Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation?

Jag har inte riktigt haft tiden/möjligheten att åka till inköpsstället ännu och fråga, ska försöka göra det inom närmaste veckorna.
Men för att samla lite intryck innan, känns detta som "normalt slitage" som man kan förvänta sig efter 2,5 års varje-arbetsvardags-användning, eller är det värt att diskutera en reklamation?

Upptäckte just ett hål i botten av huvudfacket, slitage mellan bakstycke och botten. Bilder, se nästa inlägg.
(Ryggsäcken är vaxad med Grönlandsvax, ger lite extra blank yta på vissa ställen.)

Ryggsäcken är en Fjällräven Greenland Top, inköpt för 2,5 år sedan, därefter använd som vardagsryggsäck till kontorsjobb = varje dag bärande av laptop + diverse annat.
Laptopen har inte placerats i den interna laptopfickan, utan i ett separat och vadderat fodral inne i huvudfacket.
Ryggsäcken är samma som i denna länk: Fj Greenland Top, materialet är deras G1000-väv.
 
Senast ändrad:
Tycker väl det ser ut som rent slitage före Tillverknings/materialfel på bilderna.

Men det skadar väl inte att höra om det finns någon goodwill som kan hjälpa dig från tillverkarens sida.

Lite OT:
Den där svenska flaggan kan jag slå vad om är fastsydd i Asien och tiden då man kunde förvänta sig få
Svensk kvalitet på varor med Svenska flaggor är sedan många år över även om jag fortfarande upplever Fjällräven som ett någorlunda kvalitetsmärke.
 
Senast ändrad:
Ser ut som slitage, och där vet jag av egen erfarenhet att G1000 väven tyvärr har dålig tålighet mot just nötning på utsatta ställen.
 
Tack för återkoppling, kombination slitage och kanske en lite ogenomtänkt konstruktion känner jag. Men lite snopet. Lika bra att ta den till typ skomakaren direkt kanske, kolla om hjälp att sy på en förstärkning.
 
Dagligt fältbruk 30 dagar utbyte.
Min klättersäck från 60-talet har sytts om, lagats men hänger med. Reparation med en lapp på insidan är mitt råd.
Tiden tar även på våra prylar.
 
Nu ser den lite större än vanlig 'everyday carrier', men bara 2.5 år hållbarhet för vardags-ryggsäck stor nog för en större 15"-Laptop (till jobbet etc) låter lite kort...

De jag har erfarenhet av och som visat sig extremt slitstarkar trots relativ tung last (vi pratar typ ~ 10-12 kg var dag) är ryggsäckarna från Wenger (kallades 'Swiss Gear' tidigare som varumärke, köps bl.a på CO, typ artikelnummer 31-4385 (Wenger Synergy) , och dess tidigare 'Cobalt 16' (som till min förvåning verka finnas att köpa igen) höll för typ 10 år daglig användande och i fält innan i det här fallet dragkedjorna börja ge sig som satte slutdatumet. Det var aldrig sådana saker som tyg som gick hål i eller sömmar som spricker upp ens när den förklarades pensionerad.

CO är också väldigt bra att hålla samma säck som ovanstående i tillgänglig modell i bra många år i rad - ovanstående har funnits från typ 2011 utan några stora ändringar, medans lite enklare modellen 'cobalt' från mitten av 2000-talet typ även om CO just nu inte har denna i sortimentet och för några år sedan när jag behövde ny lika säck för att ersätta den gamla, knappt gick att få tag på.

När man köper dessa säckar så känns de lite väl små och trånga, men de växer till sig med allt junk man trycker i dessa med tiden och tyget blir ordentligt ut-töjt - remmarna håller bra över tiden och stoppningen håller kvar spänsten länge, dock finns ingen remband som kan hålla ihop bär-remmarna över bröstet eller midjebälte
 
Senast ändrad:
Hade liknande slitage efter några års användning på en FJ-storkånken sydd i G1000-väv. Säcken köptes från ca 1995. Där är remmarna nu bedrövliga. Går att riva sönder med fingrarna.

Thure
 
Ofta är det ju så i ryggsäckar med fack för laptop att den fickan inte går hela vägen ner i botten just för att slippa den typen av slitage så blir nog svårt att hävda reklamation om det är så. Önskar att fler hade skinnförstärkningar likt gamla Klättermusen Ratatosk i botten.
 
Jag har en Fjällräven Rucksack No21 som fick precis samma slitage efter på tok för kort tid. Jag tog med den till en sadelmakare som förstärkte upp med läder precis där. Den säcken är nog fem år nu och är inte sliten någon annan stans. Jag använder den också var dag, med laptop och pärmar, med stormkök å mat, med min fotoutrustning, fullastad på väg från affären med de tyngsta varorna...

Förstärkte Fjällräven med något annat än g1000-väv just där nere skulle ju totalintrycket av säckarnas kvalitet öka, gissar jag.
 
Lite klen hållbarhet kan jag tycka. Skrotade nyss en Everest-ryggsäck jag köpte år 1997 för att bära pluggarböcker i. Första fyra åren var det vardaglig användning, därefter vid utflykter och dylikt. 23 års användning ändå, innan dragkedjan gav upp. 2,5 år är lite lite kan jag tycka.
 
-i ärlighetens namn-
Ryggsäcken innan min Fjällräven var en Everest, och jag var tvungen att göra samma förstärkning/lagning på den ganska tidigt. Jag har faktiskt fram till nu trott att det var min svankrygg som gör slitaget, eftersom min mans vardagsryggsäck (Fjällräven) inte uppvisat alls det här slitaget på alla år han haft den
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.