Varför innertält?

Tält är ju normalt en tung pryl och är man ensam på turen blir det lätt en dominerade del i packningen. Tarp eller enmanstält kan ju vara lösningen men jag har tillräckligt med prylar och vill inte köpa på mig mer.
Provade i natt (0-gradigt), hemma på gräsmattan, mitt HB Kaitum 2GT utan innertält men med footprint. Utrymmet blev gigantiskt - man skulle lätt kunna sova fyra personer där inne - och risken att stöta mot tältduken med sovsäcken är obefintlig. Mao rymligt, luftigt, ingen kondens - varför har man innertält? Är det för myggen?
 
luftfuktigheten

luftfuktigheten är väl som lägst på året nu, det beror ju lite på var man tältar också, höst turer i kajaken med tältning ganska nära vattnet brukar resultera i en massa kondens i mina 2 tält.

aningens varmare blir det väl också, och lite mindre dragit också gissar jag

men i kajaken är ju inte innertältet något transportproblem, inte heller på cykeln, har ett gammalt fjällräven G66, det är så himla litet och praktiskt, gammalt ja men det funkar perfekt för mig som enmanstält,

men kan hålla med . ibland känns innertält onödigt,
 
Visst går det bra utan innertält många gånger men det kan kräva lite extra tanke vad gäller fukt och ventilation. Aningen kallare blir det nog också om det är den årstiden. Jag har ett enkelvävstält (Outdoor Research Nighthaven) då jag är ensam och har ännu inte upplevt några problem. Är vi flera så blir det dock ett Nammatlj 3.

Annat att tänka på är småkryp och mygg men det ska inte behöva vara något problem. Går ju alltid att sätta upp ett nät för de små bestarna. Footprint går såklart sitt till också.
 
Har testat lite smått med Nammatj utan innertält samt med ett tarptent (med integrerat tältbotten o myggväv)

Mygg o knott är en viktig faktor för innertält. Fjällvandring sommartid med bara yttertältet+footprint känns inte så lockande.

Dragigheten en annan.

Kondensproblematiken har funkat lite oftare än det inte funkat utan innertält, men ibland blir det jäkla blött... Vår o höst med ordentlig avkylning nattetid är det ofta rackarns blött på tältets innersida, vid regn har det känts som om dropparna farit rätt igenom tältduken och allt blir surt o blött, det är kondens som stänker av vid varje droppe som träffar duken.

Innertät hjälper en del mot kondens, men ibland hjälper knappt det heller... thats life..
 
Jo, de enkelvävstält jag har drabbas alltid av svåra kondensproblem. Men, det kan förstås också ha att göra med att de är lite mindre; med en större cirkulerande luftvolym/person kan nog enkelväggs vara väl så bra!

Sommartid är innertältet mest en myggfråga för mig. Vintertid är kondensen lättare att tas med eftersom den fryser fast på insidan av tältduken och kan borstas bort, men samtidigt tycker jag dubbelväggen ger bättre köldskydd (antar att den minskar luftcirkulationen och draget!

Jag kör därför oftast 2-väggigt utom vid UL-tältning. Avskyr att vakna med fuktig sovsäck pga att min långa lekamen stött mot kondensen på insidan under natten!
 
Finns

enmans dubbelväggiga tält på under kilot om du har spenderbyxorna på dig. Eller en enklare tarplösning. Valet beror mycket på tältplatsen. Myror i sovsäcken är ingen höjdare. Mygg och knott är en säsongsfråga.

Även med bara yttertält väger väl HB Kaitum över kilot?

Thure
 
Kondensdiciplin måste du lära dig med enkelvävstält, inte speciellt svårt. Enbart yttertält givetvis lättare men även myggigare.
En luftig tarp kan lämna dig utan kondensproblem. Men insekter följer med.
Det är lärorikt att prova utrustingen på olika sätt. Allt passa inte alla.
 
enmans dubbelväggiga tält på under kilot om du har spenderbyxorna på dig. Eller en enklare tarplösning. Valet beror mycket på tältplatsen. Myror i sovsäcken är ingen höjdare. Mygg och knott är en säsongsfråga.

Även med bara yttertält väger väl HB Kaitum över kilot?

Thure

Tänkte inte på myrorna :)...1,5 kg utan innertält men ruskigt mycket utrymme för den vikten.
/Anders
 
Kondensdiciplin måste du lära dig med enkelvävstält, inte speciellt svårt. Enbart yttertält givetvis lättare men även myggigare.
En luftig tarp kan lämna dig utan kondensproblem. Men insekter följer med.
Det är lärorikt att prova utrustingen på olika sätt. Allt passa inte alla.

Tyckte det kändes bra att slippa slåss med duken i innertältet men myggen/knotten är ju inte att leka med - kanske en lösning för icke mygg- och myrsäsong. :)
 
Tack för alla goda synpunkter - jag får fortsätta utforska dubbelvävens excistens, man behöver ju inte gå så långt för att lära sig hur det fungerar, en gräsmatta på västkusten duger - idag 15°C och kraftig vårkänning.
 
För att slippa myrorna med en tarp så är en hängmatta ett bra alternativ, finns dom som väger runt 300g och dom kostar inte mycket.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...