Var packar ni sovsäcken på er väska?

I en vattentät kompressionssäck innuti ryggsäcken. I botten.

Noterade i somras mängden människor som hade sovsäcken på utsidan i en nylonpåse på väg till Kebnekaise. Efter en ordentlig åskskur så var torkrummet på stationen fullt med bla sovsäckar som var dygnsura.

Lärdomen. Prioritera det du ska sova i. Det måste vara torrt för att du inte ska frysa. Lägg slantarna på en bra vattentät kompressionsäck. (Gärna en med ventil, underlättar enormt)

Skulle dock vilja motsätta mig ventilpåsarnas förträfflighet, det går bättre utan (jag har slutat använda ventilen i min påse...). Min kompis kör en "vanlig" packpåse utan ventil, packar den och innan han rullar toppen tre varv så viker han ner toppen mot marken och sätter knät på påsen så luften pressas ut, sedan rullar han ihop och knäpper, fungerar perfekt och jag har som sagt börjat göra så även fast jag har ventil.
 
I en vattentät kompressionssäck innuti ryggsäcken. I botten.

Så gör jag också - oavett vilken av mina sovsäckar eller ryggsäckar jag har med på vandring.

Det verkar ju också vara det som ryggsäcksatillverkarna tänkt sig. I beskrivning/marknasdsföring av ryggsäckarna talas ibland om ett separerat "sovsäcksfack" i botten av ryggsäcken.
 
Det bästa tipset jag nånsin hittat på Utsidan är....

... att inte rulla ihop sovsäcken innan du packar ner den, utan att bara pressa ner den med lite go handkraft innan du komprimerar med remmarna. Det är ett bra knep, om du inte gjort det innan, kanske kan du får ner den lite mer på höjden på så sätt.

Ett banalt tips kanske, men för sådana som mig, som på något mystiskt sätt fått lära mig, kanske i scouterna, hur viktigt det var att man prydligt måste rulla ihop säcken innan man packar ner den, så har världen blivit lite enklare, lite vackrare och lite roligare. Förr kunde det ta både en och två försök innan man fick till den rätta tjockleken på rullen. Suck. :)

Jag försökte leta upp den där tråden igen där denna, för mig, världsrevolutionerande upptäckt förmedlades (för den var ganska rolig). Men jag hittade den inte. Jaja. Lycka till.
 
Att bylta in betyder ju att byter brytveck mellan olika packningar. Sen går det snabbare. Alla lyckas på första försöket.

Fickinrullning kan fungera bättre på skjortor, jackor och regnkappor av vissa modeller. Men nästan överallt fungera knökning väl så väl.

Min sovsäck ligger oftast och skramlar i botten på ryggsäcken. Dun förstås i kompressionspåse under turen, hemma häger de lösa i en garderob. Hela min packning inne i ryggsäcken bor i en trädgårdssäck som rullstängs.

Uniformer/Kostymer etc reser bekvämast i en twosuiter, på galge. Likaså skjortor.

go tur
 
Senast ändrad:
Som de flesta andra redan svarat, packar jag sovsäcken (oavsett modell jag har med mig) i ett kompressionsfodral (vattentätt för dunsäckarna) i botten av ryggsäcken. Ger bra skydd för sovsäcken och samtidigt en bra viktfördelning på packningen (sovsäcken är relativt lätt i förhållande till sin volym och passar lågt ner i packningen). Dessutom behöver man aldrig ta fram sovsäcken under dagen som en del annan utrustning man vill ha lättare tillgänglig.

Sovsäckarna knölar jag ner i kompressionsfodralet under vandringen, och vid förvaring hemma ligger dunsäckarna okomprimerade i sina förvaringssäckar i garderoben.
 
Har ett problem i att min nya, ganska stora dunsovsäck (komf -27) blir lite för stor för att packas i sovsäcksutrymmet i botten på min ryggsäck. Ryggsäcken är lite för "smal" (Xenith 75). Med måttlig/kraftig komprimering kanske det går bra, igår testade jag med en rull-drybag där jag komprimerade hyffsat mycket innan jag snabbt stängde påsen... Grejen är att jag är lite rädd för att komprimera maximalt, vill inte slita för mycket på säcken.

Hur mycket upplever ni att det sliter på sovsäcken att komprimera kraftigt, loft och kvalité? Jag har 850Cuin down fill. Om man förstör det lite via upprepade komprimeringar (t.ex. 3 veckor vandring), återfås detta vid tvätt+tork eller hjälper det bara mot smuts/fett/fukt?
 
Intressant att höra hur ni andra gör. Tack för svaren.

Jo jag fick med en påse jag med, men nu är det ju så att jag var dum att köpa just den här sovsäcken med, en syntet ner till -18 och stor som ett hus. Tanken var att använda den på hösten och våren, även om den är ner till -18 så tänkte jag att det skadar väl inte, det är ju bara varmare och goare för mig, sedan insåg jag problemen. Såna här säckar är väl för mindre polarexpeditioner med pulka. =P

Jag har bifogat två bilder, det är trångt alltså. Jag måste nog köpa mig en mindre en.

Hmm, ryggsäcken ser inte så stor ut bredvid. Nyfiken fråga, vilken sovsäcksmodell och ryggsäcksmodell är det?

//J
 
Har ett problem i att min nya, ganska stora dunsovsäck (komf -27) blir lite för stor för att packas i sovsäcksutrymmet i botten på min ryggsäck. Ryggsäcken är lite för "smal" (Xenith 75). Med måttlig/kraftig komprimering kanske det går bra, igår testade jag med en rull-drybag där jag komprimerade hyffsat mycket innan jag snabbt stängde påsen... Grejen är att jag är lite rädd för att komprimera maximalt, vill inte slita för mycket på säcken.

Hur mycket upplever ni att det sliter på sovsäcken att komprimera kraftigt, loft och kvalité? Jag har 850Cuin down fill. Om man förstör det lite via upprepade komprimeringar (t.ex. 3 veckor vandring), återfås detta vid tvätt+tork eller hjälper det bara mot smuts/fett/fukt?

Jag använder oxå en rull-drybag, men hänger den utan på ryggsäcken eller löst i kanadensaren. Har alltid gjort så och aldrig haft problem. Jag tycker sovsäcken tar onödig plats i ryggsäcken. Det har fungerat bra i dryga 40 år för mig. Drybagen skyddar bra mot vatten samt att jag heller inte gillar att komprimera dunsäcken, vet inte om det sparar säcken att inte packa den för hårt.

Mvh Glenn
 
Har ett problem i att min nya, ganska stora dunsovsäck (komf -27) blir lite för stor för att packas i sovsäcksutrymmet i botten på min ryggsäck. Ryggsäcken är lite för "smal" (Xenith 75). Med måttlig/kraftig komprimering kanske det går bra, igår testade jag med en rull-drybag där jag komprimerade hyffsat mycket innan jag snabbt stängde påsen... Grejen är att jag är lite rädd för att komprimera maximalt, vill inte slita för mycket på säcken.

Hur mycket upplever ni att det sliter på sovsäcken att komprimera kraftigt, loft och kvalité? Jag har 850Cuin down fill. Om man förstör det lite via upprepade komprimeringar (t.ex. 3 veckor vandring), återfås detta vid tvätt+tork eller hjälper det bara mot smuts/fett/fukt?

När jag köpte dunsäck senast så rekommenderade tillverkaren att först och främst använda medföljande ganska rymliga packpåse. Då garanterades loftet överleva ca 300 normala packdagar (alltså att ligga nerpackad en dag under t ex resa eller vandring) utan att ta särskilt mycket stryk. I nödfall kunde säcken packas på ungefär halva volymen men då ansåg tillverkaren att loftet skulle skadas efter halva tiden.

Min egen erfarenhet av dunsäckar och jackor säger detsamma, överdriven komprimering tar ner loftet. Dun är mindre känsligt än syntet men skadas också.

...Så hellre lite större ryggsäck och större packpåse än tvärtom...

//J
 

avslutad210712

Gäst
Jag använder påsen som följde med säcken (Roberts) och den är på tre liter. Anser mig knappast behöva kompressionspåse till en dunsäck för tre årstider. Sen lägger jag (numer) säcken i "pumppåsen" till mitt exped liggunderlag och längst ner i ryggan.

Däremot minskar volymen ordentligt på syntetsäcken jag hade förut liksom syntetsäcken jag har på vintern. Syntetsäcken på bilden ser ut att vara minst lika stor som min syntetvintersäck som skall klara neråt -30 -- -40 grader så jag förstår problemet.
 
Har ett problem i att min nya, ganska stora dunsovsäck (komf -27) blir lite för stor för att packas i sovsäcksutrymmet i botten på min ryggsäck. Ryggsäcken är lite för "smal" (Xenith 75). (...)
Känner igen problemet. Skulle inte våga komprimera mer än volymen på tillverkarens egen packpåse, men formen är ju valfri.
Förutsatt att det inte är totalvolymen utan "bara" inkompatibla mått det är fel på (men visst går avdelaren i din säck att öppna?), kan man göra på två sätt:
  1. skaffa en överstor påse som man "klär" ryggsäcksbotten med; med påsen på plats knökar man ner sovsäcken på vanligt vis, och får på så sätt jämn utfyllnad i alla skrymslen och vrår. Kräver en påse med stor öppning, som kan vara svår att hitta i vattentätt utförande. Jag kör faktiskt med en avklippt kraftig byggavfallssäck+stor kökspåsklämma. Garanterat vatentätt, tills man klantat sig med något riktigt vasst mot säcken.
  2. skaffa en påse, som komprimerar i längsled. Även i detta fall inte helt fel med lite övermått, så den kan "knådas till" efter det avsedda utrymmet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Vilka modeller var populära under ramryggsäckens tid? Utrustning allmänt 63
d-b Skofett - stooor burk, var? Utrustning allmänt 4
seobserver Vem var först? Utrustning allmänt 0
fritänkare Hur & Var sula om Lundhags kängor? Utrustning allmänt 20
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
EmmaR Hyra torrdräkt för paddling - var? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
Morgan Var tvätta dunsäck i Gbg Utrustning allmänt 2
29351 Primus 100g Gas, köpes var? Utrustning allmänt 10
Madou Var mitt val av ryggsäck bra? Utrustning allmänt 19
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Old-school plastmugg till Thermos, var finns den ? Utrustning allmänt 16
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
MartinR Var köper man bra nätpåsar? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
greendanger De levde två sommrar, eller var hittar man nya meshskor?? Utrustning allmänt 1
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
Sten-Olle Var hitta Mora Clipper 860 mg? Utrustning allmänt 15
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Bwana Var hitta dessa moraknivar: "748" samt "Original Classic Nr 2"? Utrustning allmänt 81
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
kim_1138 Var hitta Woo Jin Duraflex Alien Buckle Utrustning allmänt 0
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
mo9jan Hjälp! Var hyra snöskor? Utrustning allmänt 2
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
bionicon Var hitta brett gummerat resårband (typ skidglasögon? Utrustning allmänt 0
GustavOh Var gör ni av allt? Utrustning allmänt 11
prylManne Ordlek! Var med och fyll på! Utrustning allmänt 109
Skipper_ Var säljer de gmla goa M59 kläder nuförtiden? Utrustning allmänt 1
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
Martin Fjäderlätt Ny veke till fotogenlyktan - var och hur? Utrustning allmänt 11
Schneeberger Om ni var tvungna att rensa garderoben... Utrustning allmänt 12
perdans SonyEricsson SO 902i WP+ - var köpa ? Utrustning allmänt 2
perdans Body-Boards, var köpa i Stockholm ? Utrustning allmänt 0
ino Snöspade Voile var att finna..... Utrustning allmänt 3
bananmannen Var får gränsen för UL? Utrustning allmänt 5
Anna Ellström Var hyra militärtält?? Utrustning allmänt 5
Bike_guy Var köpes Vindmätare? Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.