Varför inte Berghaus?

Hejsan,

Jag ska till att köpa mig en ny ryggsäck och har därför läst rescentioner både här och där. Och en ryggsäck som jag tycker verkar vara intressant är Berghaus Atlas eller Vulcan.

Men då jag frågar i butiker så säger dom att de finns inte att köpa i Sverige. Och nu undrar jag, varför inte? Är dom inte så bra som många påstår? Gillar inte svenskar dom modellerna, har de något som gör att de är osäljbara, eller vad är det som pågår?

Leif...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Atlas

Har haft en Cyclops Atlas i ganska många år nu. Ångrar absolut inte att jag lade ut ca 3000:- på den säcken. Bärsystemet är stabilt även vid tung packning. Locket går att ta loss eller höja om man verkligen vill maxa packningen. Helt enkelt en supersäck som håller för allt. Det är förmodligen varför många militär (jägar-) förband använder säcken. Flera förband använder även en säck av märket Sacci vilket är en ramsäck. Har inga erfarenheter av denna men den ska tydligen vara bra den oxå. Kanske är nått att kika på innan.
Berghaus hittar man inte i affärer typ Stadium men jag har sett den i en och en annan affär främst i storsta´n.

Den säljs bla hos Military shop

Hej!

Jag har en kompis som precis köpt Atlas-modellen efter inrådan från mig.

Vi använder den i mitt förband och jag jobbar med den nästan dagligen i arbetet som officer.

Jag är mycket nöjd med Berghaus-säcken och kommer garanterat att köpa en när det är dags att skaffa en ny!!

Military shop finns bla i Göteborg där jag bor, det finns även en butik i Stockholm. Kolla på nätet, min kompis köpte via postorder.

Hejsvejs.

Sacci

Såg att någon nämde Sacci. Har själv en Sacci Jägare 90 som jag är väldigt nöjd med (största 90 liters säck jag sett!). Den är robust med bra och enkelt bärsystem. Enligt mina erfarenheter är den väldigt slittålig med stora fickor och avtagbart lock. Finns på http://www.sacci.se

Berghaus

Anledningen att det är svårt med Berghaus är att dom inte har någon generalagent i Sverige. Har försökt få tag i en jacka, men det är omöjligt. Berghaus hänvisar till Fliesbergs, men dom har ingenting hemma.

Tack

Tack för svaren,
det verkar som den närmaste butiken (för mig då) är Militaryshop i Göteborg. Och dom har tydligen ett erbjudande just nu på 2695 riksdaler för en Vulcan, inte så illa.
Men nu ligger ju inte Göteborg runt hörnet precis, 13mil enkel resa. Och erbjudandet gäller bara vid internetbeställningar, inte i butiken. Jag ska alltså gå in i butiken, prova säcken, och om den passar säga till personalen "Du den här var bra, nu jag ska bara åka hem och beställa den av er." vilka ideer, nåja det är väl ett mindre problem. Det stora problemet blir nu att hitta en ledig lördag att åka dit på.

Leif...

Team Sportia i Habo

Team Sportia i Habo har en del Berghausprylar. Vet inte om de har just Atlas, men det kanske är närmare än Gbg? Ett tips kan ju vara att ringa runt och kolla!

/Sarvi

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips