Var tältar man i Kvikkjokk

avslutad210712

Gäst
Kommer med buss 18:30 till Kvikkjokk och eftersom båten inte går förrän dagen efter tänkte jag tälta någonstans men var gör man det utan att måsta söka i timmar. Att det går att tälta vid STF's station utgår jag från men känns lite dyrt eftersom jag knappast behöver använda duschen redan innan jag påbörjat vandringen. Eller kan man tälta vid A8's (eller kanske man säger fd A8) läger eftersom jag en gång i tiden gjorde lumpen hos dem. Eller finns det andra alternativ?

På väg upp mot militäranläggningen finns några hyrstugor och där brukar det också gå bra att tälta,förr i alla fall.Det är där bussen brukar vända.Sture Danielsson heter han som bor där.
Annars kan jag tänka att du kan gå en bit ovan bilparkeringen där Kungsleden går och efter vägen mot Änok nära Kamajokk och hitta någon yta.

Tälta i Kvikkjokk

Hej!

Är på väg själv dit och enligt STF:s värd i Kvikkjokk gick det fint att tälta på tomten hos dem utan kostnad - det kostar bara om man vill duscha ell. liknande som då utgiftsbeläggs enligt dagstaxa.

Jag rekade detta, då jag hamnar under samma villkor - kommer med bussen 18:30. Iofs tror jag det kan vara värt att deala med båtköraren, som möjligen kan ta en extra sväng, då han liks rimligen just återvänder efter en körning (17:30). Men då blir det en dryg kvälls/nattvandring efter tältplats. Enligt uppgift kommer tältplatser med lite myggfriare öppenhet först vid Bäcken och därefter. En liten promenad på 12 km alltså.

Hursomhelst, du har väl månne redan farit?

God tur, Salmo Salar

avslutad210712

Gäst
Re: Tälta i Kvikkjokk

Fisch; sa:
Hej!

Är på väg själv dit och enligt STF:s värd i Kvikkjokk gick det fint att tälta på tomten hos dem utan kostnad - det kostar bara om man vill duscha ell. liknande som då utgiftsbeläggs enligt dagstaxa.

Jag rekade detta, då jag hamnar under samma villkor - kommer med bussen 18:30. Iofs tror jag det kan vara värt att deala med båtköraren, som möjligen kan ta en extra sväng, då han liks rimligen just återvänder efter en körning (17:30). Men då blir det en dryg kvälls/nattvandring efter tältplats. Enligt uppgift kommer tältplatser med lite myggfriare öppenhet först vid Bäcken och därefter. En liten promenad på 12 km alltså.

Hursomhelst, du har väl månne redan farit?

God tur, Salmo Salar

Nääää - tog tre extra dagar i stugan i skärgården eftersom vädret var kanon och sen gick en tandj****l sönder och att få en tid hos tandläkaren under semestern när man inte har akut ont tog några extra dagar. Men i kväll eller morgonbitti bär det av *L*

Och som sagt - med tanke på att det lär vara svårt att hitta tältplats bland djungeln på andra sidan vattnet så får jag nog övernatta och ta första båten morgonen efter.

Så då tar jag och tältar hos STF - något skall man väl ha för sitt medlemsskap.

Jag begriper inte riktigt frågan :)
I sverige får man tälta vart man vill utom direkt på någons tomt. (eller odling)
Hela Kvikkjokk är en bra tältplats.
Sen finns det ju även en campingplats med ca 50 husvagnar, om man inte vill tälta vilt.

Lev väl!
/Patrik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
utsidanred Vandra i Sarek - var ska man starta, och vilka är era bästa tips? Fjällvandring 41
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 27
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
rolekl Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar? Fjällvandring 8
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Jan Söderström Jag var på Kebnekaises sydtopp i veckan! Fjällvandring 15
AndSand Abisko-Nikkaluokta – var lämnar jag bilen smidigast? Fjällvandring 8
Norris Var Stora sjöfallet Europas största? Fjällvandring 42
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg