Var vada över Låvdajåhka?

Jag är på väg på en långvandring med start nästa vecka på lördag. Nu håller jag på att reka vägen och ser ett vad som ser besvärligt ut.

Det är över bäcken Låvdajåhka, innan den blir Låddejåkka.

Jag kommer från Sierggavagge och kommer hamna mitt på sjön Låvdajavrasj. Nu kommer frågan om det finns något lämpligt vad över Låvdajåhka just där. Enligt flygfoto ser det ut att vara ett lämpligt vad nedströms vid kordinaterna N: 7482958 E: 591280. Var den blir bred och en massa småjokkar ringer in i bäcken.
Någon som varit där?

Hasse

Kanske mellan gasska och lulep Låvdaruovdasj?

Nu ser jag att det kanske är bättre om jag går ner mot var bäcken blir Guohperjåhka mellan jöklarna gasska och lulep Låvdaruovdas istället? Det vadet ser ju enkelt ut. Någon som varit där då?
Eller är alla kunniga vandrare i fjälls nu ;)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hittar inte dina jöklar på kartan, men om du menar jokkarna Gaska och lulep låvdakruvtasj så hanger jag med. Jag har vadat där jokken från nasasvagge kommer ner , ett brett men lugnt vad vill jag minnas. Sen fortsatte jag upp over låvdak och ner I siergavagge.

Det är samma ställe, olika namn numera på varje karta...... Då vadade du lite längre ner än var jag tänkte, men var det vadbart där så är det nog vadbart där mellan jokkarna oxå.

Vi har precis kommit tillbaka från en vandring i Sarek. Vi kom från Ruothesvagge över Låvdak och gick sedan norra sidan av Guopervagge ner till Skarja. Den enda jokken vi hade problem med att vada var Gasska Låvdakruvtasj. Enligt Grundsten ska det vara en stor svämkägla, men vi tyckte att jokken hade ändrat sig och det var bara en egentlig huvudfåra med ganska strid ström.

Hur som helst provade jag att vada Låvdakjåhkå just nedanför där Gasska Låvdakruvtasj rinner ut och jag kunde vada Låvdakjåhkå ganska enkelt. Dock så tog vi en vilodag och vadade Gasska Låvdakruvtasj på morgonen istället vilket var enklare.

Att vada Låvdakjåhkå högre upp mot vattendelaren borde inte vara några som helst problem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips