Varfoer klaettra till en bergstopp?

Jag var och vandrade i Atlasbergen i Marocko foerra veckan och hade bestaemt mig foer att goera ett foersoek att gaa upp paa Toubkal 4 165 m. Dagen innan foersoeket saa stannade jag till vid "baslaegret" som ligger paa 3200 m. Daer traeffade jag en marockan som foersoekte oevertyga alla att det var hellt meningsloest att foersoeka gaa upp paa toppen. Inte foer att det var svaart sa han utan foer att det inte fanns naagot att se daer. Han hade varit uppe paa toppen dagen innan. Det var foersta gaangen foer honom och han hade gjort det mest foer att hans kompisar hade sagt till honom att det var helt underbart daer uppe.
Enligt honom saa fanns det bara naagra hopsvetsade metallbalkar att titta paa daer uppe och ville man se metallskrot saa var det baettre att stanna till utanfoer en stoerre stad. Foer all del saa fanns det andra berg att se fraan toppen men det kunde aeven se paa andra staellen i Marocko. Som sagt saa var han helt missnoejd med att ha besoekt Marockos hoegsta berg mest pga att det inte fanns naagot att se daer...
Jag laet mig inte avskraeckas utan gick upp paa toppen sjaelv och kunde bara erkaenna att marockanen hade haft raett. Det fanns bara naagra metalbalkar paa toppen som naagon hade svetsat ihop till en triangel... Saa varfoer ska man klaettra/vandra upp till en bergstopp naer man kan hitta metallskot paa naermare haall?

/Stellan
 
Ja, normalt sett finns det ju inte ens metallskrot på toppen av ett berg utan bara lite sten och möjligen snö...

Johannes
 
Jo, jag har sett metal som man svetsat ihop till ett kors. Ibland bara stenhögar. Ibland en låda med en bok som man kan skriva sitt namn i.

Tyskarna har byggt en linbana till sin högsta topp men jag har inte varit där. Det lär finna en bar där. Varför ska jag åka upp på ett berg för att dricka öl, jag kan ju lika gärna gå ner på byn. Eller hämta en i källaren. Hm ... det ska ja göra
 
Saa varfoer ska man klaettra/vandra upp till en bergstopp naer man kan hitta metallskot paa naermare haall?

/Stellan

G.Kropp lär ska ha sagt:

- "Vad ska det där vara bra för?" frågar folk när det gäller att bestiga ett berg eller segla över en ocean. Sådant slipper Kajsa Bergqvist. Ingen frågar: "Vad ska det vara bra för att hoppa över en ribba på 191 centimeters höjd?"
 
Vad jag inte förstår är varför man ställer sig denna fråga efter att ha klättrat till en bergstopp.

Var toppen en besvikelse?
Vad hade du förväntat dig j_stellan?
 
Mezzner; sa:
Vad jag inte förstår är varför man ställer sig denna fråga efter att ha klättrat till en bergstopp.

Var toppen en besvikelse?
Vad hade du förväntat dig j_stellan?

Visst fanns det inte mycket att se paa sjaelva toppen men jag hade inte raeknat med naagot speciellt daer. Kanske naagra stenar i en hoeg eller naagot dyligt. Jag var inte besviken med toppen men marockanen som jag traeffade dagen innan hade raett. Det fanns inget speciellt att se daer. Visst var det kul att gaa upp daer och aeven njuta utsikten och vandringen dit.
Jag kommer hellt klart att gaa upp paa fler toppar naer tillfaellen ges.

/Stellan
 
Av samma anledning som folk vallfärdas för att ta sig upp på Eiffeltornet. Tornet är ju bara en massa järnskrot sammansatt symetrisk. Tror att det handlar mycket om PR. Man tar sig till en topp för det står i guideboken att det ska vara fint där. För att upptäcka att det inte var så märkvärdigt.

Eller var du mest sur för att Marockanen hade rätt och du släpa dig till toppen i onödan.. =D
 
Kaffe!!!

Jag har gått på många berg och besökt en del toppar.

För mig är anledningen samma som varför jag åker långfärdskridskor, paddlar, cyklar. Jag gillar att sitta ute i naturen och dricka kaffe.

Att bara gå ut och sätta sig på en åker i timmar med min kopp kaffe blir entonigt och tråkigt, så jag fyller tiden mellan kaffekopparna med alla möjliga aktiviteter. Skidåkning, vandrig... och så får man möjlighet att ta kafferast på massa exotiska ställen.

Påtår någon?
Niklas
[Ändrat av n_zackrisson 2005-09-05 kl 08:17]
 
För att toppen finns där och är högst

Någon av Himalayas pionjärer har på den frågan svarat för att berget finns där. (Var det Mallory, Hillary eller någon annan?)

Högsta berget i Sverige eller Europa eller någon annanstans har självklart större dragningskraft på turister än andra toppar.

Lika självklart som Svenska högarna som mål för för paddlare eller skridskoåkare, Sveriges blåa band eller Nordpolen, Sydpolen etc.

Thure
 
Re: Men allvarlig...

Nordesjö; sa:
Att gå upp på en bergstopp för att kolla på bergstoppen är väl lika korkat som att klättra upp i ett utsiktstorn för att kolla på utsiktstornet?

Om utikstornet är fult så kan jag förstå det. Väl uppe slipper man ju se det.
 
Det var väl Reinhold Messner som sa "För att det finns där!" som svar på varför man klättrar berg?

Tycker han förklarar det ganska bra, det är få toppar som lockar enbart pga. utsikten. Det är resan dit och ansträngningen som framkallar känslan av att leva till fullo. Inte toppen i sig...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias_H Grossglockner/Königsee v31. Plats i bil till likasinnad Alpin / Bigwall 0
Kolkritan Byta toe bail till annat märke Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
jwilco Samåka till Chamonix v.27 retur v.31 Alpin / Bigwall 0
skarhed Från noll till Matterhorn Alpin / Bigwall 7
Magnus H Sträng guidar till Mt Everest topp Alpin / Bigwall 9
andersmossing Nitrat kan hjälpa anpassningen till hög höjd Alpin / Bigwall 4
Skare i Åre Böja till alu-stegjärn? Alpin / Bigwall 3
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
Flamman Karbin till aiders Alpin / Bigwall 21
cam Ursäkt till Naturkompaniet för hjärnsläpp vid Steve House Alpin / Bigwall 0
Anders V Hur få ickealpinister till Keb nordtopp? Alpin / Bigwall 88
YAsker Till Chamonix i påsk? Samåkning? Alpin / Bigwall 0
abbeolin Behöver ni nya funktionskläder? DirectAlpine till Sverige! Alpin / Bigwall 0
Maurits Rack till Syltraversen Alpin / Bigwall 18
Edvin m Bil till Chamonix Alpin / Bigwall 3
Cantrell Snöplattor till M10? Alpin / Bigwall 2
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
E9climbing Pompe till Everest utan O2!!!!! Alpin / Bigwall 280
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
E9climbing Mick Fowler till GBG och Stockholm Alpin / Bigwall 10
hakan307 Bil till Svartgöl Alpin / Bigwall 3
sneglen33 OBS!!!tur/retur gratis till Kebnekaise d. 17-26 april, någon som vill med? Alpin / Bigwall 0
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
Himmalaya Söker kompisar till Elbrus i sommar Alpin / Bigwall 6
kajkalajkan Marko Prezelj till sverige! Alpin / Bigwall 0
Titanit Helikopter till Tarfala Alpin / Bigwall 0
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Äventyrtomte Guid till toppen av Kebnekaise? Alpin / Bigwall 5
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Michel.B Replagskamrat sökes till Pulkas i sommar Alpin / Bigwall 22
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Tomas Odhult Plats i bil till Chamonix Alpin / Bigwall 0
Ayreon Alternativ till resebyråernas stora. Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Hur tar man sig till toppen? Alpin / Bigwall 9
nitrox50.II Biljett över till Schweiz Alpin / Bigwall 0
Mikro stegjärn till Meindl? Alpin / Bigwall 9
PerHenrik Billig buss till cham Alpin / Bigwall 1
owahlund Haul bag till salu?? Alpin / Bigwall 1
realout GPS-Kordinater till sveriges högsta punkt? Alpin / Bigwall 3
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
gladegp Bindningar till klätterskor Alpin / Bigwall 2
nitrox50 Önskar killarna lycka till på Everest!!! Alpin / Bigwall 16
HoLen Bra pjuck till aidning Alpin / Bigwall 3
silverpilen BOKTIPS TILL ALLA FRILUFSMÄNNISKOR Alpin / Bigwall 0
Båthen Kangor upp till 7000-meter Alpin / Bigwall 11
thureb Nytt rekord Everest BC till toppen Alpin / Bigwall 10
hamlin Bila till Elbrus... Alpin / Bigwall 2
Ix Ryggsäck till expeditioner Alpin / Bigwall 9
patrik_pc Heltäckande snöskydd till storskor? Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.