. Men även renskötare går upp på fjäll när de måste dit för att hämta ner renar.

sachsaren; sa:
../ Jag tror han skriver att många har en skruva lös och en stor tomrum inom sig, att de söker sådana rentut livsfarliga utmaningar för att fylla tomrummet djupt inne i själen. /..
Har du tjyvläst Buddhism? Naturligtvis gör vi ALLT för att fylla tomrumet, att möta tystnaden, inaktivitet. Jag sitter vi datorn och snackar skit, äter, dricker kaffe, städar, lyssnar på radio, har åsikter, allt för att fylla tomrummet.
Nu är det dags att sitta på kudden! Inaktivitet. Mot toppen och vidare .... Kalle Anka har köpt Buzz Lightyear ....
 
Rungá; sa:
j_stellan; sa:
I Marocko klättrar även lokalbefolkningen upp till bergstopparna men de tar med sig sina får...I Marocko klättrar även lokalbefolkningen upp till bergstopparna men de tar med sig sina får
Det är i Marocko! I Tibet ligger högplatån på en snitthöjd på 3000m så berg är relativt. Men även renskötare går upp på fjäll när de måste dit för att hämta ner renar.

2003_38big.jpg


Herdarna går högre upp i bergen i Kina än vad de gör i Afrika. Det här är från bergkedjan längs nordkanten av den tibetanska högplatån, över 5 000m. Hittade jakskit på drygt 5000 m höjd. Inte så mycket men väl går herdarna med jakar upp där. Hittade för all del en glömd sko på 4 900m höjd.

2003_42big.jpg


Den nordöstra delen av platån, ungefär 5000 m och här fanns det många jakar och får. Fick testa att rida jak där men det gick inte så snabbt...

Hur högt kan man gå med sina djur?

/Stellan
 
j_stellan; sa:
Hur högt kan man gå med sina djur?
Fina bilder - vill åxå till Tibet - och visar att allt är relativt :) 5000m och det ser ut som lågfjäll i Sverige. Det är inte höjden som avgör.

Varför går man upp med sina djur eller varför går djuren upp? Jakar vet jag inte mycket om men det finns djur som lever i berg, getter bland annat.

Renar går upp för att hitta vind och snö för att slippa bromsen och sedan kan de gå ner i dalen för att beta.

Jag går upp på berg - den lättaste vägen - för att komma högre upp och se mer av landet. Detta betyder att jag inte går upp om vädret är dåligt. Det finns inga toppar att besegra, vi är redan besegrade och inte ens bergen lever för evigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.