Det är skillnad på....
Skacklar och skacklar!!!
Hejsan,
Jag vill fört erkänna att jag efter snart 25 år med skacklar är en "smula" konservativ i frågan, men jag har aldrig förstått mig på folk som väljer rep istället. Visst kan jag förstå att det finns fördelar framför allt uppförs i knixig terräng, men i alla andra situationer känns det enbart korkat att använda rep.
Men jag vill dock påpeka att det är ENORM skillnad på olika skacklar. Min fru köpte t.ex en ny fin pulka (från Norska Fjellpulken) med "moderna" glasfiberskacklar för tre år sedan och dessa kan nog vara ännu sämre än ett rep. Alldeles på tok för vridveka vilket medför att det inte går att styra pulkan på ett effektivt sätt. Mina 25 år gamla robusta skacklar i bambu är dock helt fantastiska och min misstanke är att sådana är på tok för dyra och tidskrävande att tillverka för att passa in i en modern tillverkningsprocess. Tyvärr!
Kodordet är att STYRA pulkan. Med bra skacklar låter detta sig göras (förutsatt att man behärskar tekniken) och störst skillnad är det då man åker utförs. . Det mest effektiva tricket då det är trångt och svårt är att vrida sig på tvären och bromsa "stoppsladd" med pulkan rakt ovanför sig förbi hindret. Men visst kan det vara ett elände när det är brant, skog och lös snö, men i övriga fall gör det i princip att styra pulkan precis som man vill.
Störst fördel med skacklar är då man ska skråa utförs längs en fjällsluttning, något som enligt min erfarenhet är mycket vanligt om man inte går någon av de mest alpina turerna som trepassleden eller kors och tvärs genom Jotunheimen. Vad gör man med ett rep i en sådan situation frågar jag mig?!?
/ Stefan