Varför bensin/petroliumvätska istället för gas?

Funderar på att köpa mig ett litet kök. För / nackdelar vad det gäller gas vs. bensin motsv. ? Hade tänkt mig ett fristående kök.

/t

avslutad210712

Gäst
Fördelar för ett flytande-bränsle-kök

Fungerar bättre vintertid.
Billigare i drift.
Fungerar med de allra flesta flytande bränslen.
Enklare att kolla hur mycket bränsle man har kvar.
Inga tomma behållare att släpa hem.

Fördelar för ett gasolkök

Enklare handhavande. Öppna gasolen, tänd på, koka, stäng gasolen.
Gasol finns att köpa i de flesta fjällstugor.

Finns säkert många andra fördelar för respektive kök och det lär andra fylla i.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Det är svårare att reglera lågan på ett vanligt spritkök
än på trycksatta kök (såsom gas-, fotogen- och
bensinkök).

En del ogillar bensinkök för att bensin är explosivt.
Själv har jag fått uppfattningen att olycksstatistiken
är sämre för gas- och spritkök. Å andra sidan var mitt
bensinkök så dyrt att jag förmodligen inte tänker klart.
:)

Flerbränslekök är det bästa

...som hänt mitt friluftsliv. Jag har ett kök som tar diverse flytande bränslen och även gas. En gastub för helgpaddlingen eller -klättringen på vår/sommar/höst, vit bensin (white fuel i eng. talande länder) på vintern och på långresor, så är man alltid försörjd.

Jag har å andra sidan en helt annan åsikt än ovanstående.. Jag tycker att multifuelköken inte riktigt når hela vägen fram gällande något bränsle, den enda anledningen till att välja multifuel är om man skall på långresa och inte kan garantera samma bränsle hela tiden. Har själv ett bensinkök och ett gaskök, skulle numera aldrig använda något annat än gas förutom vid vinterturer.. Då spelar vikten ändå ingen roll när man har pulka! Fördelarna med gas är så många att det idag inte finns någon anledning att välja något annat.. Fan tänk er trangia med multifuelbrännare, det väger ju som en conteiner...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips