Var tältar man i Kvikkjokk

avslutad210712

Gäst
Kommer med buss 18:30 till Kvikkjokk och eftersom båten inte går förrän dagen efter tänkte jag tälta någonstans men var gör man det utan att måsta söka i timmar. Att det går att tälta vid STF's station utgår jag från men känns lite dyrt eftersom jag knappast behöver använda duschen redan innan jag påbörjat vandringen. Eller kan man tälta vid A8's (eller kanske man säger fd A8) läger eftersom jag en gång i tiden gjorde lumpen hos dem. Eller finns det andra alternativ?

På väg upp mot militäranläggningen finns några hyrstugor och där brukar det också gå bra att tälta,förr i alla fall.Det är där bussen brukar vända.Sture Danielsson heter han som bor där.
Annars kan jag tänka att du kan gå en bit ovan bilparkeringen där Kungsleden går och efter vägen mot Änok nära Kamajokk och hitta någon yta.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tälta i Kvikkjokk

Hej!

Är på väg själv dit och enligt STF:s värd i Kvikkjokk gick det fint att tälta på tomten hos dem utan kostnad - det kostar bara om man vill duscha ell. liknande som då utgiftsbeläggs enligt dagstaxa.

Jag rekade detta, då jag hamnar under samma villkor - kommer med bussen 18:30. Iofs tror jag det kan vara värt att deala med båtköraren, som möjligen kan ta en extra sväng, då han liks rimligen just återvänder efter en körning (17:30). Men då blir det en dryg kvälls/nattvandring efter tältplats. Enligt uppgift kommer tältplatser med lite myggfriare öppenhet först vid Bäcken och därefter. En liten promenad på 12 km alltså.

Hursomhelst, du har väl månne redan farit?

God tur, Salmo Salar

avslutad210712

Gäst
Re: Tälta i Kvikkjokk

Fisch; sa:
Hej!

Är på väg själv dit och enligt STF:s värd i Kvikkjokk gick det fint att tälta på tomten hos dem utan kostnad - det kostar bara om man vill duscha ell. liknande som då utgiftsbeläggs enligt dagstaxa.

Jag rekade detta, då jag hamnar under samma villkor - kommer med bussen 18:30. Iofs tror jag det kan vara värt att deala med båtköraren, som möjligen kan ta en extra sväng, då han liks rimligen just återvänder efter en körning (17:30). Men då blir det en dryg kvälls/nattvandring efter tältplats. Enligt uppgift kommer tältplatser med lite myggfriare öppenhet först vid Bäcken och därefter. En liten promenad på 12 km alltså.

Hursomhelst, du har väl månne redan farit?

God tur, Salmo Salar

Nääää - tog tre extra dagar i stugan i skärgården eftersom vädret var kanon och sen gick en tandj****l sönder och att få en tid hos tandläkaren under semestern när man inte har akut ont tog några extra dagar. Men i kväll eller morgonbitti bär det av *L*

Och som sagt - med tanke på att det lär vara svårt att hitta tältplats bland djungeln på andra sidan vattnet så får jag nog övernatta och ta första båten morgonen efter.

Så då tar jag och tältar hos STF - något skall man väl ha för sitt medlemsskap.

Jag begriper inte riktigt frågan :)
I sverige får man tälta vart man vill utom direkt på någons tomt. (eller odling)
Hela Kvikkjokk är en bra tältplats.
Sen finns det ju även en campingplats med ca 50 husvagnar, om man inte vill tälta vilt.

Lev väl!
/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips